Hei. Turvattomuuden tunne, hylätyksi tulemisen tunne ja pelko. Ne ovat varsin tuttuja itselleni, ja niitten kanssa elänyt ikäni.
Itselläni tiedän tämän johtuvan varsin turvattomasta ja traumaattisesta lapsuudesta ja kasvusta. Jouduin jo ihan pienenä selviämään sellaisista asioista, joista pienene lapsen on mahdoton selvitä, ainakaan rikkumatta henkisesti. Niinpä minusta kasvoi mukamas-vahva, se joka jaksaa, osaa, venyy, luopuu, auttaa, kestää mitä vaan jne. Vaikka oikeasti pieni lapsi sisälläni huusi ja huutaa turvaa ja apua.
En tiedä puhummeko samasta asiasta, onko turvattomuuden tunteesi saman kaltaista? Minusta kasvoi hyvin väärällä tavalla vahva. En sallinut itselleni heikkoutta. En tarvinnut kenenkään apua, en päästänyt enkä vieläkään päästä enkä osaa päästää ketään lähelle. Panssari on suojana koko ajan. En luota kehenkään, enkä usko että kukaan tahtoo mitään hyvää. Tämän opin, ja se kasvoi selkärankaani.
Minulla on ikäni ollut ahdistuskohtauksia ja myös dissosiaatiota. Hajoamisen tunne, epätodellisuuden tunne, jopa tunne että minua on kolme kappaletta, sillä tavalla että olen minä, toisesta minästä puolet heti olkapääni takana ja sen takana kolmas. Ahdistus on kova. Olen sairastanut vaikeaa anoreksiaa vuosia, nyt selvemmillä vesillä eli saanut painon normaalipainon ajarajalle. Syömisen kanssa takkuaa edelleen enkä usko koskaan kokonaan paranevani.
Terapiassa olen juossut, mutta se käsitteli enimmäkseen syömishäiriötäni, ei näitä muita ongelmiani. Joskus tunnen yksinäisyyttä, varsinkin silloin kun paha olo hyökkää päälle ja musertaa. Silloin kaipaisi turvallista olkapäätä johon nojata ja joka ei pettäisi eikä jättäisi, ei väheksyisi eikä pilkallisesti moittisi miten huono ja heikko olen, sillä heikkous on viimeinen asia mitä saa osoittaa. Se opittiin lapsuudenkodissa. Välillä sisuunnun itseeni täysin, ja päätän että p-kele tämä loppuu nyt! Eihän se lopu, mutta kai se jotenkin herättelee ottamaan vastuuta tuntemuksistaan ja hakemaan aktiivisemmin ratkaisua tähän. Kovasti väsyttävää ja uuvuttavaahan se vain on. Olen sinkku enkä haluakaan parisuhdetta. En sellaisessa osaisi olla näitten taakkojeni takia, ja kuten sanoin en luota kahenkään enkä siedä läheisyyttä. Ristiriitaista! Ja kuvaan kuuluu että elämäntyöni olen tehnyt hoitoalalla, kuinkas muuten.
Olen aina ollut toisten hoitaja, ja aina ottanut väärällä tavalla vastuun toisten tunteista. Jos jollakulla on huono päivä, se on minun syyni ja tunnen valtavaa syyllisyyttä.
Voisin kirjoittaa paljon enemmänkin, mutta jään katsomaan syntyykö tästä keskustelua. Sitä toivoisin, sillä minulla on tarve saada vertaistukea ja mielipiteitten ja tarinoitten vaihtoa. Saada uusia näkökulmia ja voisi sanoa kai ystävyyttäkin, näin anonyymisti netissä!