Oho, onpa tänne tullut paljon viestejä! 😊😲
Sain pakotettua itseni katsomaan avoimen opintoja. Koska lähdin liikkeelle näin myöhään, niin itseäni kiinnostavat opintokokonaisuudet olivat jo täynnä. Ilmoittauduin yhteen varasijalle. Jos se ei tärppää, kuten salaa toivon, niin ehkä sitten syksymmällä voisi yrittää päästä yksittäisiin opintojaksoihin.
Isä tuottaa taas harmaita hiuksia. Teki nyt toistamiseen saman ikävän tempun mitä teki keväällä panttaamalla heikentyneitä terveystietojaan (myös äidiltä), pudottamalla ne sitten tarkoituksella pommin lailla shokkiarvon vuoksi ja heti perään painostaen vetoamalla niihin, että minä (tai jossain määrin me äidin kanssa) toimisimme juuri hänen mielensä mukaisesti. Kun nyt on "lopun alkua" tai kun ei tiedä onko vuoden päästä enää hengissä. Tekee pahaa kunnella tuollaista puhetta ja sen päälle vieläpä jopa painostettu olo.
Tilannetta pahentaa se, että tiedän koko elämänmittaisesta kokemuksestani isäni olevan monissa asioissa aivan liian ylidramaattinen (esim. tuo lopun alku on kuultu ennenkin, vuosia sitten), mutta panttaamisen vuoksi en voi olla varma. Sellaisen kuvan kuitenkin sain, että vaikka oireiden pahentuminen onkin todellista niin yksikään lääkäri ei ole elinajan lopun ennustetta antanut.
Moi jokuvaam! En muista törmänneeni nimimerkkiisi aikaisemmin, joten: tervetuloa foorumille!
Minä ja star-crossed ollaan sama henkilö, nick vaihtuin kun palstan vaihtuessa en muistanut tuon s-c:n salasanaa.
Tilanteeni on aikalailla sama kuin mitä 4 vuotta sitten (kylläpä aika lentää!) kirjoittamassani aloituksessa. Välillä on ollut parempia jaksoja, nyt taas on rämpimistä. On se sama epäsäännöllinen 0-sopparityö eli elämäni on yhtä työn ja työttömyyden täyttämää vuoristorataa vailla ennustettavuutta. Edelleen tuntuu, että jaksan ehkä jokseenkin täysipainoisesti hoitaa toisen, mutta en toista.
Olen saanut huomata, että osa-aikaisen työn yhdistäminen toiseen osa-aikaiseen työhön ei onnistu, koska työnantajat odottavat työntekijän odottavan stand by -tilassa mahdollisia työvuoroja ja "sumpliminen" nähdään "sitoutumattomuutena". Noita ilmaisuja on käyttänyt useampikin työnantaja, suurin osa sentään ymmärtää muotailla asian vähemmän työnhakijaa syyllistäväksi.
Olin 100 % samaa mieltä siitä, että yhteiskunta on varsin kova heikommassa asemassa olevia kohtaan. Valitettavasti ilmiö ei ole uusi, mikä on masentavaa, ettei tässä asiassa olla vieläkään edistytty. Lyötyjä lyödään, mutta se on ihan ok, koska se brändätään "kannustamiseksi" tai "palveluksi". Samaan syssyyn ihan tietoisesti luodaan työllisyyden paarialuokkaa, kuten nyt vaikkapa ravintoloiden työntekijäpulassa on käynyt ilmi; palkan ja työolosuhteiden parantamisen sijaan ratkaisua haetaan työttömien kepittämisestä.
Samaan aikaan ainakin itselläni on vahva tunne ja kokemus, ettei minun tai muiden työttömien ja muiden yhteiskunnan reunalla elijöiden ääni kuulu. Kuka päättäjistä kuuntelisi ja etenkin ymmärtäisi minun kokemustani?
