Turun tapahtumat.

Turun tapahtumat.

Käyttäjä aavameri aloittanut aikaan 20.08.2017 klo 16:39 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä aavameri kirjoittanut 20.08.2017 klo 16:39

Moi. Tein tälle oman ketjun, koska luulen koskettavan monia. Minua ainakin pelottaa😭

Haluaisin kysyä teiltä, ( ei saa käsittää väärin) että miksi mediassa ei ole yhtään uutisia suomalaisista auttajista ( jos suomalaista voi mitenkään määritellä)? Heitä oli puolet joidenkin lausuntojen mukaan. Miksi heitä ei ” nosteta sankareiksi”. Itse sain nediasta kuvan että heitä ei olisi ollut, vaikka näin ei ole . Kaikki kunnia kuitenkin IHAN JOKAISELLE ketä meni eteen ja auttoi siellä. Ihan kaikille.

Käyttäjä Axuli83 kirjoittanut 20.08.2017 klo 23:47

Kyllä siellä oli suomalaisia auttajia. Osuin paikalle juuri kun tilanne oli ohi. Olisin heti ruvennut auttamaan, mutta onneksi ammattilaiset oli jo paikalla.

Tuosta pysäkiltä mun bussi aina lähtee kotia kohti☹️. Usein näin surmatun naisen samassa paikassa jossa hän menehtyi. Mietin että jos olisinkin tullut varttia ennen niin kuin oli tarkoitus, mutta tuli viivästys. Niinkin yksinkertainen että etsin sairaalassa olevalle tädille korttia ja lahjaa kun menen hänen luonaan käymään.

Olisin voinut joutua uhriksi tai todistamaan tuota brutaalia tapahtumaa. Olin tulossa bussilla Raision suunnasta. Miten kaikki voikaan muuttua kun bussi kaartaa yhdeltä kadulta seuraavalle. Näin pidätyksen juuri siellä missä poliisi ampui tekijää. Ihmiset auttoi siellä uhreja.
Muuta en vielä nähnyt. Torilla kun pääsin bussista kauppakassien kanssa ja olin ylittämässä tietä omalle pysäkille näin ensimmäisen uhrin ruumiin lakanalla peitettynä. Muistan huutaneeni: Ei voi olla totta. Ei voi olla totta. Siirryin syrjempään ja annoin kuolleelle rauhan.

En voinut ymmärtää niitä ihmisiä jotka on niin törkeitä ja epäkohteliaita että kaivavat kännykän esiin ja ottavat kuvia kuolleesta!!! Eikö ole mitään myötätuntoa tai käytöstapoja opetettu kotona!! JÄRKYTTÄVÄÄ!!
Eikö tule mieleen että haluaisivatko ite tulla kuvatuks jos ite tai joku omainen olis joutunu rikoksen uhriks??!! Olisko sitte kivaa..
Vartijatki huusi että perääntykää.
Tori ja sen ympäristö oli täynnä poliiseja, vartioita ja ambulansseja.

Ihmisiä itki bussissa.

Vastaus kysymykseen. Voi olla että turvapaikan saaneita näytetty esim.siksi että suomalaiset ei heti hyökkää ulkomaalaisten kimppuun(verbaalisti) ja syytä heitä kaikesta. Yrittää saada heidät näyttämään hyvältä yhteiskunnan silmin ja näin olevan osa yhteiskuntaa. Mitä en hyvien ihmisten osalta kielläkään.

Kaikille auttajille kuuluu suuri kiitos ja samoin poliisille!

Menee varmaan oman aikansa että pystyy palaamaan normaali arkeen. Ite ainakin pälyilen ihmisiä epäluuloisesti jonkin aikaa. Perjantaina kotona olin shokissa ja varma etten ikinä enää astu ovesta ulos. Mutta se on pakko. Elämän on jatkuttava.
Koskaan ei tiedä mitä voi tapahtua. Oli se hyvää tai pahaa.Iikävä kyllä.

