Työpaikan ilmapiiri

Työpaikan ilmapiiri

Käyttäjä Katjuska5 aloittanut aikaan 15.01.2019 klo 16:19 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Katjuska5 kirjoittanut 15.01.2019 klo 16:19

Toimin naisvaltaisella alalla. Työpaikalla eräs nainen kalastelee muiden hyväksyntää haukkumalla toisia heidän selkänsä takana. Työpaikan ilmapiiri erittäin tulehtunut ja itse olen ”nokkimisjärjestyksessä” alimmaisena.

Onko kellään kokemusta paraneeko tilanne puuttumisella vai onko viisainta vaan vaihtaa työpaikkaa? Harmittaisi lähteä sillä työpaikka muutoin mieluinen. Tuntuu,etten palaudu lomallakaan ilmapiirin aiheuttamasta paineesta. Töissä mulle valehdellaan. Pomo repii papereita käsistä. Mielenterveyteni horjuu jo vakavasti. Tunnistan olevani vakavasti masentunut.

Käyttäjä Sunflower kirjoittanut 20.01.2019 klo 20:32

Katjuska5 kirjoitti 15.1.2019 16:19

Toimin naisvaltaisella alalla. Työpaikalla eräs nainen kalastelee muiden hyväksyntää haukkumalla toisia heidän selkänsä takana. Työpaikan ilmapiiri erittäin tulehtunut ja itse olen "nokkimisjärjestyksessä" alimmaisena.

Onko kellään kokemusta paraneeko tilanne puuttumisella vai onko viisainta vaan vaihtaa työpaikkaa? Harmittaisi lähteä sillä työpaikka muutoin mieluinen. Tuntuu,etten palaudu lomallakaan ilmapiirin aiheuttamasta paineesta. Töissä mulle valehdellaan. Pomo repii papereita käsistä. Mielenterveyteni horjuu jo vakavasti. Tunnistan olevani vakavasti masentunut.

Jos tuohon tilanteeseen puuttuu, niin se pitäisi tapahtua mahdollisimman rakentavalla tavalla. Itsekin tässä ihmettelen, mikähän se voisi olla? Yksin voi olla vaikea asioihin vaikuttaa, mutta jos työpaikalta löytyisi joku toinen, tai useampikin, joka ajattelee samalla tavalla tuosta pahanpuhujasta. Jos joskus antaa palautetta niin kannattaa pysytellä rauhallisena, koska vihaisena tulee tunteet mukaan ja saattaa tulla sanoneeksi vaikka mitä

Hyvän huumorin avulla voi joskus jonkin tilanteen ohittaa. Hyvällä huumorilla tarkoitan sellaista mikä ei loukkaa ketään. Jos pahanpuhuja on hyvä jossain, niin hänelle voi antaa ohimennen hyvää palautetta - ja tietysti sitä voi antaa toisillekin silloin kun on aihetta.

Onko tilanteesta mahdollista puhua esim. esimiehen kanssa? Onko erilaisia työvuoroja tai eri työpisteitä, että johonkin hankalaan tyyppiin ei tarvitsisi jatkuvasti törmäillä?

Vaikeaa neuvoa, varsinkin kun ei tarkemmin tunne tilannetta. Vuosien varrella olen itse toisinaan lähtenyt työpaikasta, kun on ollut ahdistavaa. Liian pitkään ei kannattaisi olla huonossa ilmapiirissä. Toisaalta uuteen työpaikkaan mennessään sitä ei välttämättä heti huomaa millaiset ongelmat siellä sitten on päällimmäisenä.

Toivottavasti asiat jotenkin selviävät parhain päin.