työpaikkakiusaaminen

työpaikkakiusaaminen

Käyttäjä avuton3 aloittanut aikaan 09.12.2014 klo 22:24 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä avuton3 kirjoittanut 09.12.2014 klo 22:24

Onko kokemusta? Miten selvisit ja mistä sait tukea? Itse jouduin luopumaan harjoittelusta lähi esimiehen julman käytöksen takia. Tukea en saanut mistään koska olin harjoittelija. Koulu, työterveyshuolto, yrityksen johto..kukaan ei ottanut asiaa hoitoon. Se mitä kärsin sen lisäksi en päässyt toisee harjoitteluun koska jäin luvattomasti pois harjoittelupaikalta. Nyt odotan jännittyneenä erotetaanko koulustakin.. yksi ihminen saa pilattua paljon toisen elämästä

Käyttäjä salainen55 kirjoittanut 10.12.2014 klo 09:11

Tsemppiä sinulle kiusattu! Vasta jälkeenpäin minäkin olen tajunnut ettei olisi kannattanut jäädä taistelemaan kiusaajaa vastaan, vaikken tavallaan hävinnyt sitä, niin menetin kuitenkin mielenterveyttä ja itsetuntoa. Olisi minullekkin ollut paljon parempi kun olisin lähtenyt pois, mutta kun olen sinnikäs ja en halunnut antaa periksi kun en ollut tehnyt mitään väärää, mutta suunsoitto ja ilkeily kuitenkin murensi minut.
Voi olla että teit viisaan ratkaisun.

Käyttäjä cherry2 kirjoittanut 10.12.2014 klo 09:58

Moi avuton3!

Olen pahoillani, että olet joutunut tuollaista kokemaan. En ole itse ollut kiusaamisen kohteena, mutta olen ehkä nähnyt tai aistinut sellaista yhdellä edellisellä työpaikalla. Mitä koulu vastasi sinulle kun kerroit asiasta?

Miten sinut voitaisiin erottaa tuon takia?

Voimia! 🙂🌻

Käyttäjä avuton3 kirjoittanut 10.12.2014 klo 17:25

cherry2 kirjoitti 10.12.2014 9:58

Moi avuton3!

Olen pahoillani, että olet joutunut tuollaista kokemaan. En ole itse ollut kiusaamisen kohteena, mutta olen ehkä nähnyt tai aistinut sellaista yhdellä edellisellä työpaikalla. Mitä koulu vastasi sinulle kun kerroit asiasta?

Miten sinut voitaisiin erottaa tuon takia?

Voimia! 🙂🌻

Koululla mahdollisuus ilmoittaa luvattomasta poissaolosta jolloin etuudet katkeaa. Koulun viesti oli et se äijä on ilkee mut on vaan kestettävä. Ongelmana puuttumiseen onkin se että käyttääkö esimiehen oikeuksia vai kiusaako raja on pieni ja vaikea tutkia. Mutta esim. Työtehtävät meni selkeesti sopimuksen ohi. Olisin voinut samalla tavalla sanoa itse vastaan mutta vaikeudet olisi lisääntynyt. Nyt kun tein ratkasuni niin se kääntyy mua vastaan.

Käyttäjä Annikki88 kirjoittanut 11.12.2014 klo 15:09

Kyllähän nyt jonkun olisi pakko uskoa! Tiedätkö missä heidän työterveytensä on? Vaikket itse sinne opiskelijana kuulukkaan, niin suosittelisin ottamaan vaikka sinne yhteyttä, jos ei koulu usko/ymmärrä tilannettasi. Työterveys kuitenkin usein selvittelee myös työpaikkakiusaamistapauksia, ja työpaikkakiusaaminenhan on paljon vakavampi asia kuin koulukiusaaminen (tai no ei pitäisi olla, mutta niin se tässä yhteiskunnassa on). Kukaan muu ei sinun puolestasi voi sanoa, ettei joku siellä ole sinua kiusannut. Jos sinä olet itse kokenut sen kiusaamisena, niin silloin se sitä on! En tiedä kuinka vaikea on työterveydestä saada joku kuuntelemaan tilannettasi, kun et kuulu heidän työterveyteensä, mutta heitä kyllä kiinnostaa yleensäkin, että onko jossakin työpaikkakiusaamista. Esimerkiksi minäkin kun työuupumuksen, masennuksen jne takia kävin työterveydessä, niin kyllä siellä lääkäri, hoitaja ja psykologi kaikki kysyi automaattisesti työyhteisöstä, että onko se ollut hyvä, tai onko siellä ollut mitään sellaista mikä olisi vaikuttanut. Siis vaikkeivät he tarvitsisi sitä tietoa edes minun hoitamiseen, niin he haluavat tietää, ja usein tietävätkin jokaisen paikan ilmapiirin, joissa on heidän asiakkaitaan. Siinä mielessä voisi ajatella, että he voisivat sinuakin kuunnella. Jos et työterveydestä saa asiaa mitenkään eteenpäin, niin voisit yrittää kertoa, laittaa sitten vaikkapa ihan vaan viestiä, jollekin ylemmälle taholle, jos tiedät, kuka olisi sellainen henkilö sen työpaikan kohdalla. Tai sitten ihan vaikka kouluterveydenhoitajankin kautta voisi yrittää.
Itse työpaikalla sivusta seuranneena vanhan kiusaamistapauksen selvittelyä, jota en ole itse ollut näkemässä, huomasin kyllä, miten vakavasta syytteestä työpaikkakiusaamisessa on kyse. Ja vaikka se "kiusaaja" ei olisi itse edes ajatellut kiusaavansa, vaan kiusattu on kokenut sen kiusaamisena. Meille myös annettiin luettavaksi monistenippu, jossa oli tarkasti kerrottu kaikki, mikä on työpaikkakiusaamista ja siihen sisältyy yllättävän "pienetkin" asiat. Ihan jo vaikka toisesta selän takana puhuminen, esimiehen käytös alaisiaan kohtaan tai juuri vaikkapa kohtuuttomat vaatimukset, jotka eivät välttämättä ole tasapuolisia kaikkien kesken. Tai ylipäätään esimiehen epätasa-arvoinen kohtelu alaisiaan kohtaan.

