Olisiko täällä kellään vinkkejä miten tällaisesta ongelmasta eteenpäin? (Jos et jaksa lukea koko lätinääni, niin ongelman kuvaus kahdessa vikasaa kappaleessa):
Olen nuoriaikuinen jolla oli aika rankka lapsuus. Koko lapsuuteni ajan (ja oikeastaan nykyäänkin) vanhemmillani on ollut niin paljon ongelmia ja huolia, että aika yksin ja itsenäisesti olen joutunut kasvamaan. Olin vielä epäonnekseni esikoinen ja jouduin ottamaan nuoremmista sisaruksista liikaa vastuuta ikäisekseni. Olin sellainen ylikiltti lapsi, joka aina huolehti muista. Ei voinut olla heikko vaan aina piti olla mahdollisimman helppo, reipas ja auttavainen, ettei vanhempani romahtaisi.
Kun kasvoin aikuiseksi ja lähdin opiskelemaan, jäin kantamaan huolta miten perheeni pärjää kotona ilman minua. Yksi selviytymiskeino minulle on ollu aina touhuta ja olla liikkeessä. Jos ei ikinä pysähdy, niin ei tarvitse kohdata sitä kaikkea ahdistusta mitä kantaa sisällään. No burnouttihan siitä seurasi kun saatoin tehdä ylivuorokauden mittaisia opiskelu+työsuorituksia. Onneksi olin työterveyshuollon piirissä. Siinävaiheessa kun elämäni oli pelkkää itkemistä hakeuduin lääkärin puheille ja sain nopeasti apua. Psykiatri kirjoitti mulle setraliinin lääkkeeksi ja pääsin terapiaan.
Noh siellä terapiassa on nyt tullut istuttua vuoden verran ja moni asia on parantunut elämässäni huomattavasti. Ahdistus on helpottanut ja en enään kanna niin paljon ”turhaa” huolta kuin ennen. Olen onnellisempi ja elämä tuntuu hyvältä. En tiedä voiko lapset olla samalla tavalla masentuneita kuin aikuiset, mutta musta tuntuu, että olen ollut koko aikaisemman elämäni hyvin onneton.
Vaikka moni aisia on nyt hyvin niin tunteiden hallinnassa minulla on edelleen paljon vaikeuksia. Saan vieläkin välillä hepuleita, jotka saattavat ajaa minut pois raiteiltani moneksi päiväksi. En pysty ottamaan itseeni kohdistuvaa asrvostelua normaalisti vastaan, vaan ahdistun siitä suunnattomasti. Alan itkemään ja se itku ei välttämättä lopu pariin päivään. Saatan myös alkaa hyperventiloimaan ja menen ihan epätoivoiseksi. Kun hepuli sitten jossain vaiheessa hälvenee tulee häpeä. Hävettää että miksi mun piti tehdä taas asioista niin iso show. En tiedä onko nuo ihan jotain paniikkikohtauksia? Olen kyllä puhunut näistä terapiassa ja lääkärilleni. Ongelma luultavasti tulee juurikin tuosta liian itsenäisesti kasvamisesta. Jotain tunteiden käsittelyssä on jäänyt lapsena oppimatta ja en siedä pahaa arvostelua vaan olen saman tien varma, että arvostelija hylkää minut ja pienikin virhe minussa tekee minusta ihmisenä huonon.
Järki kyllä ymmärtää ettei tässä käytöksessä ole mitään mieltä ja asiat ei ratkea sillä että, märsää sängyn pohjalla monta päivää. Olen vähän jumissa enkä tiedä miten tästä oppii pois. Työterveyshuollon kautta saatu apu loppuu kohta ja en tiedä mitä tekisin seuraavaksi. Muuten tuntuu että pärjään jo hyvin ilman apua, mutta tämä hankaloittaa kyllä elämääni aikapaljon. Kellään kokemuksia miten tällaisesta selviää? Olen yrittänyt selata nettiä aika paljon, mutta siellä puhutaan lähinnä agressiivisesta ja väkivaltaisesta käyttäytymisestä ja tunteiden hallinnasta. Ongelmani ei ole viha ja väkivalta, vaan epätoivon tunne. Onko kirjoja, terapiamuotoja, harjoituksia tai nettisivuja mitä kukaan osaisi suositella minulle?