Vien huomenna kynttilän torille.
Toivon voimia uhrien omaisille.

Käyttäjä kirjoittanut 21.08.2017 klo 07:21

Se johtuu ihan siitä, että haluttiin marokkolaisen turvapaikkapuukottajan vastapainoksi luoda sankarimaahanmuuttajia. Ikään kuin, että kaikki maahanmuuttajat eivät ole puukottajia. Vaikka sen jokainen jo tietää ilman näitä sankarijuttujakin.
Tässä tapauksessa suurin sankari on se poliisi joka nopeasti ampui puukottajan mutta hän jää ikään kuin varjoon näiden sankareiden juostessa ympäri toria muka auttamassa.

Minua yleensäkin inhottaa näissä joukkosurmissa kun tuodaan esiin näitä ns.sankareita. Niillä vaan tekemällä tehään lisäuutisia, että saadaan ihmiset vellomaan siinä tapahtumassa.

Nyt tämä puukotus ehkä on kääntymässä siihen, että puukottaja olisikin ollut psyykosissa tms. Eikä olisikaan terrorismia. Mutta sitten on ne marokkalaiset kaverit jotka vielä ovat putkassa. Tänään tulee päätös vankitaanko kaikki vai ei.
Tämä ei tunnu kovin hyvältä jutulta, jos päädytään mt-ongelmaan. Kohta ollaan taas siinä tilanteessa ettei Suomessa olekaan terrorismia vaan ainoastaan hulluja pyörimässä puukkojen kanssa toreilla.

Käyttäjä kirjoittanut 21.08.2017 klo 07:33

Hei vielä. Media on taitanut sensuroida presidentti Niinistön puheesta tämän kohdan pois, kun toimittaja kyselee auttajista ja maahanmuuttajista.
"Niinistö vastaa: "Saattaa olla, että he (kantasuomalaiset) eivät kiinnosta samalla tavalla mediaa."

Onpas pa-----sta, jos Suomessa ei enää suomalaiset kiinnosta toimittajia.

Käyttäjä Tammyka kirjoittanut 21.08.2017 klo 10:06

Minun silmiini on osunut vain uutisia,joissa ulkomaalaistaustaiset ihmiset olivat aktiivisesti olleet estämässä tätä puukottajaa. Suomalaiset aktiivisesti vain kuvasivat tapahtumia. On totta,että poliisi on kieltänyt sekaantumasta tällaisiin tilanteisiin,mutta silti herää kysymys,että siinä sivussako seurataan,kun toinen tapetaan. Nyt on paljon paikkakuntia,joissa ei ole poliisiasemaa edes. Poliisin tulo kestää todella pitkään ja jos kenelläkään ei ole rohkeutta mennä väliin,niin pahaa jälkeä ehtii tapahtua.
Olen itse nuorena tyttönä ollut tulla puukotetuksi bussissa. Häiriintynyt mies alkoi riehua puukon kanssa. Olin siinä ikkunapenkillä jumissa. Bussi pysäytettiin,kaikki olivat kuljettajaa myöten hiljaa,kun mies uhkasi puukottaa minut. Eräs mies yritti tulla väliin,mutta ilmeisesti vaimo kielsi ja mies totteli. Yhtäkkiä mies käski avata ovet ja poistui bussista. Bussi lähti matkaan ja kukaan ei puhunut mitään. Muistan aina sen oman tunteeni. En saanut sanaa suustani,painoin laukun eteeni ja uskoin kuolevani...

