Tulevaisuus pelottaa
Hei kaikki!
Olen kohta kolmekymmentä (nyt syksyllä tulee tuo maaginen luku täyteen) täyttävä naisihminen, ujohkoa joskaan en varsinaisesti ihmisarkaa sorttia. Olen kärsinyt mielenterveysongelmista reilut kymmenisen vuotta, enkä ole ollut päivääkään työssä. Yritin joskus opiskella yliopistossa ja ammattikorkeakoulussa, mutta opinnot jäivät kesken masennuksen takia. Nykyään on masennus-diagnoosi vaihtunut skitsofreniaksi, mikä on jollain tavalla itselleni helpotus: alkushokin jälkeen olen tullut sinuiksi asian kanssa, ja oikean lääkityksen jälkeen on pahimmat oireet karsiutuneet.
Mutta mutta.
Viime hoitokokouksessa psykiatrian poliklinikalla minulta kyseltiin tulevaisuuden suunnitelmistani. Ihan asiallinen kysymys sinänsä, mutta minut se saattaa aina hirveään hämmennykseen ja paniikkiin. En yksinkertaisesti pysty suunnittelemaan elämääni eteenpäin edes kahdeksi kuukaudeksi, saati sitten vuodeksi tai vuosiksi, en ole pystynyt pitkään aikaan, koska tulevaisuuden ajatteleminen aiheuttaa kovaa ahdistusta. Elän päivän kerrallaan; välillä sekin tuntuu olevan niin pirun vaikeaa. ☹️ Se ei kuitenkaan tunnu kelpaavan hoitotaholle, etenkään lääkärille, joka puhui jotain opiskelusta ja työtoiminnasta. Tämä ahdistaa jo pelkkänä ajatuksena. Ei minusta ole (ainakaan tällä hetkellä) kumpaankaan. Opiskelun kohdalla minulla lisäksi kummittelee nuo kaksi kertaa kesken jääneet opinnot mielessäni. En haluaisi aloittaa uusia opintoja vain jättääkseni ne kesken jonkin ajan kuluttua todetessani, että voimani eivät riitä. Se nakertaisi jo muutenkin huonoa itsetuntoani liikaa. Lisäksi tuntuu siltä, että olen jo liian vanha palatakseni koulun penkille.
Lääkärin puheesta kuitenkin ymmärsin, että nämä ovat välttämättä edessä hoitosuunnitelmassa viimeistään ensi syksynä. Ehkä pitäisi vain olla ajattelematta asiaa ja lykätä murehtiminen tuonnemmaksi, mutta jotenkaan en pysty. Pelottaa, sillä arjesta selviytyminen on nykyäänkin minulle haaste ilman että siihen on sotkettu opiskelua tai työtä.
Onko hölmöä sanoa, että haluaisin vain päästä sairaseläkkeelle (olen ollut määräaikaisella kuntoutustuella pitkään) ja elää omaa elämääni hiljaisella liekillä? Olenko täysin typerä ja kohtuuton, kun en lämpene ajatukselle opiskelusta ja töidentekemisistä? Tiedän kyllä, ettei hoitosuunnitelmaa ole kiusakseni luotu, mutta välillä tuntuu siltä että hoitavan tahon odotukset eivät kohtaa realismin kanssa.
Pelottaa ja ahdistaa koko tulevaisuus. 😭