Tunneelämä pilalla

Tunneelämä pilalla

Käyttäjä Essienni aloittanut aikaan 20.05.2021 klo 16:57 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Essienni kirjoittanut 20.05.2021 klo 16:57

Hei, olen nuori nainen ja olen ssri-lääkkeiden myötä menettänyt tunneelämäni kokonaan. Lääkitys on lopetettu monta vuotta sitten. En tunne mitään enkä koe tunteita. Olen kokenut tämän todella haastavaksi kun olen ihmisten kanssa sosiaalisissa tilanteissa. En osaa lukea ihmisten tunteita eikä minulla ole mitään tunneälyä. Näin ollen saatan sanoa rumasti tai antaa työkeän vaikutelman vaikka näin ei ole. Saatan myös tahtomattani loukata muita. Ennen oli toisin olin äärettömän herkkä ja tunsin jopa liikaa jos näin voi sanoa. Lääkityksen jälkeen en koe olevani enää oma itseni. Koen että lääkäri on pilannut elämäni. Mitä voin tehdä? 

Käyttäjä Tytta91 kirjoittanut 21.05.2021 klo 20:22

Tuttu tunne, mä syön psyyke että masennuslääkettä. Mua ei kiinnosta asiat enää samalla tavalla, ku ennen. En tunne muihin ihmisiin kiinnostusta. Töissäkin saattaa aamu alkaa hyvin, mut loppupäivä onkin sit ihan peestä. Joten mun mielialat vaihtelee aikalailla.

Käyttäjä Essienni kirjoittanut 21.05.2021 klo 21:19

Miten sun mielialat voi vaihdella jos et koe tunteita tai näin ymmärsin?

Käyttäjä Essienni kirjoittanut 21.05.2021 klo 21:20

Jos täällä on joku joka ei ole lääkityksellä kuulisin mielelläni kokemuksia.

Käyttäjä HerKaramazov kirjoittanut 22.05.2021 klo 10:27

Moi.

Psyykelääkkeet "katkoo" ylä ja alpään tunteista...olen käsittänyt että lääke kemian lopetettua aivot palautuvat tuntemaan...

Olet sitä mieltä että ssri lääke vioitti aivojasi pysyvästi? Teitkö vai teetko hoitovirheestä ilmoituksen?

 

Käyttäjä Tytta91 kirjoittanut 22.05.2021 klo 13:00

Essienni kirjoitti:
Miten sun mielialat voi vaihdella jos et koe tunteita tai näin ymmärsin?

En mä tiiä enää itekkään mitä selitin.

Käyttäjä Essienni kirjoittanut 23.05.2021 klo 02:54

Siltä tää vaikuttaa kun ei viidessäkään vuodessa oo palautunut. Aivot koki aika kovan reaktion kun lääkkeet lopetin. En tiedä miten yleistä tällänen on mutta oon kuullut että monella esim seksuaalisuus ei välttämättä palaa enää ennalleen vaan haitat on pysyviä.

Käyttäjä Essienni kirjoittanut 23.05.2021 klo 02:55

En tiedä voiko hoitovirhettä tehdä enään näin monen vuoden jälkeen.

Käyttäjä HerKaramazov kirjoittanut 23.05.2021 klo 11:01

Moi.

Mitä hoitomuotoja psykiatrit ovat ehdottaneet jotta tunteesi voitaisiin saada palautettua edes osin ennelleen?

Käyttäjä Essienni kirjoittanut 23.05.2021 klo 12:02

Lisää lääkkeitä ja eri diagnooseja. Psykiatrille en enään mene.

Käyttäjä Jannsson kirjoittanut 23.05.2021 klo 13:54

Terve

et välttämättä ole kadottanut tunteita. Voi olla myös mahdollista että et vain löydä niitä. Onko sinulla ollut trauma jota ei ole käsitelty? Onko elämässä tapahtunut jotain jota et ole käsitellyt kokonaan?  Asia voi olla myös sellainen mistä et tiennyt sen vaikuttavan näin syvästi. Ensimmäinen mitä tarvitset on sellainen pysähtyminen ja vaadittava hoitosuhde jossa ei hoideta pelkästään oireita vaan etsitään myös syy.  Elämääsi ei ole pilattu. Tarvitset luottavan suhteen ja luotettavan ihmisen joka ymmärtää ja auttaa.

Käyttäjä Essienni kirjoittanut 25.05.2021 klo 01:27

Johtuu lääkkeistä eikä mistään traumoista. Läheisten kuolematkaan ei tunnu missään. Myös kaikki mieltäpainavat asiat on käsitelty ja menneisyyden möröt. Tukiverkosto löytyy ja luotettava aikuinen kelle puhua. Ei se tunteita oo tuonut takaisin.

Käyttäjä kirjoittanut 25.05.2021 klo 11:01

Rakkaus avaa ihmistä, herkistää...miten avoin olet ihastumaan, joka voi johtaa rakastumiseen? Onko turvallisempaa pysyä 'kuoressa'?

Käyttäjä Essienni kirjoittanut 25.05.2021 klo 18:11

En koe ihastumisen tunteita , eli en ihastu saatan kiinnostua ihmisistä mutta lääkkeiden myötä tunneelämä on kokonaan hukassa.

Käyttäjä Essienni kirjoittanut 25.05.2021 klo 18:12

Tai tunneelämää ei ole koska ei ole tunteita.

Käyttäjä kirjoittanut 26.05.2021 klo 11:21

Luulen, ettei asia ole niin yksinkertainen kuin ajatellaan aika yleisesti.

Yhteys niihin, tunnereseptoreihin tai mitä ne ihmisaivoissa tunnealueella onkaan, ei toimi jos ei tunne mitään. Yleensä syytä haetaan lääkekemioista pelkästään. Asia on varmaankin aika kompleksisen monimutkainen avata. Jos itsessä se olo, ettei mikään tunnu miltään olen masennuksen vallassa. Masennukseen auttaa vain osin lääkkeet. Suuremman avun saa jos löytää uudelleen toimivamman itsen. Toiminnalla on noita sulkuja avaava vaikutus. Oman kokemuksen mukaan lähden liikkeelle tekemään jotain järkevää kun tunnepuoli prakaa. Toimimalla syntyy uusia polkuja, ehkä aivoissakin.