Työnantajan kehittämät ulossavustamiskeinot

Työnantajan kehittämät ulossavustamiskeinot

Käyttäjä Minussako Vika? aloittanut aikaan 12.09.2007 klo 03:13 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Minussako Vika? kirjoittanut 12.09.2007 klo 03:13

Nykyisin on vaikeaa ”päästä eroon” ei toivotusta työntekijästä, jos katsoo asiaa työnantajan näökulmasta. Työntekijän näkökulmasta, ja samoin ammattiliittojen, usein käytetään ihan ruokottomia tai sitten erittäin kieroja tapoja yrittää savustaa työntwkijä pois yrityksestä. Kyseessä ei siis ole työtehtävien tekemättä jättäminen tai muu vastaava, vaan esimerkiksi, etteivät työtavat tai naama miellytä esimiestä. Jokus mennään jopa syrjinnän puolelle.

Omalle kohdalleni sattui tilanne, jossa sinisilmäisyyttäni kerroin esimiehelleni masennuksestani. Siihen asti olin pitänyt häntä empaattisena ja fiksuna miehenä. Kuinka ollakaan, sain seuraavana aamun hirmuisen syytösryöpyn niskaani eräästä asiasta, jota en tunnistamisen pelossa, voi tässä mainita. Sen jälkeen olenkin harkinnut irtisanoutumista, mutta vielä ei ole kiirettä, koska olen sairaslomalla.

Ensimmäinen kerta elämässäni, kun jouduin tosissani turvautumaan liiton lakimieheen työnanatajan kanssa keskustellessani. Aika turhaa.

Mitä kokemuksia muilla on? Onko tämä yleistäkin ja miten olette tilanteesta selvinneet?

Käyttäjä hesperia kirjoittanut 12.09.2007 klo 15:11

Ihan uutisissakin on ollut masennusta sairastavien työntekijöisden syrjinnästä ja se on aivan älyttömän sikaa peliä. Tuo on ihan normaalia tänä päivänä että masentunut joko 1. savutetaan ulos yrityksestä 2. Maksetaan palkkaa pienempänä kuin alan palkka olisi.
Itsellä ei oo oikein kokemusta asiatsa ku en oo ehtinyt kartuttamaan työelämän kokemusta mutta olen seurannut masentuneiden ihmisten juttuja työpaikoilla joissa se masennus on tiedossa työnantajalla.
Itse olen ollut palmialla töissä ja siellä kun ei kukaan tiennyt mikä mua vaivasi ollenkaan mutta siellä tuli syrjintää ja hirvee nakitus ja valitus jos en ollut talossa joinakin päivinä kun masennus kaato sen uran kokonaan. Työnantaja oli vain ihmeissään et mitä ihmettä masennusta sirastava ollut täällä töissä ei se niin ku osannu yhtään asennoitua asiaan ja mä otin ite loparit talosta kun ei vaan enää jaksanu. Työnantaja vaan totesi että on harmi menettää hyvä työntekijä täältä joka teki kaiken ja piti sen minkä lupas.

Käyttäjä aina ollut yhdessä kirjoittanut 13.09.2007 klo 14:17

Kyllä täytyy ihmetellä nykyisin tätä työntekoa.Ei kannata kertoa työnantajalle omasta
perhetilanteenteesta.Nykyisin työskennellään niin kovan paineen alaisena,että siitä kärsii
vain työntekijä.Työntekijätkin nokkivat toisiaan niin,että työnteko ei tunnu mielekkäälle.Minä olen työskennellyt miesvaltaisessa työssä sekä naisvaltaisessa,niin kyllä siinä on paljon eroja.Kyllä esimiehillä on vaikutusta alaistensa intoon tehdä työtä.
Työsuojelullakin varmaan on sanottavaa tälläisessa tilanteessa.
🙂👍

Käyttäjä Letitia kirjoittanut 15.09.2007 klo 14:58

Ensimmäinen masennuskauteni poiki kirjallisen varoituksen ja viikon palkattoman sairasloman ja asioin paljon liiton kanssa; tämä toinen masennuskauteni on 'helpompi', kun (vaihtuneen) esimiehen kautta siihen puututtiin ajoissa, ja tämä esimies vaikuttaa huolestuneemmalta hyvinvoinnistani kuin sairasloman aiheuttamasta lisätyöstä.
Työpaikkoja ja esimiehiä on joka lähtöön. Usein ymmärrystä tulee enemmän niiltä, jotka ovat joko oman tai läheisen kokemuksen kautta joutuneet masennukseen tutustumaan.

Käyttäjä milla72 kirjoittanut 15.09.2007 klo 21:18

Moi!

Pelästyin todella, sillä mulla on töissä aivan sama juttu!!
Lisäksi jutussa on mukana pomon seksuaalista ahdistelua sekä työpaikkakiusaamista, uhkailuja eikä hän ei suostu puhumaan enää kanssani.

Asian olen vienyt työterveyteen ja pitänee katsoa mihin tämä etenee...

Myös toimitusjohtaja tietää tästä, oli kauhuissaan.

Voimia sulle en osaa muuta sanoa, sillä raskasta on minullakin

☹️

Käyttäjä elisa58 kirjoittanut 16.09.2007 klo 17:05

Hei!

