työkyvytön työnhakija

työkyvytön työnhakija

Käyttäjä pkatriina aloittanut aikaan 10.10.2008 klo 12:31 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä pkatriina kirjoittanut 10.10.2008 klo 12:31

mistä apua kun työnantaja kiusaa, lähettämällä lausuntoja ilman perusteluja.
Työnantaja väittää ettei tiedä minun tämänhetkistä työkykyäni vaikka olen sairaslomalla .Työterveyslääkärin mukaan olen sairaslomalla 28.2. 2009 saakka.
Työnantajan lausunnon mukaan hänellä on kuitenki antaa minulle tämänhetkistä työkykyä vastaavaa työtä. Oikea käteni on nyt leikattu kaksi kertaa ranteesta ja viimeksi olkapää on operoitu 7.10. 2008. nyt aloitetaan olkapään kuntoutus.
Työnantajani mukaan hänellä on antaa minulle töitä vuodeosastolla sekä hengityshalvauspotilas yksikössä. Asian näin ollen en saa ansiosidonnaista päivärahaa joka minulle lain mukaan kuuluisi, sairaspäivärahan lakattua 30.9.2008.Kuntoutus raha on haussa mut sen saaminen voi kestää kuukausia.Tällä hetkellä minulla ei ole näyttää minkään laista dokumenttia siitä että jotain päätöksiä olisi tehty koska kukaan ei voi antaa päätöstä. Olen tällä hetkellä yksikätinen perushoitaja.

Käyttäjä *Henna* (Vapaaehtoinen) (MIELI Tukitalo mielenterveys ry) kirjoittanut 10.10.2008 klo 13:52

Hei!
Oletko miettinyt vaihtoehtoa että kokeilisit työnantajan tarjoamaa työtä jos hän arvioi että pystyisit sitä "yksikätisenä" tekemään? Todennäköisesti työnkuva on suunniteltu silloin sinulle siten, että pystyisit sen hoitamaan. Työterveyslääkärin antama sairausloma tarkoittaa että olet työkyvytön nykyiseen työtehtävääsi ja jos työnantajalla on tarjota kevennettyjä, erilaisia työtehtäviä - valitettavasti silloin sitä tulisi kokeilla. Koska työnantaja on määritellyt että hänellä on tarjota työkykyäsi vastaavaa työtä, työhallinto ei voi nähdä sinua silloin työkyvyttömänä ts. ansiosidonnaiseen päivärahaan ei ole oikeutta. Kimurantti tilanne, mutta neuvoisin kokeilemaan työtä (voi olla että pystyisit siitä oikeasti suoriutumaan 🙂👍), mutta jos et - voit sitten hakea sairauslomaa uudellen siltä pohjalta. Mikäli koet ettet pysty työnantajan tarjoamasta työstä suoriutumaan, voit toki yrittää saada laajemman lääkärinlausunnon työterveyslääkäriltä mihin hän kuvaa tarkasti minkälaisia työtehtäviä et voi tällä hetkellä tehdä (esim. nostothan ovat ihan pois suljettu juttu tällä hetkellä). Toivottavasti tästä oli jotakin apua.