Tunnen itseni erilaiseksi, olenko?
Olen 30-vuotias nainen, joka kärsii masennuksesta. Olen jo aiemmin siitä toipunut (tai sitten se on ollut vain lievempi rakkauden ja raskauksien+lapsien takia) ja nyt elokuussa hakeuduin lääkäriin koska tunsin masennuksen uusineen. Minulle lykättiin vain Venaflaxin resepti kouraan ja nyt ilmeisesti vain seurataan miten ne tehoavat. Minulla on käyntejä tästä syystä aina silloin tällöin psykiatriselle hoitajalle. Itsestäni tuntuu, että kaipaisin eniten keskusteluapua, koska minua painaa niin moni asia elämässäni. 9 vuoden ystävyyssuhde narsistiin (pilasi nuoruuteni täysin ja ajoi minut 2 vuodeksi huumeiden pariin), miehen mahdollinen ADHD, huono itsetunto, syyllisyyden tunne turhasta, jatkuva riittämättömyyden tunne mikä ilmeisesti juontaa juurensa lapsuuteen, kun minulta odotettiin aina paljon (8 ja puoli oli todella ala-arvoinen suoritus kokeessa, jos sai yhtä vajaan täydet niin ”miksi ei täydet”). En todellakaan tunne itseäni siksi ihmiseksi mikä olen, mitä tämä mun elämä oikein on? Nuorempana olin kai sairaalloisen järjestelmällinen, ylisiisti. Kaiken piti olla just eikä melkein. Tämä piirre on onneksi helpottanut ”hälläväliä”-miehen ja lasten myötä.
Kaipaan todellakin keskusteluapua vaikka toki aion käyttää lääkkeitä rinnalla, mutta en usko että tästä pelkillä lääkkeillä selvitään. Haluaisin elää normaalia elämää. Ikinä en ole tuntenut itseäni normaaliksi. Jo päiväkoti-ikäisenä ystävänäni oli ADHD-poika. Eli minä kai vedän puoleeni näitä muita ”epänormaaleja”. Narsisteja ja muita epävakaita. Mikä minä olen?
En ole ikinä kuulunut joukkoon. Olen aina sivusta seuraaja. Kukaan ei ikinä tunnu olevan kiinnostunut niistä asioista kuin minä. Tunnen itseni oudoksi, mikä olen? saanko minäkin diagnoosin omituisuudelleni joskus?