Työpaineet

Työpaineet

Käyttäjä alma83 aloittanut aikaan 01.01.2008 klo 19:45 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä alma83 kirjoittanut 01.01.2008 klo 19:45

Mitähän pitäisi tehdä, kun työssäkäynti ahdistaa? Koen, että olen ehkä juuri ja juuri työkuntoinen. Työyhteisöni on mahtava! Mutta, olen haastavassa työssä ensimmäistä vuotta… ahdistuksen taustalla on keskivaikea masennus, joka puhkesi varmaan opiskelustressin ja yksinäisyyden seurauksena. Koen, että en jaksa tehdä töitä niin tehokkaasti kuin haluaisin. Toisaalta, olen saanut kiitosta monesta asiasta työssä. En moitteita lainkaan… Ehkä tämä on vaan omaa epävarmuuttani, mutta välillä tuntuu, että olenko ihan järkevä, kun teen puolikuntoisena töitä!? Onko oikein, että tekee töitä ”puolella teholla”. Välillä en muista kaikkia asioita niin hyvin, kuin pitäisi. Se on suurin huoli itselläni, mutta vielä työasiat on kuitenkin pysynyt suht hallinnassa..

Voi olla, että masennuksen takia koen tekemiseni kielteisenä ja pohdin ja jauhan asioita epävarmana päivin ja illoin. Sentään nukun hyvin. Pelkään vaan, että miten voin toipua tästä ahdistuksesta ja masennuksesta? Vai onko tämä normaalia tunnetta, kun siirtyy työelämään, ja työ on ihan uutta, eri juttu kuin opiskelu..

Haaveilen työnohjauksesta.. siitä lienee olisi apua? Työkavereille en ikinä uskalla puhua omista ongelmistani!

Käyttäjä melina kirjoittanut 08.01.2008 klo 11:31

alma83 kirjoitti 1.1.2008 19:45

Mitähän pitäisi tehdä, kun työssäkäynti ahdistaa? Koen, että olen ehkä juuri ja juuri työkuntoinen. Työyhteisöni on mahtava! Mutta, olen haastavassa työssä ensimmäistä vuotta... ahdistuksen taustalla on keskivaikea masennus, joka puhkesi varmaan opiskelustressin ja yksinäisyyden seurauksena. Koen, että en jaksa tehdä töitä niin tehokkaasti kuin haluaisin. Toisaalta, olen saanut kiitosta monesta asiasta työssä. En moitteita lainkaan... Ehkä tämä on vaan omaa epävarmuuttani, mutta välillä tuntuu, että olenko ihan järkevä, kun teen puolikuntoisena töitä!? Onko oikein, että tekee töitä "puolella teholla". Välillä en muista kaikkia asioita niin hyvin, kuin pitäisi. Se on suurin huoli itselläni, mutta vielä työasiat on kuitenkin pysynyt suht hallinnassa..

Voi olla, että masennuksen takia koen tekemiseni kielteisenä ja pohdin ja jauhan asioita epävarmana päivin ja illoin. Sentään nukun hyvin. Pelkään vaan, että miten voin toipua tästä ahdistuksesta ja masennuksesta? Vai onko tämä normaalia tunnetta, kun siirtyy työelämään, ja työ on ihan uutta, eri juttu kuin opiskelu..

Haaveilen työnohjauksesta.. siitä lienee olisi apua? Työkavereille en ikinä uskalla puhua omista ongelmistani!

Hei Alma! Täällä on toinen ahdistuksen ja masennuksen kanssa kampaileva nuori nainen. Olen kirjoitellut myös tuonne ikuinen jännittäjäkö -palstalle. Minulla on samanlaisia mietteitä työssäkäynnin suhteen. Minulla alkaa työt ensiviikolla ja se on ensimmäisiä oman alan töitä ja melko haastavaakin sellaista, joten jännittää ihan kauheasti, miten selviän. Pelottaa se oma jaksaminen ja miten masentuneena suoriutuu tehtävistä. Minullakin on ollut masennuksen myötä muistiongelmia, joten se myös pelottaa, että muistaako tehdä kaiken jne.

Sinä taidat olla samalla tavalla kuin minäkin hyvin tunnollinen ja haluaisit suoriutua kaikesta mahdollisimman hyvin? Näin masentuneena kai pitäisi olla itselleen armollisempi, ettei vaadi itseltään kohtuuttomia. Olet saanut töissä hyvää palautetta eikä kukaan ole antanut huonoa palautetta 🙂 Usko siis siihen, että olet tehnyt työsi hyvin 🙂 Ymmärrän kyllä, että masentuneena ja jos on hyvin itsekriittinen ihminen, voi olla itse tyytymätön omaan työpanokseen ja voi miettiä, että mitä muut ajattelee työsuorituksistani. On kuitenkin hienoa jo sekin, että jaksat ylipäänsä masentuneena olla töissä ja olet myös jaksanut sen tehdä hyvin. Se ei ole mikään helppo homma sekään. Lisäksi olet vastavalmistunut, jolloin kaikkea ei vielä voikaan tietää ja olla kaikessa hyvä, vaan sitä kehittyy ja oppii siinä työssä koko ajan lisää.

Onko sinulla masennuslääkitystä? Entä onko sinulla mahdollisuus käydä terapiassa tai psykologin juttusilla? Itse koen hyvin tärkeäksi, että tiedän, että minulla on mahdollisuus puhua psykologin kanssa työssä jaksamisesta ym. asioista ja että saan sieltä tukea ja apua. Varmasti auttaa sekin, että täällä palstalla jakaa kokemuksia ja saa vertaistukea 🙂 Kirjoitellaan!

Käyttäjä alma83 kirjoittanut 08.01.2008 klo 17:09

Olipa mukavaa, kun kommentoit tekstiäni, melina! Vertaistuki auttaa todella. Se jotenkin huojentaa mieltä. Kyllä, olen erittäin itsekriittinen ja tunnollinen ihminen. Haluaisin muuttaa piirteitäni, mutta se on vaikeaa. Voimat uupuu, kun odottaa itseltään - ei niinkään muilta - liikoja.. Mutta, jospa sitä matkan varrella oppisi, myös työelämässä, vähän hellittämään. 🙂

Kyllä, minulla on ollut jo yli vuoden masennuslääkitys. Koen, ettei se ole auttanut niin hyvin kuin voisi. Olenkin ajatellut lääkäriin hakeutumista, myös keskusteluapua olen päättänyt hakea. Lääke auttaa tietenkin pysymään "tolpilla", mutta joko syön sitä liian pienellä annoksella tai sitten se ei minulle oikein sovi.

Toivotan sinulle myös voimia työn aloitukseen. Jännittää varmasti jokaista ihmistä, kun menee uuteen työhön. Ja tärkeintä on, että suoriutuu työtehtävistä jollain tavalla alkuun, eihän kukaan ole seppä syntyissään!🙂 Tietenkin se uuden opettelu vie voimia, eikä asioita varmaan siitäkään syystä muista heti hyvin, koska kaikki on niin uutta. Ja kyllähän se masennus vaikuttaa jollain lailla tehtävissä suoriutumiseen myös, itsekin olen sitä paljon pohtinut.. Että kuinka tehokas voisinkaan olla työssä, mikäli en olisi näin väsähtänyt! Sitä varmaan keksisi moneen ongelmaan ratkaisun tuosta vain ja osaisi organisoida monta asiaa kerrallaan... Täytyy vain luottaa, että niitä hyviä aikoja tulee taas - että sitä toipuu joskus tästä..

Hyvää viikon jatkoa!🙂