Työttömyyden pelko ja sosiaaliset ongelmat
Olen päälle parikymppinen nainen, ja opiskelen yliopistossa alaa, joka valitettavasti työllistää kohtalaisen huonosti. Hain alalle, koska se on aina kiinnostanut minua, mutta nyt tuo työttömyyden uhka on alkanut ahdistaa ihan kohtuuttomasti. Itken vain vähän väliä ja luen netistä keskusteluja siitä, miten työttömäksi joudutaan ja miten vaikeaa elämä sitten on – moni on kirjoittanut ihan suoraan myös ajattelevansa, että ihminen, joka ei työllisty omalla alallaan (tai missään) on luuseri ja hänessä täytyy olla jotain pahasti vialla.
Opintoni ovat jo sen verran pitkällä, että en haluaisi tässä vaiheessa enää jättää kesken ja vaihtaa alaa, varsinkaan kun joku muukaan ala ei vain tunnu oikealta. Olen tosin päättänyt, että jos en tällä alalla tosiaankaan työllisty, niin yrittäisin suorittaa uuden tutkinnon toisella alalla tämän jälkeen. Ne opinnothan pitäisi kuitenkin maksaa omasta pussista, kun tukea ei enää kahteen tutkintoon voi saada, joten nyt pitäisi (mielellään saman tien) löytää osa-aikainen työ, jolla osittain turvata tulevaisuus…
Minä vain en tunnu saavan töitä sen enempää omalta alaltani kuin mistään muualtakaan, edes hanttihommista. Kesätöitä olen tehnyt paljon, mutta niistäkin suurin osa on (perhe!)suhteilla hankittuja. Alan olla aika vakuuttunut, että minussa on vain perustavanlaatuisesti jotain vikaa, kun minua ei huolita oikein mihinkään töihin 😞 Lähipiirissäni ei muilla tunnu olevan ihan tällaista ongelmaa; työpaikat voivat olla kiven alla, mutta ihmiset saavat aina kuitenkin jotain töitä, omilla ansioillaan.
Pahoin pelkään, että minulta puuttuu jokin oleellinen tekijä, joka auttaisi luomaan sosiaalisia suhteita ja kontakteja – olen seurallinen, mutta myös ujo ja epävarma ja huono ilmaisemaan itseäni spontaanisti. Haluaisin kovasti löytää paikkani yhteiskunnassa, elättää itse itseni ja omistaa laajan kaveripiirin, mutta tuntuu, että olen vain jotenkin liian huono ☹️ Välillä tulee jo sellaisiakin ajatuksia, että olisi parempi, ettei minua olisikaan kun en näköjään pysty olemaan hyödyksi…
Onko kohtalontovereita? Miten selviätte? Vaivaako teitä tällainen arvottomuuden tunne, vai jaksatteko uskoa siihen, että olette kaikesta huolimatta arvokkaita omana itsenänne?