työnhallinta

työnhallinta

Käyttäjä mustikka11 aloittanut aikaan 19.09.2013 klo 17:19 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä mustikka11 kirjoittanut 19.09.2013 klo 17:19

Minulla on kova kiire töissä, mikä osittain, muttei kokonaan johtuu myös siitä että otan paljon vastuuta työssäni. Työpaikalta tuntuu usein olevan vaikea lähteä ajoissa ja huomaan olevani usein työkavereille kireä, enkä tavallinen rento itseni. Työni on hoitotyötä. Esimerkiksi tänään joudun olemaan ylitöissä koska nuoremmat kollegat tarvitsivat apuani. Tai tarjouduin auttamaan heitä, mutta en ihan varmaksi osaa sanoa oliko se TODELLA tarpeellista. Minua ärsyttää myös ylitöiden teko. Ylitöitä tahtoo hieman tulla, vaikken niitä haluaisi tehdä. Ylitöitä tulee myös siksi, että olen liian vastuuntuntoinen ja kiltti.

Kaipaisin vinkkejä kahteen asiaa: miten voin tehdä töitäni niin vähän ettei tule ylitöitä, tekemällä työni kuitenkin hyvin ja stressittömästi. Siis miten opin priorisoimaan ja mistä huomaan, että töitä on liikaa..

Käyttäjä repukka kirjoittanut 20.09.2013 klo 16:56

Minkälainen esimies sinulla on? Voisitko keskustella hänen kanssaan asiasta? Tai sitten työterveydenhoitajan kanssa? Voisi olla hyvä pohtia tilannetta jonkun ammattilaisen kanssa. Minusta on hienoa, että olet havahtunut tilanteeseen ja toivot muutosta. Muutos onkin mahdollinen, mutta saatat tarvita siihen hieman apua.

Yksi konsti voisi olla se, että vähennät avun tarjoamista ja luotat siihen, että jos joku tarvitsee sinun apuasi, hän luultavasti pyytää sitä. Jos näitä tilanteita on paljon, voisi tiimipalaverissakin asiasta puhua. On tosi hyvä, jos tilanteeseen voi vaikuttaa ennen kuin olet aivan loppu ja uupunut. Tsemppiä!

Käyttäjä Violino kirjoittanut 23.09.2013 klo 21:59

Kun alat tuntea riittämättömyyden tunteita ja ärtyneistyyttä niin havahdu ajoissa, eli suosittelisin nyt myös saman tien esimiehesi kanssa keskustelua työn organisointiin liittyen. Itselle kävi niin, että tein työtä ihan liian pitkään ilman voimavaroja. Tuloksena piiiitkä sairasloma ja hirveä masennus.

Tuo vaihe työssäsi voi olla, että kun stressaannut niin kiristät vaan tahtia ja alat hosua. Älä lähde sille tielle! Olen itsekin hirmu kiltti ja ylitunnollinen. Kun alkaa uupua, ottaa vielä enemmän vastuuta asioista ja alkaa ajatella että pitää huolehtia kaikesta mahdollisesta siellä työpaikalla eikä enää osaa rajata. Eikä näe mitkä asiat on oikeasti tärkeitä ja mitkä vähemmän. Seuraava vaihe on, että itsetunto alkaa laskea ja eristäydyt työkavereista. Silloin on jo asiat pahasti pielessä....

Eli suosittelen, että kylmästi vaan lähdet töistä, kun työaika loppuu. Ja jos olet väsynyt, kieltäydy ylitöistä. Työ ei tekemällä lopu. Voi olla myös hyvä lukea työuupumuskirjallisuutta, vähän niin kuin ennalta ehkäisevässä mielessä. 🙂