Työ uupumus

Työ uupumus

Käyttäjä Edams aloittanut aikaan 07.10.2011 klo 00:00 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Edams kirjoittanut 07.10.2011 klo 00:00

Olen istumatyössä ja istun kaikki arkipv 8h joka päivä. Ongelmana on se, että uuvun työssä ja siellä pitää kaikki tehdä tiptop kuntoon eli ei saa olla uupunut, EI SAA tehdä YHTÄ virhettäkää tai muuten huudetaa/valitetaan jo.

Näin pääsi käymää, että minulle valitettii kun tein yhden virheen ja olen ollut jo viikon todella väsynyt kaikki päivät ja enkä jaksa yhtää työtä tai muutakaan..

Olisiko Oikeita neuvoja?

Käyttäjä Jasse kirjoittanut 07.10.2011 klo 11:13

Hei,

Eipä oikein taida olla asiantuntevaa johtoa teillä... tilanteesi vaikuttaa kehittyneen jo pitkään.

Miten työterveyslääkäri? Onko hänen kanssaan mahdollista mennä keskustelemaan? Uupumuksen taustalla voi olla jo masennus, tärkeää olisi kartoittaa tilanteesi.

Kijroita ihmeessä myös täällä tukinetissä henkilökohtaisella tuki-ihmiselle, vastaaminen kestää joitakin päiviä, mutta hänellä voisi olla asiantuntevia neuvoja ja osaisi ohjata sinua eteenpäin. (ylhäällä vasemmalla tuo oranssi laatikko "Oma tuki")🌻🙂🌻

Käyttäjä ElämänValo kirjoittanut 08.10.2011 klo 00:16

Minulla on mielikuva, että 3 viikkoa voi saada (työ)uupumuksen takia suht helposti sairaslomaa kunhan vain uskottavasti asiansa osaa esittää eli olla rehellinen sekä tilanne päällä.

Kuitenkin kannattaa miettiä, että oletko oikealla alalla tai oikeassa työpaikassa, sillä ei sekään ole pitkässä juoksussa oikea ratkaisu jos välillä käyt lataamassa akkuja ja toistuvasti olet välillä sairaslomalla saman ongelman takia. Kaikille kun ei kuitenkaan sovi kaikki työt, vaikka aluksi voi ehkä niin kuvitella. Minulla on kokemusta paljon omassa työssäni kun tulee nuoria harjottelijoita, niin aika moni tulee hieman "hälläväliä" asenteella ja rahan kiilto silmissä eli ei oikeasti nauti työstään. Asenne paljastuu vasta pidemmällä aikavälillä erilaisten käytäntöjen kautta. Usein näille "hälläväliä" tapauksille kuukausien päästä perus työ alkaa olemaan raskaampaa kuin muille vanhoille konkareille VAIKKA tekevät hieman helpompia hommia. Samoin tiedän itsestänikin, ettei minulle sovi tietyt työt ollenkaan ja varmaan uupuisin nopeasti.

Kannattaa vakavasti kuunnella sydänmen ääntä esim. kysyt itseltäsi, että oletko (koskaan) aidosti viihtynyt työssäsi vai teetkö sitä lähinnä VAIN rahan takia? Kun kysyy erilaisia kysymyksiä toistuvasti itseltään yllättävisti eri tilanteissa ja tarkkailee millainen nopea reaktio/vastaus ENSIMMÄISEKSI tulee mieleen, niin se TODENNÄKÖISESTI kertoo parhaiten totuuden ja kuka oikeasti olet. Tietysti välillä voi myös tulla jotain häiriöäänivastauksia tyyliin "lähe panee!", "tänään pää täyteen!", "nyt luottokortti vinkumaan makso mitä makso!" jne. Joskus siis oman sisimmän kuuntelu hiljaisuudessa ja omassa rauhassa (tietokone, televisio, radio + muu "kiireellinen tekeminen" jne. kiinni) auttaa löytämään paremmin kuka oikeasti olet. Pitää malttaa pysähtyä kohtaamaan itsesi alastomana totuutena. Välillä se alitajunta on vain pirun koodattua, että se ei avaudu ihan hetkessä ja vie aikaa...

Itsekkin harkitsin yhdessä vaiheessa vakavasti vaihtavani työpaikkaa kun eräs ongelma ei tuntunut ratkeavan siellä. Viimein tuli onneksi muutos ja ei tarvinnutkaan...

Tutkimusten mukaan ihmiset ovat onnellisimpia lähinnä kahdesta merkittävämmistä syystä: Hyvät ihmissuhteet ja terveys. Itse tulkitsen, että MIELENterveys on osa sitä.

"Työpaikan käytävä, katseet tuntuu selässä. Nyt on lujaa mentävä... Sinä olet ihminen, muistatko..."

http://www.youtube.com/watch?v=Q1Vr7bPBjGo

Käyttäjä Eveny kirjoittanut 09.10.2011 klo 20:09

Tämä on helppo sanoa, vaikkei välttämättä helppo toteuttaa; Vaihda työpaikkaa.

Ensinnäkin jokainen ihminen tekee virheitä. Jopa hoitoalalla tiedostetaan, että ihmiselle nyt vain tulee virheitä. Mutta on tietysti kehitetty erilaisia "virheminimointiohjelmia",että virheitä tulisi suhteessa mahdollisimman vähän.

Suorittaminen on se, joka tappaa inhimillisyyden ja ihmisyyden. Kaikki työnantajat eivät ole tätä vielä ymmärtäneet. Hyvä olo työssä=hyvät tulokset, bisnes kukoistaa.

Selkänahasta raapijat kaivavat omaa, tai ainakin työntekijöiden kuoppaa. Lisäksi ihminen itse/työntekijä valitsee itse, missä työpaikassa on. Ymmärrän kyllä, ettei elämä ole niin yksioikoista useinkaan...tosin usein itse olemme onnemme esteenä eniten.

Lisäksi,jos pomo on niin tyhmä, että huutamalla yrittää saada tulosta aikaiseksi, niin voisi samantien painua kaivoon.