Työuupumus

Työuupumus

Käyttäjä Marraskuun lapsi aloittanut aikaan 30.10.2023 klo 12:52 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Marraskuun lapsi kirjoittanut 30.10.2023 klo 12:52

Kamppailen uupumuksen ja tyhjyyden tunteen kanssa. Lyhyesti siinä se oli. Olen sairaslomalla fyysisten oireiden vuoksi, mutta syyt ovat henkiset. Mielessä vain yksi kysymys, miten palata töihin, miten tästä eteenpäin. Onko muita kuormittavan työtaakan alle uupuneita, tyhjyyden kanssa kamppailevia aikuisia?

Käyttäjä kirjoittanut 31.10.2023 klo 15:20

Moikka!

Minäkin olen ollut pitkähköllä sairaslomalla työuupumuksen sekä masennuksen takia. Ja olo oli juurikin tyhjä. En saanut mistään iloa irti tai sitten olo oli surullinen johtuen masennuksesta. Palautuminen vei jonkin verran aikaa ja ensimmäiset viikot menikin sängynpohjalla maatessa. Siitä sitten vaan pikkuhiljaa lisäilin mielekästä tekemistä ja mielikin kirkastui. Oireina oli myös muistikatkokset ja "aivosumu".

Käyttäjä Vanupallo kirjoittanut 19.11.2023 klo 21:34

Molemmat vaivaavat. Välillä töissä Välillä sairaslomalla.  En enää tunnu selviävän mistään. Voimat loppu. Masennus vie kaiken, en jaksa enää taistella sitä vastaan.

Käyttäjä Niipperi kirjoittanut 20.11.2023 klo 15:39

Hei!

En voi samaistua, että uupumus ja tyhjyys vaivaisi työuupumuksesta johtuen! Mutta nuo ovat merkki masennuksesta ja tyyppillisiä oireita kun mieli rupee sanomaan että on aika pysähtyä ja levätä! Joillakin se voi parantua ottamalla muutaman viikon sairausloman makaamalla sängyssä ja aloittamalla tekemään asioita mistä nauttii tai on nauttinut. Eihän sitä voi olettaa, että pärjäisi tai jaksaisi töissä, jos on henkisesti loppu tai loppumassa kun nuo aivosumu ja muistikatkokset on merkki siitä! Oletteko käyneet missään keskustelemassa asiasta tai miettineet mitkä asiat voisivat aiheuttaa henkisen ja fyysisen uupumuksen? Jokin asia tai tapahtuma aiheuttaa nyt kyseisen ongelman?

Käyttäjä Marraskuun lapsi kirjoittanut 10.12.2023 klo 13:36

Hei! Olen tarponut tässä yli kuukauden siitä, kun tänne kirjoitin. Töissä sinnittelin kuukauden verran kunnes työnantaja aloitti työkalenterini seuraamisen ja alkoi painostaa yhä suurempaan työmäärään, siitä huolimatta, että olin tuonut esille suuren työkuormituksen. Sama työahdistus palasi. Jälleen keho reagoi - flunssa ja töistä pois.

Tyhjyyden tunteesta olen oivaltanut, että se on tyhjä tila, koska jotain vanhaa on mennyt pois. Olen muuttunut ja olen muutoksessa. Tyhjyyttä ei tarvitse pelätä. Se on normaali reaktio elämässä tapahtuvaan muutosprosessiin. Tyhjyys tarkoittaa omalla kohdallani, tulla näkyväksi itselleni, tunteiden kohtaamista ja elämässä tapahtuneiden ja tapahtuvien asioiden hyväksymistä. En sekoittaisi tätä omalla kohdallani masennukseen, koska masennuksen tunnusmerkistö ei täyty.

Työahdistukseen ratkaisu on alan- ja työpaikan vaihto.

Käyttäjä soroppi kirjoittanut 10.12.2023 klo 21:21

Hei kaikki!

Marraskuun lapsi, kiva että palasit kertomaan missä mennään. Samaistun työkuormituksen alla rimpuiluun vaikka tyhjyyden tai merkityksettömyyden tunteita ei mulla juuri esiinnykään. Olen kyllä alkanut epäilemään kykyäni saada asioita (projekteja) valmiiksi.

Käyttäjä Klappiapäässä kirjoittanut 18.12.2023 klo 17:39

"Työahdistukseen ratkaisu on alan- ja työpaikan vaihto."

Osittaisen ja/tai hetkellisen helpotuksen tuokin voi tuoda, mutta...

Tärkeää on pohtia esim. omia työskentely tapoja. Haastaa niitä samoin kuin esimiehen/yrityksen toimintatapoja. Onko työnkuva ja vastuualueet selvillä? Käydäänkö niitä säännöllisesti läpi. Vastuu edellä mainituista on niin työntekijän kuin esimiehen. Ellei osaa pitää puoliaan niin alan tai työpaikan vaihdolla ei välttämättä ole toivuttua vaikutusta kuin hetkeksi.

Käyttäjä soroppi kirjoittanut 19.12.2023 klo 18:01

Pointti siinäkin, että omat työtavat tai töihin liittyvät asenteet varmasti (altistavat) uupumisen kehittymiselle. Mutta varmasti on myös niin että jotkin työpaikat tai -yhteisöt ovat terveellisempiä kuin toiset. Se millainen kesksteluyhteys esihenkilön kanssa on vaikuttaa paljon, ja se näkeekö esihenkilö asiakseen huolehtia henkilöstön työkyvystä.

Käyttäjä Tuomas T kirjoittanut 16.02.2024 klo 23:38

Samantapaisia tuntemuksia. Loin äsken niistä aiheen "Hitaan, korkeakoulutetun alisuoriutujan avautuminen."