Käyttäjä Rina kirjoittanut 21.08.2017 klo 10:17

Maahanmuuttaja, joka on kasvanut epävakaissa tai väkivaltaisissa oloissa, on luultavasti myös enemmän varuillaan uudessa ympäristössä, havainnoi ja reagoi eri tavalla kuin turvallisissa oloissa kasvaneet (lähtee vaikkapa pesäpallomailoin hyökkääjän perään) - vrt. suomalaiset, jotka väkivaltatilanteissa on opetettu soittamaan virkavalta paikalle. On sitten kyse sankaruudesta tai ei, niin nopeassa reagoinnissa oli myös kyse kulttuurieroista. Käsittääkseni paikalle tulleiden poliisien toimintaa on kiitelty vuolaasti ( ja ihan syystä) myös valtiovallan toimesta, eikä poliisien toiminta ole mielestäni jäänyt mitenkään "varjoon". He tekivät työnsä sataprosenttisesti ja niin he joutuvat päivittäin tekemään, on sitten kyse aseistetusta humalassa riehujasta, joka pitää taltuttaa ja estää tekemästä vahinkoa niin itselleen kuin läheisilleen. En pidä itsekään "sankari" sanasta: jokainen tekee sen, minkä voi tai osaa.
Toivon, ettei ilmapiiri kärjisty tapahtumien vuoksi, koska se ajaa ainoastaan "pahojen" (tässä tapauksessa terroristien) asiaa. Koska terrorismin syyt ovat niin moninaiset ja pitkän ajanjakson ja erinäisten tapahtumien tuote, niin yksittäisten iskujen ennaltaehkäisy on vaikeaa. Myös mt ongelmilla voi joissakin tapauksissa olla osuutensa, vaikka sen tunnustaminen voi tuntua epämieluisalta. Epätoivoiset: turhautuneet ja toivottomat voivat tehdä epätoivoisia tekoja. Mutta vaikka ymmärrettäisiinkin syyt, niin teot eivät tietenkään ole hyväksyttäviä. Suren iskua, tappaminen on niin väärin. Sodat ovat turhia ja ihmishenkien menetykset myös.

Käyttäjä Tammyka kirjoittanut 21.08.2017 klo 11:39

Niin se poliisin näkyvyys katukuvassa ja erilaisissa tapahtumissa antaa tunteen,että nyt on jotakin erityistä meneillään. Kun on kehotettu elämään ns normaalisti,tämä romuttaa sen tunteen. Tämä on vähän kaksiteräinen miekka. Turussa poliisin tulo oli muutamassa minuutissa ja näin paljon tuhoa ehti syntyä. Miten olisi paikkakunnilla,joissa poliisi on kymmenien kilometrien päässä ja kukaan sivullisistakaan ei uskalla auttaa.
Nämä maahanmuuttajien solidaarisuusmarssit voi käsittää monella tavalla. Heillä on tietenkin huoli omasta asemastaan ja eiväthän he halua negatiivista leimaa näin kauheiden tekojen edessä.
Moni asia on nyt muuttunut Suomessa nyt ja aika näyttää miten paljon tämä asia tulee vaikuttamaan yksittäisten ihmisten elämiseen ja ajatteluun. Tämä todellakin pysäytti.

Käyttäjä Nymphalis Antiopa kirjoittanut 21.08.2017 klo 11:52

aavameri, tuo on totta mitä kirjoitatat.
Voi vaan kuvitella miltä uhrien omaisista ja loukkaantuneista tuntuu tämä 😭

Käyttäjä Kata_K (Työntekijä) (MIELI Kriisikeskus Helsinki) kirjoittanut 21.08.2017 klo 13:59

Hei ja tiedoksi kaikille,

Turun tapahtumien herättämistä ajatuksista voi tulla keskustelemaan SPR:n kriisichattiin. Seuraava chat järjestetään Tukinetissä huomenna tiistaina 22.8. klo 19-22.

Kanssanne keskustelevat Punaisen Ristin Nuorten turvatalojen vapaaehtoiset ja työntekijät. Tervetuloa mukaan!