Soittoharrastus kuulostaa kivalta rentoutumistavalta. Itsekseen kun soittelee, niin ei (toivottavasti) tule paineina edistymisestä tai onnistumisesta. Oma soittaminen on jäänyt tasolle ala-asteella syntikalla yhdelle sormella soitettu Ukko-Nooa. 😁
Ikävä kuulla kissastasi. Onko munuaisten vajaatoiminta ollut jo pitkäänkin? Minun kissan diagnoosi on tosiaankin verrattaen tuore, toukokuussa saatu. Ruokavaliolla on saatu karvanlähtö, pahoinvointi ja laihtuminen kuriin, mutta koska sairauden etenemistahti on kissoilla niin valtavan yksilöllinen, niin on vaikea sanoa, että mikä on tilanne kuukauden, puolen vuoden tai vuoden päästä. Sekin on mahdollista, että vielä kahden vuodenkin päästä tilanne ei ole erityisesti muuttunut. Kissalla on kuitenkin vähän muita vaivoja, epäilen alkavaa dementiaa ja nivelvaivoja. On rankkaa seurata rakkaan lemmikin vaivoja ja sen ohittamattoman lähestymistä. Kuinka olet jaksanut tämän asian kanssa?
Mollyan, ihanaa, että maaseudun seesteisyys on hieman parantanut oloasi! Tiedän, ettei iloa, motivaatiota tai hyvää oloa pysty pakottamaan tai taikomaan esiin, mutta onko sinulla jotain kokeilematta olevia keinoja, joilla voisi koettaa elämäniloa nostattaa?
keskustelua, saan sellaisen kuvan viestistäsi, että sinulla on nyt enemmän tai vähemmän ohjat käsissäsi kaaoksenkin keskellä. Toivottavasti sen myötä alat nähdä myös niitä vaaleampia sävyjä.
Luonteenpiirteet ja tapa katsoa maailmaa ovat kaiketi sekä perinnöllisiä että opittuja. Luulen, että pelkkien vaaleiden sävyjen näkeminen ei ole yhtään sen parempi kuin ainoastaan tummien näkeminen, vaan balanssi on tässä yksilön kannalta se pointti. Laajemmassa skaalassa ajatellen toimivassa ihmislaumassa tarvitaan kaikenlaisia persoonia ja toimintatapoja, esimerkiksi vaikeuksiin varautuvia pessimistejä ihan siinä missä luottavaisena tulevaisuuteen katsovia optimistejakin, mikä on itselleni alituisen vääränlaisuuden tunteen kanssa kamppailevana lohduttava ajatus. 🙂
soroppi, matkustaminen tosiaan polttelisi. "Löydä vapauden tunne!", laittaa Finnair houkutukseksi mainoksiinsa kuin tietäen tasan tarkkaan, että mitään en enempää kaipaisi. Ulkomaille en vielä tänä vuonna (ehkä) pääse, kun haluan reissulta edes jonkin asteista rentoutta ja varmuutta, joten pitää vielä seurata miten tämän koronatilanteen kanssa käy. Passikin vanhenee pian, enkä viitsisi sitä varmuuden vuoksi uusia. Eikä yhtään haittaisi, jos saisin pitkän koronatyöttömyyden ja sittemmin satunnaisten työvuorojen jälkeen enemmän täytettä tilille. Yritän asennoitua niin, että ehkä kai kenties mahdollisesti keväällä sitten pääsisikin vaikkapa jopa viikoksi jonnekin, mutta sen verran näköalattomuutta ja epävarmuutta on nyt päällä, ettei siitä intoa vielä saa irti.
Semivakavasti mietin sitä, että jos tässä syksyllä joku päivä hyppäisin junaan tai bussiin ja lähtisin käymään naapurikaupungissa. Tekisin pitkän päiväreissun (ekalla vuorolla sinne ja vikalla takaisin kotiin) tai ehkä jopa yhden yön reissun, silloin voisi mennä vähän naapurikaupunkeja kauemmaksikin. On pari lähikaupunkia, joissa en ole käynyt aikoihin ja joista ainakin toisessa olisi kiinnostava museo. Niitä kiinnostavia museoita olisi kyllä pk-seudullakin, missä en ole käynyt vuosikymmeniin...
Olen löytänyt pari uutta leipäsuosikkia, jotka olivat rakkautta heti ensi haukkaisulla. Toinen paikallisen leipomon paistopisteherkku, toinen Kaurajemmari-kuivaleipä. On kuitenkin sen verran energiaton olo, etten itse jaksa värkkäillä mitään ihmeempää.
En ole eläissäni tuntunut itseäni kivaksi, mutta kiitos! 😳 Sinä olet se lempeä järjenääni, joka minun päästäni puuttuu.
Oliko antoisa sieniretki? 🙂