Työkyvyttömyyseläkkeellä sinnittelystä ja työ-/opiskeluhaaveista
Minulla on nyt kolmas vuosi nyt menossa työkyvyttömyyseläkkeellä.
Ehkä pitäisi kirjoitella vähän enemmän taustastaan, jotta muiden olisi helpompi hakea samaistumispintaa, mutta aloittelen nyt näin pintapuolisesti vain tiedustelemalla, että kuinka moni mielenterveyssyistä työkyvyttömyyseläkkeelle jääneistä on jotenkin päässyt takaisin vielä työnsyrjään kiinni (osa-aikatyö tai työ satunnaisesti) tai opiskelee tai edes haaveilee näistä asioista?
Itsellä olisi vielä toiveita palata näihin, mutta näin itse yksikseen tuosta ns. normielämästä syrjään jääneenä ei ole yhtään helppo yrittää ponnistaa takaisin näiden asioiden pariin. Varsinkin kun tukea tässä tilaanteessa oleville ei tunnu enää niin kovin helposti olevan tarjolla kun iän puolestakin olen jo keski-ikäinen. Nuoremmilla on ehkä vähän eri tilanne.
Itse koen kyllä että olisin kykenevä tekemään ainakin jotain sopivaa osa-aikatyötä tai miksi ei vaikka opiskelemaan kotoa käsin etäopintoina, mutta vaikeutena on vain löytää apuja tai sopivaa suuntaa mihin sitä ryhtyisi. Mikään 100% terve kuin sitä ei kuitenkaan ole ja jaksaminen rajallista, niin on otettava moni asia tässä huomioon.
Oman hankaluutensa aiheuttaa myös palkan, työkyvyttömyyseläkkeen ja asumistuen yhteensovittaminen, sillä näiden asioiden kanssa vekslaaminen on hyvin vaikeaa ja stressaavaa. Ne jotka ovat näiden asioiden kanssa kamppailleet, niin tietävät mistä puhun.
Tie ja paluu työntekoon ei siis ole helppo monin tavoin eikä työmarkkinoiltakaan ihan helpolla löydy töitä meille ns. normielämän rattailta pudonneille, paitsi jos on onnekas ja on suhteita.
Vielä tuntuu kuitenkin että mielenterveyden sairaudet eivät ole ihan niin ok ja ymmärretty asia kaikille kuin voisi ajatella valtamedian juttujen perusteella eli ennakkoasenteita kyllä löytyy edelleenkin- valitettavasti.
Eli tosiaan mielenkiinnosta nyt kyselen löytyykö muita samassa tilanteessa olevia eli vielä työstä ja/tai opiskelusta haaveilevia? Jospa meitä löytyisi ja voisi saada hyviä vinkkeja sekä vertaistukea päästä asiassa jotenkin eteenpäin. 🙂