Käyttäjä Joie kirjoittanut 21.08.2017 klo 16:07

Turku 😍
Mitä maahanmuuttajien myötätuntomarssiin tulee, niin onhan se yhdenlainen keino osoittaa tukea. Tämmösen tapahtuman yhteydessä on vaikea sanoa tai tehdä mitään. Minusta on kumminkin arvokasta jollain lailla osoittaa välittävänsä. Samahan se on esim. vieraiden valtioiden johtajien osanottojen suhteen. Ketä ne varsinaisesti auttaa, mutta kuitenkin osoittaa jollain lailla että välitetään ja samaa puolta ollaan. Tuskin kuolleen henkilön omaisetkaan paljoa lohtua saa addresseista tai kukkalaitteista tai siitä, kun sanotaan, että "otan osaa". Kuitenkin niillä asioilla on jollain lailla merkitystä. Jos niitä ei olis niin sittenhän oltaisiin vaan ihan kylmiä ja viestitettäisiin, että ei oo mitään väliä, ei kiinnosta.

Tammyka, ihan kauhea tuo asia mitä sulle oli käynyt bussissa!! 😯🗯️

Käyttäjä Axuli83 kirjoittanut 21.08.2017 klo 21:44

Syytän osaltani hallitusta. Kuulostaa varmasti karmealta, mutta näin on. Ihminen joka saanut kielteisen turvapaikkapäätöksen on saanut haahuilla täällä tuollaiset murha ajatukset päässään.

Oli valittanut päätöksestä. Mun mielestä kerran valittaminen pitäisi riittää, ei enää toista kertaa.

Ja noi olisi poistettava maasta heti tai jos ei mahdollista niin otettava kiinni palautuksen ajaksi. Mulle on ihan sama mitä maksaa. Oon siihen valmis.

Ja yksihän on saanut tuomion seksuaalirikoksesta vuosi sitten ja tuolla kävelee vapaalla. En ihmettele että tänne tullaan kun tuomioita ei tule mistään.

Esim. tässäkään tapauksessa ei voi muuta kun tuomita suomen "elinkautiseen"mikä on 11-12 vuotta ja sen jälkeen vaaralliset ihmiset on taas vapaalla jalalla tehdäkseen kaiken tämän uudestaan.

En ymmärrä. Ei missään muussa maassa kohdella rikollisia silkkihanskoilla ja varota ettei rikollisen oikeuksia varmasti loukattaisi. Entä uhrit? Entä omaiset?

Supohan oli saanut vinkin pansion vastaanottokeskuksen asukkaalta että häntä huolestuttaa tuo mies. Eivät laittaneet seurantaan vaikka olikin radikalisoitunut. Ymmärrän että resurssipula tekee hankalaksi seurata kaikkia vihjeitä.

Mutta sillon olis pitäny viimein herätä kun tämä radikalisoitunu tyyppi sai kielteisen turvap.päätöksen. Koska riski nousee huomattavasti että taatusti voi tehdä jotain kun radikalisoitunut ja nyt ei saa jäädä maahan. Olisi vähintään pitänyt ottaa silloin edes kiinni kun kielteinen päätös oli tiedossa.

Tiesin että ongelmia tulee kun 52 000 ihmistä tulee rajan yli.

Suomella on se ongelma että luullaan aina selviävämme kaikesta pienillä kustannuksilla. Ettei rahaa vaan mene liikaa tärkeisiin asioihin.

Nyt sitten maksetaan siitä todella rajusti.

Käyttäjä Tammyka kirjoittanut 22.08.2017 klo 10:14

Olet oikeassa Axuli83. Silloin,kun hallitsematon maahanmuuttajien vyöry alkoi ei otettu asiaa vakavasti. Kuinka paljon tuli Haaparannankin kautta Tornioon porukkaa ja kesti kauan ennenkuin ne edes pysäytettiin ja kirjattiin. Valtiovalta vain toisteli,että kyllä meillä on varaa nämä ihmiset ottaa. Suurin osa tulijoista on nuoria miehiä,jotka ovat paenneet. Vanhukset,lapset ja naiset ovat olleet sodan jaloissa koko ajan. Kyllä tulee kalliiksi tämä terroristi:oikeudenkäyntikulut valituksineen,psykiatriset tutkimukset yms ja kaikki nämä muut valtavat panostukset asian tiimoilta,ehkä vankilassa olokin täällä. Uhrit ja uhrien omaiset jäävät toisarvoiseen asemaan ja se on väärin.

