Onko täällä töissä uupuneita? Miten koitte uupumisen?
Itse olen pakertanut konsulttitoimistossa kolme vuotta ja oikeastaan alusta lähtien olen ollut stressaantunut ja uupunut. Nopeasti aloittamisen jälkeen jouduin hakemaan masennuslääkkeet koska huomasin alkaneeni oireilla. Masennus oli minulle aiemmasta kokemuksesta jo tuttua.
Olen lopettanut lääkityksen muistaakseni kahdesti vai kolmesti, kun oireet ovat tuntuneet olleen poissa sen vaaditun puoli vuotta, mutta muutamassa kuukaudessa olen taas työterveyslääkärin vastaanotolla. Tuntuu järjettömältä, etten jaksa työtäni ilman lääkitystä. Mietin onko vika työmäärässä vai minussa? Tekeväthän muutkin siellä töitä eivätkä pala loppuun.
Nyt on taas vaikea aika. En haluaisi millään ottaa lääkkeitä, mutta tulin juuri lääkäristä ja niitä taas tarjotaan. Olen edellisellä viikolla tehnyt parikymmentä tuntia ylitöitä sen normaalin 37,5 tunnin päälle, että saadaan projekti pulkkaan kun asiakas vaatii muutoksia kolme päivää ennen deadlinea, ja ainoa kiitos esimieheltä oli ”miksi siinä meni niin kauan?” Samalla tekemättömien töiden kasat pöydällä, sähköpostissa ja mielessä kasvavat – on jo niin monta hommaa mitkä olisi pitänyt jo saada tehdyksi tai mitkä pitää tehdä lähiviikkoina, mihin en pysty ellen työskentele iltakausia ja viikonloppuja normaalin työajan lisäksi.
Ylityökorvauksia en saa. Yli menneen työajan sentään saa lisätä tuntisaldoonsa, jota voi pitää vapaapäivinä pois kun töitä on vähemmän. Ylityötkin jaksaisi, jos johtaminen olisi inhimillisempää, mutta esimieheni johtaa vittuilemalla ja vihjailemalla.
Tuntuu että vaadin naurettavia työnantajalta, kun toivon ettei olisi näitä järjettömiä ylityöjaksoja – meillä on kyllä henkilöresurssien hallintajärjestelmä, mutta esimieheni kieltäytyy syöttämästä alaisilleen langettamia työtunteja järjestelmään – eikä ilkeilevää johtamista. Onhan niin moni paljon huonommassa työpaikassa. On seksuaalista ahdistelua ja työpaikkakiusaamista. Minun pitäisi itse asiassa olla onnellinen ettei omassa työpaikassani ole sitäkin riesaa.
Tuntuu myös kurjalta, että koko elämän pitää pyöriä paskan työni ympärillä. Miksen voi unohtaa näitä asioita kun tulen kotiin? Miksi tämän pitää seurata mielessä aamusta iltaan ja yöhönkin, niin että herään kolme tuntia etuajassa ahdistuneena ja stressaantuneena?
Sanoin lääkärille että haen uutta työpaikkaa. Hän sanoi että kiire se on muuallakin, ja onnistui saamaan koko homman kuulostamaan omalta vialtani, kun en informoi esimiehiäni että töitä on liikaa. Miten sen sanoisi edes kun vastaus on ilkeilyä? Kehityskeskustelussa sanoin että töiden epätasainen jakautuminen on paha ongelma, ja että olen ollut niin lopussa, että lääkäri on ollut valmis antamaan sairaslomaa. Ainoa vastine tähän oli pari viikkoa myöhemmin, kun pomo haukkui miten ”kuntapuolella ei tehdä oikeasti töitä” ja sanoin että tuskin tuo pitää paikkaansa ja että kaipa se on enemmän ihmisestä kiinni – pomo huomautti että ”Kyllä sinullakin on ollut täällä vaikeaa kun olet kunnalta tullut, kehityskeskustelussa niin sanoit.” Joopajoo. Sen verran siitä sitten oli iloa – lähinnä esimies käytti tietoa uupumuksestani ilkeilläkseen. En edes ole kunnalla ollut töissä muutamaa kesätyötä enempää.
En oikeasti enää jaksa siellä hetkeäkään, mutta kai sitten odotan liian paljon, ilmeisesti missään muualla kun ei ole tämän paremmin, ennemminkin minun kai olisi syytä olla onnellinen hyvästä työpaikastani. Vihaan kuitenkin koko elämääni juuri nyt ja mielelläni lopettaisin sen tähän paikkaan. Olenpahan vaan yksi epäonnistunut rikkinäinen ihminen joka ei vaan riitä maailman vaatimuksiin. Haluaisin heittää hanskat lopullisesti naulaan – irtisanoa itseni, elää säästöillä karenssin ajan ja sen jälkeen olla työttömyystuella miten kauan sitä nyt saakaan. Mitä sitten sen jälkeen, en tiedä. Perheen olisin mielelläni perustanut ja lapsia hankkinut ja käynyt kivassa työssä ja ostanut palkkarahoilla talon. Taitaa haaveeksi jäädä kun sai elämän palkintojenjaossa varsin fiksun pään ja hyvän koulutuksen, muttei jaksamista siihen mitä sellaisen pään omistajalta vaaditaan. Tai edes keskivertonupilta.