Työttömyys ahdistaa

Työttömyys ahdistaa

Käyttäjä Neiti aloittanut aikaan 20.05.2011 klo 09:24 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Neiti kirjoittanut 20.05.2011 klo 09:24

Hei,

lyhyesti sanottuna jouduin työpaikallani esimieheni kiusaamaksi ja kun tein asiasta valituksen sain potkut huonon taloustilanteen varjolla. Uutta työtä en ole saanut ja tilanne ahdistaakin kovasti. Joka tuutista on neuvottu pysymään hiljaisena edellisessä työpaikassa tapahtuneista asioista, joten työpaikkahaastattelut ahdistavat. Tämän lisäksi sain vielä huonon työtodistuksen (työnantajan viimeinen kosto), joten eipä sekään paperi auta työllistymistä. Joka kerta kun laitan työhakemuksen menemään ahdistun, koska mietin saanko tätäkään työtä ja mitä sanon jos pääsen haastatteluun asti (jota ei siis vielä ole tapahtunut). Välillä pelottaa saanko enää koskaan oman alan töitäni vai onko maineeni hyvänä työntekijänä pilattu sairaan henkilön toimesta. Mistä saa luottamusta tulevaisuuteen? Olen kuitenkin vasta urani alussa, joten oman alan töihin olisi päästävä, jotta ammattitaito voisi kehittyä. Olen korkeasti koulutettu, joten ihan viemäriinkään ei viitsisi kaikkea koulutusta heittää.

Käyttäjä White princess kirjoittanut 20.05.2011 klo 18:44

Hei!

Ensinnäkin surullista, että et ole saanut vastauksia. Eihän nyt ihmisarvo hyvänenaika työstä riipu. Ei ainakaan minun. Tuttu tunne. Minä hain 1997 opsikelemaan erästä alaa, jonka luvattiin työllistämään. Nuorena itsevarmana tyttönä. Uhkuin itsevarmuutta, minulla oli selkeät suunnitelmat, ulkonäkököä, vanhemmilla nei hyvin takoudellisesti. Korostan tässä kuitenkin, olin nuori enkäå tiennyt alasta mitään. Minulla oli odotukset, ja ei mitään ennakkoluuloja.
Yritin työelämään hyviin poaikkoihin, mutta tein kaikenlaisia töitä. 2009 tuli raja vastaan. Työkkistyin tod. näk. rikolliseen yritykseen. Ei työtodistusta vieläkään. en voinut tietää, koska markkoniivat itseään niin uskottavati. Me emme ole rikollisia. siis perheeni. Kiusallista. Ei siis ollut vaihtoehtoja. Opiskelen uutta alaa. Enhän nyt rikolliseksihalua. Otan sen kuitenkin ihan huumorilla sen työtodistuksen. Tiedän että olin töissä. Että tällasta. Nyt kaunis ilma. Minäkin olen korkeastikoulutettu...

Käyttäjä volvomies kirjoittanut 21.05.2011 klo 10:43

Heippa
Joo kyllä se on silleen että minkään laiseen työpaikka työpaikka
kiusaamiseen tai ahdisteluun ei pidä alistua tai suostua.
Oletkos liitossa???
Voit kyllä vaatia että kirjoittaa asijallisen työtodistuksen.
On niin tuttua nämä työpaikka kiusaamiset / ahdistelut että et uskoisi.
Mutta kyllä sinä löydät töitä.
Kaunista kevättä sinulle

Käyttäjä VimmaVamma kirjoittanut 21.05.2011 klo 11:12

Työlainsäädäntö kieltää huonon työtodistuksen kirjoittamisen.Vetoa tähän ja vaadi uusi. Työnantajan ei ole pakko kehua sinua, mutta haukkuvaa työtodistusta ei saa kirjoittaa.🙂👍

Käyttäjä Neiti kirjoittanut 25.05.2011 klo 09:13

Hei kaikille,

ja kiitoksia piristävistä viesteistä 🙂 Onhan se toki niin, että ihmisarvo ei riipu työstä, vaikka suomalaisessa yhteiskunnassa työ on ylikorostunut. Ehkä se on tuo työpaikkakiusaaminen, joka on jättänyt jäljet ja tietyllä tavalla tuhonnut luottamuksen työnantajaan. Täytyy vaan jaksaa yrittää uskoa tulevaisuuteen, jollakin tavalla. Onhan se aika karseaa, että työelämän alussa tapahtuu jotakin täysin lannistavaa. En yhtään ihmettele, ettei moni jaksa terveenä eläkkeeseen asti.