Käyttäjä Kata_K (Työntekijä) (MIELI Kriisikeskus Helsinki) kirjoittanut 22.08.2017 klo 13:40

Muistutus!

Tänään tiistaina 22.8. klo 19-22 SPR:n kriisichat Tukinetissä Turun tapahtumien vuoksi.

Tule juttelemaan ajatuksistasi ja tunteistasi asiaan liittyen!🙂👍

Käyttäjä Axuli83 kirjoittanut 31.08.2017 klo 00:15

Tammyka:

Oon pahoillani mitä oot joutunut aikaisemmin kokemaan☹️.
Ite en oo koskaan sivusta seurannu ku ihmiselle tapahtuu jotain. Oli kyse sairaskohtauksesta tai jostain väkivallasta.
Mulle on kotona opetettu että ihmisiä pitää auttaa. Ok. ymmärrän ettei oman henkensä uhalla ja monia ihmisiä pelottaa.
Ite vaan oon aina toiminu näin. Tappelut rauhottunu usein ja ihmiset lähteny eri suuntiin. Pelastanu 2 ihmistä kuolemasta sairaskohtauksen vuoksi.

Ehkä tämä johtuu siitäkin että oon melkein valmis hoitsu. Reagoin vain nopeasti tilanteisiin.

Sairaus pakottanu opiskelut lopettamaan, mutta ei siitä nyt tässä.

Voin sanoa Tammyka että olisin auttanu sua. Esim.jos ei olis uskonu puhetta, napin painallus ja niskasta kiinni ja bussista ulos ja ovi kiinni perässä🙂. Oon kerrran pukannu yhden ihmisen seuraavalle pysäkille kun hänen mielestä oli hauskaa heittää kaljapulloilla ihmisiä bussissa!!! Onneks ei osunu kehenkään.
Poliisia ei soitettu kun kuski halusi jatkaa matkaa...

Toivottavasti tästä turun tapahtumasta opitaan jotain.
Poliisille vielä kerran kiitokset. Ovat useita vakavia tapahtumia mm.turussa estäneet!

Käyttäjä Tammyka kirjoittanut 31.08.2017 klo 08:34

Kiitos Axuli83 myötätuntoisesta viestistäsi. Uskon kyllä,että olisit auttanut minua. On se kumma,että tällainen oma kokemus tuli niin elävänä ja vahvana mieleen nyt,kun tapahtuivat nämä puukotukset. Ihmismieli on armollinen ja unohtaakin tällaisia traumaattisia tapahtumia. Ihmisiä kehoitetaan olemaan valppaina,mutta eipä tällaisiin tapahtumiin oikein voi varautua,kun ne ovat yhtäkkisiä ja arvaamattomia.

Käyttäjä White princess2 kirjoittanut 31.08.2017 klo 15:14

Aloitit hyvän viesti ketjun. Kyllä tuollainen veriteko järkyttää. Emme voi tietää, miksi kyseinen mies teki tuollaisen karmaisevan veriteon. Se, että puukottaa tuntemattomia kertoo kyllä vakavasti sairastuneesta mielestä. Itse olin klo 12 maissa keskustassa teon tekopäivänä. Noudatin poliisin kehoitusta pysyä pois keskustasta enkä vielä seuraavana päivänäkään uskaltanut lähteä mihinkään. Yleensähän puukotukset kohdistuvat vain lähipiiriin, mutta se, että puukottaa tuntemattomia on kyllä hyvin järkyttävää. Turulla kestää kauan toipua tuosta. Hyvä puoli on se, että ehkäpä ihmiset uskaltavat alkaa yhä enemmän ja enemmän hakea apua mielenterveysongelmiinsa. Terapiassa käyminen ei ole mikään stigma. Usein ihminen joka on käynyt ammattiauttajalla voi olla paljon terveempi kuin ihminen joka ei ole koskaan käynyt terapiassa.