Sairastan ahdistusta / masennusta, ja niihin minulla ollut jo pitkään lääkitys. Pätkätöissä olen pässyt / joutunut ikäni olemaan, nyt työttömänä jo kohta 2 v.
Töissä ahdisti, kun ei ollut muuta "varmuutta" kuin että pätkätyötä ei enää tulla jatkamaan, ja kaiken kukkuraksi jouduin opsastamaan tilalleni tulevaa 2 kk tietäen, että hän vie sitten oman työni. Melkoinen kiire välillä ja tarkkaa työtä, tehtävä oli, vaikka tuntui, että ihan pellenähän mua tässä pidetään - tee työt ja opasta uusi tilallesi. Tosi hyvin teit työt, mutta jatkoa ei seuraa. Koko kahden vuoden ajan olen hakenut uutta, ja jopa aika monessa haastattelussa käynyt, mutta tässä sitä ollaan.
Eli nyt ahdistaa työ siinä mielessä, että sitä ei ole. Työskentelisin vaikka miten ilkeiden työkavereiden kanssa, jos vain siitä maksettaisiin palkkaa. Sen olen jo mielessäni hyväksynyt, että kaikki ihmiet ovat, vaikkapa nyt työkaverit työpaikalla, jossain määrin outoja, kaikilla vain ei ole mitään diagnoosia - tai ainakaan kaikkien tiedossa olevaa.
Jonkinlainen liikunta, sekä työn että työttömyyden aiheuttamaan pahaan oloon, on minun paras keinoni, vaikka se ei tee inhottavasta työstä mukavampaa eikä tuo töitä, jos niitä ei ole. Ja eräs asia, mikä vielä työttömänä on kestettävä, että mahdolliset tuttavat taas usein ovat töissä ja väsyneitä, eivätkä tietysti aikataulutkaan sitten kohtaa. Joskus tuntuu, että MINULLA on enmmän töiä, kuin työssä olevilla, koska todella panostan työnhakuun: paikkojen etsimiseen ja hakemusten laatimiseen, eikä minulla siis tavallaan ole koskaan kunnollista vapaa-aikaa, vaikka periaattessa muuta ei muka olekaan.
Eli melkeinpä sanoisin, että sekä töitä tehneenä että työttömänä olleena mielestäni se, että EI ole työtä, on sekä henkisesti että varsinkin taloudellisesti stressaavampaa kuin se, että on liikaa työtä paikassa, jossa ei välttämättä viihdy, ja työkavereita, joiden kanssa ei olisi terveellistä olla tekemisissä... Onkohan arvoissamme jotain vikaa, kun ihmisen arvo ja toimeentuolo on NIIN paljon kiinni siitä, onko töitä vai ei?
En olisi tunnollisena ihmisenä nuorempana kuvitellut pohtivani tällaista, olin aina ajatellut, että toki kaikkien pitää tehdä työtä ja elttää itsensä. Periaatteessa edelleenkin ajattelen niin, ja teen kaikkeni, että löytäisin töitä, mutta sitä yhtälöä, että ihmisen arvo = työ, jota hän tekee, ja paljonko hän saa siitä palkkaa, en kyllä enää ymmärrä.
Varsinkin, kun olentajunnut, että monet asiat voisi järjestää toisinkin, on vain päätetty, että kun teet tiettyä työtä tietyllä palkalla, olet tarpeellinen ja oikea ihminen.
Eläkkelle taas pitäisi olla niin "hullu" tai ehkä suhteita asioista päättäjiin, en tiedä, että sekään ei ole minulle vaihtoehto. Mutta mitä kun ei kelpaa sen enempää töihin kuin eläkkeellekään? Onko silloin tarkoituskaan olla olemassa, tai oikeutta siihen? Olenko ylijäämäihminen? Ja mitäs niille onkaan aikojen kuluessa tehty...Huh...😐😞🤕😑❓🤕