Ei mielestäni kenenkään tarvitse kestää minkäänlaista työpaikkakiusaamista, eikä sen pitäisi harjoittelijankaan kohdalla olla sellainen asia, mitä pitäisi kestää. Olet tehnyt hyvin ja rohkeasti kun olet sieltä lähtenyt. Ja se pitäisi kyllä koulunkin ymmärtää.

Kokeiles muuten tulostaa koululle vaikkapa tämä sivu: http://www.ttl.fi/fi/tyoyhteiso_ja_esimiestyo/tyopaikkakiusaaminen/ilmenemismuotoja/sivut/default.aspx
Ja sitten voit vaikkapa sieltä ympyröidä tai osoittaa kohtia, jotka SINUN mielestäsi on sinua kohtaan tapahtuneet. Jos he eivät vaikkapa koulussa oikein tiedä/ymmärrä, miten vakavasti nykypäivänä työpaikkakiusaamiseen suhtaudutaan, ja mikä kaikki sitä on.

Tsemppiä <3
Tässä tuli nyt aika paljon asiaa, mutta kokeile nyt aluksi vaikka edes jotain noista ja tuo viimeisin voisi ainakin olla hyvä ja suht helppo käytännössä toteuttaa. Siis että tulostaisit tuon sivun, missä työpaikkakiusaamista on määritelty ja näyttäisit sitä koululla, ja siellä kouluterveydenhoitajalla. Ne voisivat ainakin olla sinulle ehkä helpoimmat väylät näin aluksi selvittää sitä asiaa.

Käyttäjä Axuli83 kirjoittanut 12.12.2014 klo 00:23

Ei ole oikein. Koulu ei voi sanoa tolleen että se on vaan kestettävä!
Törkeetä. Työharjoittelu lain mukaan(sellanenkin on😀) harjoittelijalla on oikeus vaihtaa paikkaa ja koulun on hyväksyttävä se. Heillä ei ole perusteita irtisanoa sua.

Itse olin työharjoittelussa vammaisten parissa 5 vuotta sitten. Ja mitä kaikkea sainkaan sietää. Vähättelyä, nauramista selän takana ja kun selvisi vielä että osaan puhua ruotsia josta yksi asiakkaista innostui(hän oli ruotsinkielinen)niin johan lähti lapasesta. Mun lokeroa pengottiin ja pomolle valehdeltiin että olin alkanut varastaa työpaikalta tavaraa. Mulle ei jossain vaiheessa enää edes puhuttu.

Sitte mulla napsahti, tajusin ettei mun oo pakko sietää tätä sontaa ja lähdin menemään ovet paukkuen kun olin antanut parin työntekijän kuulla kunniansa.
Opettaja ei asiasta luonnollisesti innostunut, mutta kun kuuli miksi lähdin hän ymmärsi
Siirsin harjoittelun myöhemmälle ja kauas tuosta paikasta.

Tsemppiä!!

Käyttäjä avuton3 kirjoittanut 13.12.2014 klo 22:25

Saan jatkaa vielä koulussa. Hieman pelottaa ens viikko kun kaikki käänty mua vastaan. Opettaja ilmotti et samaan harjotteluun ei tarvi mennä.. mut saan myös sen mukasen numeron. Asenne tuntu musta et mä olen tehny väärin. Mä oon aika isokokonen ja nyrkkeily ei oo mitenkä vieras laji. Mielestäni olis pitäny jo numero antaa ratkasusta minkä tein.. etten alkanu riiteleen. En tiä mitä tästä eteenpäin..toivotaa et löytyy paikka joka arvostaa ahkeraa harjottelijaa