Työpaikkakiusaaminen vei kaiken voimavaran, jolloin tervehtymiseen on mennyt kaikki energia. Työsuojelupiirikään ei auttanut, se oli yhtä tyhjän kanssa. Eihän kukaan työnantaja myönnä tehneensä mitään väärin, vika on aina työntekijässä itsessään. Ja kun kukaan työkaverikaan ei uskaltanut kääntyä työnantajaa vastaan niin yksinhän siinä jäi. Lakimies sanoi, että kannattaa tutkia asiaa, mutta eipä siihen jäänyt enää energiaa. Nyt kun energiaa on tullut takaisin en voi kuvitellakkaan ryhtyväni ajamaan asiaa uuden masennuksen pelossa. Kaikki energia menee siis tervehtymiseen ja uuden työpaikan etsimiseen.

Käyttäjä LadyRed kirjoittanut 25.05.2011 klo 11:19

Tervetuloa kerhoon!
Tosin minä olen ollut työttömänä vasta kaksi viikkoa.Enkä tiedä mitä teen kesällä,koska en saa tukia.Kai sitä syksyksi jotain löytyy.Pakko on vain toivoa...

Käyttäjä ero_kesäk_2006 kirjoittanut 25.05.2011 klo 11:42

Hei sinä 🙂!
En antaisi sinun ahdistua mokomasta, vielä tulee elämässä paljon asioita, ikäviäkin, ja jokaisesta ei todellakaan kannata murhetta kantaa puhumattakaan ahdistua. Nyt nokka kohti uusia seikkailuja. Sinuna unohtaisin koko työsuhteen, varsinkin jos se oli lyhyehkö ja muutenkin. Ei sinun ole edes pakko mainita koko työsuhteesta kun haet töitä. Voisitko ehkä hakeutua työllisyyskoulutukseen, jos kiinnostaa, käy ihmeessä työkkärissä juttelemassa, voit hyvin kertoa tuon tai osan tarinastasikin jos olet kahden kesken virkailijan kanssa, nykyään työvoimatoimistossa jokaisella pitäisi olla oma virkailijakin, ainakin minulle on sanottu ja puh numeronkin olen saanut. Työvoimakoulutuksen kautta sinulle aukeaa uusi polku, akateemisille on esim. projektityöntekijäkoulutusta tarjolla ainakin meidän alueella ollut, ehkä muutakin ja mielestäni mikä tahansa koulutus, mikä vaan kiinnostaa, auttaa sinua eteenpäin. Unohda jo tuo työjuttu, jos olet ollu ihmisiksi, niin jätä tuollaiset pimeet pomot omaan arvoonsa. Niin minäkin oon tehnyt. Niitä tässä valtakunnassa riittää 🙂)))!!! Ja liittoon, mars, jos et oo vielä liittynyt. Liitossa on ilmainen lakipalvelu, et tarvitse itse tehdä mitään. Liittoon kuuluminen on tänä päivänä ihan MUST juttu. Kaikkea hyvää sinulle jatkossa ja ennenkaikkea hyviä ratkaisuja ☺️❤️

Käyttäjä White princess kirjoittanut 25.05.2011 klo 20:24

Hei Neiti!

Totta niin usein tuo, että vika on muka aina työntekijässä itsessään. Se ei kyllä pidä paikkansa yleensä näissä kiusaamistapauksissa. Niistä kestää selvitä, ja lain rikkomistahan se on, jos ei kirjoita työtodistusta. Kuitenkin kun itse tietää motiivinsa ja asenteensa työntekoon ja kanssaihmisiin, niin voi mielestäni olla puhtaalla omallatunnolla. Tottahan tuokin on, että usein tällaisissa tilanteissa jää tosi yksin, ja se juuri on se ongelma. Näin ei saisi käydä. Totta on myös se, että aina lakimies ei tosiaan voita. Surullista. Kyllä kiusaaminen on aina koko organisaation vastuulla.