Ei kuulosta reilulta, että puhelimesi piilotetaan tuolla tavoin. Itselleni tuli ihan kylmät väreet kuvailustasi, koska olen itse juuri eronnut kontrolloivasta (ja väkivaltaisesta) miehestä. En siis tietenkään voi teidän tilannetta kokonaisuudessaan tietää, mutta tuollainen ei kuulosta normaalilta eikä oikeutetulta. Ei sinun tarvitse moista käytöstä sietää!
Ja mitä tulee edellisen kirjoittajan kuvaukseen, ettei kukaan tule sisältä hakemaan, on valitettavasti totta. Itse olen melko hyvä tutustumaan ihmisiin ja teen paljon aloitteita, mutta ne tulevat luonnostaan. Tiedän kuitenkin kertomusten kautta, ettei samanlainen sosiaalisuus ole kaikille luontevaa vaan voi tuntua jopa aivan mahdottomalta. Ymmärrän myös, ettei ole helppo jutustella tuntemattomien kanssa, jos on paha olla ja kokee epävarmuutta oman yksinäisyytensä vuoksi, mahdollisesti miettii, että mikä itsessä on vialla, kun ei ole kavereita. Itselläni suuri ongelma tutustumisessa on, etten oikeastaan käy hirveästi missään muualla kuin koiran kanssa lenkillä ja kaupassa. Small talkia tulee kuitenkin harrastettua paljonkin ja ennestään on paljon kavereita, tosin eri puolilla Suomea. Koira on aika hyvä veruke jutella ihmisille ja toimii kumminkin päin! Mulle tulee ihmiset helposti juttelemaan koiran kautta ja itse juttelen helposti ihmisten kanssa, jotka näyttävät olevan kiinnostuneita koirastani (meillä on koulutus kesken, joten saatan kysäistä toisinaan ihmisiltä, että saako koira tulla moikkaamaan, jotta pääsisi peloistaan). Lisäksi koirapuistossa juttelee helposti muille ja lenkilläkin muiden koirien omistajien kanssa saattaa alkaa rupattelemaan, kunhan ensin on esitetty kysymykset: 'uros vai narttu, onko leikattu, minkä ikänen, onko kiltti?' 😉
Ymmärrän kuitenkin vaikeuden tutustua ihmisiin, jos ei sinällään ole sellaista turvallista veruketta, kuten koira. Me suomalaiset ollaan vähän sellaista kansaa, ettei tule rupateltua ohikulkijoiden kanssa muuten vaan. Tosin itse olen tehnyt sitäkin ja jostain syystä mulle tulee ihmiset usein juttelemaan ilman koiraakin verukkeena.
Itselleni tuli mieleen, että onko paikkakunnallasi jonkinlaisia itseäsi kiinnostavia ryhmiä tai kursseja, joihin voisit osallistua? Onko päivätoimintakeskuksia tai seurakunnan toimintaa? Avointa olohuonetta tai vaikka koirakahvilaa? Oikeastaan jo se, että käy jossain välillä, missä on muita ja mahdollisuus jutella muiden kanssa, on eteenpäin. Rohkeasti vain ulkomaailmaan, jos vointi sallii sen. Myös netissä voi kokea yksinäisyyden lievittyvän ja itse olen monia kavereita nettifoorumeiden kautta saanut!
Tsemppiä sulle valtavasti 🙂🌻