Mulla on kanssa kokemusta masennuksesta ja esimiehen suhtautumisesta. Noin kymmenen vuotta sitten voin todella pahoin työpaikassani. Syynä oli työpaikkakiusaaminen ja työuupumus. Työuupumuksen aiheutti tällä kertaa oman arvon mitätöiminen. Olin lastenhoitajana ja kävin uudelleen koulutuksessa, josta valmistuin kotitalousteknikoksi. Kun valmistuin palasin vanhaan virkaani lastenhoitajana. Kuitenkaan en saanut toteuttaa niitä taitoja, joita olin hankkinut lisää. Kun en ollut pedagogi niin en saanut kertoa lapsille ravitsemuksesta, vaan se teki l-opettaja, joka ei edes osannut niitä asioita. Kun löin tarpeeksi monta kertaa päätä seinään ja johtaja suhtautui mitätöiden koko ongelman aloin masentua. En edes tajunnut silloin, että se oli masennusta. Minulla oli vaan paha olla koko ajan ja kamalat pelot. Kun lopulta olin ihan loppu menin psykiatrin luo. Hän totesi missä mennään ja laittoi sairaslomalle. Kun vein lapun johtajalle, tämä ensimmäiseksi kiukutteli, että miksi en ole kertonut olleeni masentunut. En jaksanut alkaa selittelemään mitään, lähdin samantien. Kuukauden loma jatkui toisella ja sinä aikana minua kiusattiin työpaikalta käsin mm. painostettiin. Lopulta soitin ja sanoin, että lääkäri kielsi kaikki yhteydenotot työpaikalle, koska se pahentaa tilaani. Sen jälkeen sain rauhan.

Tänään tilanne on tälläinen. Lähdin siitä työpaikasta vuonna 2002 ja kokeilin vielä yhden kolmen vuoden jakson yhdistystyössä. Sekin karkiutui samoihin ongelmiin. En vaan tullut toimeen esimiesten kanssa.

Nyt aloitan lokakuussa oman yrityksen töissä. Kaikki nämä vaikeudet ovat opettaneet minut luottamaan vain itseeni ja uskomaan että olen hyvä tyyppi. Sillä sehän on usein kiusaamisen syynä. Toinen ihminen koetaan uhkana joka pitää poistaa. Valitettavasti on vielä sellaisia esimiehiäkin, jotka omaavat heikon itsetunnon.

- elisa -

Käyttäjä HOMSSU kirjoittanut 23.09.2007 klo 21:39

😋🙂Niin palasin pitkältä sairauslomalta. Esimies nauroi ja sanoi että laitetaan tiedotteisiin että mielenterveyspotilas palasi töihin. Ei siinä naurattanut.
Olin ollut suuressa leikkauksessa ja myös masentunut. Jotenkin tuntuu että ei ne sanat silti unohdu koskaan. Jäin sairauslomalle kuukauden kuluttua masennuksen takia ja työnantaja tarjosi kultaisen käden puristuksen ja minulta allekirjoituksen etten nosta irtisanomisesta mölyä.
Minut mitätöitiin vielä jälkeen päinkin. Ilmoitettiin että mitä virheitä olin työssäni aikaisemmin tehnyt. Kuitenkin tilintarkastajat olivat aina kiitelleet työtäni. Mitä sai tämä nuori esimies(nainen) aikaan. Minun mustamaalaamiseni yhtiön hallituksen silmissä, auttoiko se häntä nousujohteisella urallaan.
Olinko oman osaamiseni ja pitkän työkokemukseni vuoksi uhka nuorelle kolmekyppiselle naiselle. Olen ajatellut että edestä löytää minkä taaksensa jättää. Joskus se hänellekkin vielä osuus elämän vaikeuden.

Yritin palata takaisin uusien leikkausten ja masennus vuosien jälkeen töihin. Samaa ammattitaitoa tarvittiin. Mutta sama yhdistelmä, nuori naisjohtaja ja minä keski ikäinen nainen. Putosin vajaassa kahdessa kuukaudessa.
Töitä kasattiin ja vaadittiin sellaista vastuunottamista mistä ei ollut työsopimusta tehtäessä edes keskusteltu.Tuli paniikki ja ahdistus, masennus. Onneksi työterveyslääkäri ymmärsi ja sain sairausloman.
Mutta mikä inhottavinta, en ollut ensimmäinen siinä firmassa joka putosi. Miksi? Mikä on se nuorten naispomojen tapa suhtautua vanhempaan naistyöntekijään? Ei se VALTA ole niin makeaa, että on pakko talloa. Itsekin sitä valtaa käyttäneenä ei siihen pidä hullaantua. Mitä näille vielä nuorille naisille käy, tulee uusia nuoria naisia ja siellä saattaa olla joukossa vielä joku ilkeämpi, tyhmempi???, joka korolla kopauttaa.

Olinko liian kiltti, en, puollustauduin ja vein asioita eteenpäin ylemmille tahoille.
terveisin Homssu

Käyttäjä Minussako Vika? kirjoittanut 28.09.2007 klo 02:56

Oletteko seuranneet TV1:n Härkää sarvista -ohjelmaa? Siellä pyydettiin kertomuksia ja kokemuksia huonosta johtajuudesta. Tekisivätköhän ne tästä hiljaisesti maton alle lakaistusta ongelmasta ohjelman, jopa? Täytyy seurailla. Se olisi todella hieno juttu, kun työpaikoilla ei uskalleta asiasta puhua.

Käyttäjä Minussako Vika? kirjoittanut 11.10.2007 klo 13:58

No niin. Nyt esimieheni haluaa keskustella kanssani "työtehtävieni järjestelyistä". Saatan jo arvata, mistä on kysymys. Mielenkiinnolla odotan, josko keskustelu olisi ihan oikea keskustelu. Tuskinpa kuitenkaan. Todennäköisesti saan joko kuulla kunniani tai esimies ilmoittaa jotain tyyliin "tehtäväsi on jaettu muille." tai "Toimesi on lopetettu"

En ole vielä vastannut hänen pyyntöönsä, mutta viimeistään huomenna on pakko. En millään jaksaisi ja haluaisi...