Olen kärsinyt kuluneen 20 vuotta vaihtelevan asteista mutta hiljalleen pahenevaa masennusta ja ahdistusta. Viimeisin pahempi jakso alkoi vuosi sitten, kun lopulta sain potkut töistä ja jonkin verran aikaisemmin taustalla pyörinyt oma yritys oli pakko lopettaa kannattamattomana (lisäksi jos olisin jatkanut yrityksen parissa, en olisi saanut ansiosidonnaista). Virallisesti irtisanomisen syynä oli töiden vähyys, mutta todellisuudessa pitkät sairaslomat ja nekin ajat kun olin töissä sain tehtyä asioita todella hitaasti. Ei niinkään sen takia, etten olisi pitänyt työstäni vaan kun ei kerta kaikkiaan pää kestänyt ☹️
Psyykelääkettä menee melkein maksimiannos päivässä ja käyn n. 2 viikon välein mielenterveyshoitajalla, mutta jotenkin alkaa tuntua, ettei tästä kaikesta ole mitään apua. MT puolella ollaan oltu lähinnä sitä mieltä, että kun saisin uuden työpaikan niin kaikki muuttuu paremmaksi.
No aloitinkin nyt vuoden vaihteessa uudessa työpaikassa, kun olin melkein vuoden mökkiintyneenä potenut huonoa omaatuntoa siitä, että olen sairaslomalla. Mutta paraniko asiat? Ei todellakaan, sillä nyt mukaan tuli vielä ahdistava tunne siitä, että käykö tässä vain kuten kävi aikaisemmassakin paikassa ja tekeekö sitä riittävästi töitä. Tämän jatkuvan ahdistuksen takia joudun syömään rahoittavia, että selviän työpäivästä ja se taas aiheuttaa sen, että kuljen päivät kuin zombie.
Olen yrittänyt tässä vuosien varrella pohtia, että mikä on perimmäinen syy kaikkeen tähän pahaan oloon ja ainut mitä keksin on se, että olen kait sisältä kuollut. Mikään hyvä asia ei tunnu miltään, mutta jokainen pienikin vastoinkäyminen on kuin vuori. Kaikkein pahinta on se, että ikinä ei osaa olla tyytyväinen omaan itseensä ja omiin saavutuksiinsa, josta seuraa se, että yöt lähinnä murehdin asioita joita jäi tekemättä.
Tilannetta vielä pahentaa se, etten oikein ole ikinä kelvannut kenellekään. Sisaruksia ei ole, ystäviä on pyöreät nolla ja työ”kavereidenkin” kanssa juttelu on lähinnä sellaista vaivaantunutta työasioiden läpikäyntiä. Ei sillä, että tässä nyt enää mitään uutta olisi, sillä koulut (yläaste, lukio, ammattikorkea) menivät pitkälti niin, että sain tehdä ryhmätyötkin yksin, puhumattakaan liikuntatunneista jolloin muodostettiin ryhmiä joihin luonnollisesti tulin valituksi viimeisenä (Yleensä niin, että liikunnanopettaja pakotti ryhmän valitsijaa ottamaan minut mukaan).
Että kysymykseni oikeastaan onkin. Mitä hiton järkeä tai ihmisarvoa tällaisessa rämpimisessä on? Tiedän kyllä, että aina jonkun pitää olla se huonoin mutta totta puhuakseni jos omistaisin yhtään selkärankaa, lähtisin nyt saman tien ulos ja menisin leimaamaan auton kallioleikkaukseen.