Tuettu asuminen

Tuettu asuminen

Käyttäjä Peikkotyttö78 aloittanut aikaan 20.02.2014 klo 17:24 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Peikkotyttö78 kirjoittanut 20.02.2014 klo 17:24

Moikka kaikille 🙂
Olen sairastanut pitkään syömishäiriötä, masennusta, ahdistuneisuushäiriötä ym.ym.ym. ja olen nyt 36-vuotias, naiseksi kai kutsuttaneen, vaikka itse pidän itseäni tyttösenä vielä. Olen taas sairaalajaksolla ja minulle on ehdotettu, että muuttaisin tämän jälkeen tukiasuntoon ja siirtyisin sitä kautta takaisin omaan asuntoon. Olen nimittäin asunut kaksi vuotta nyt vanhempieni luona, kun yksin ahdistaa niin paljon.
Nytpä olisin siis kysynyt, onko täällä kokemuksia sellaisista tukiasunnoista ja niissä asumisesta ja olemisesta? Itse en millään haluaisi mennä vaan haluaisin enemmänkin apua omaan kotiin. Minullakin kun kuitenkin on kaksi kissaa ja halu ottaa eläimiä eikä tuollaisiin paikkoihin varmasti saa ottaa, vai onko siitä kenelläkään tietoa?
Lähinnä minulle on nyt ehdotettu Uudenkaupungin Reimaria. Onko kokemuksia? 😐

Kaikki kokemukset ja tiedot kullanarvoisia 🙂🌻

Käyttäjä pippa2 kirjoittanut 22.02.2014 klo 19:36

Hei Peikkotyttö78

Mulla on kokemusta tehostetusta tukiasumisesta sekä tavallisesta tukiasunnosta, johon siirryin ton tehostetun jälkeen.
Mulla on positiivisia kokemuksia tukiasumisesta. Se on paljon auttanut mua elämässä eteenpäin.
Viime vuoden elokuulla muutin tavalliseen asuntoon ja sitä ennen olin neljä vuotta tuetussa.
Nyt on ihan erilaista asua yksin, pärjää paremmin kaikilla tavoin.

Noista lemmikkieläimistä en valitettavasti osaa sanoa.
Joihinkin tuettuihin asuntoihin voi ottaa lemmikkejä, mutta en tiedä ton Uudenkaupungin tilannetta.
Kannattaa ihan kysyä sitä.

Tässä nyt jotain tietoa/kokemusta🙂🌻

Käyttäjä Peikkotyttö78 kirjoittanut 14.03.2014 klo 08:53

Kiitos Pippa vastauksestasi. En ole täällä käynyt vähään aikaan joten en ole ehtinyt sinua kiittää arvokkaasta mielipiteestäsi. Olen kirjoittanut sinne Reimariin ja kysynyt niitä lemmikki mahdollisuuksia mutta he eivät ole minulle vastanneet 😞 Pyysin nyt osaston sosiaalihoitajaa soittamaan sinne.
Tavallaan olen alistunut siihen, että ehkä oma arviointini kotona pärjäämisestä on liian optimistinen ja toiveikas. Ehkä tuollainen tukiasunto on ihan hyvä ratkaisu tähän tilanteeseen eikä siellä tarvitse ikuisuutta asua 😉 . Kovasti kuitenkin vielä pyöritän näitä ratkaisuja. Minulla on kuun lopussa verkostopalaveri, johon tulee paljon porukkaa ja Reimaristakin muutama. Ehkä pääsen tutustumaan sinne ja ainakin kuulen paremmin sitten mitä on tarjoilla. Eikä se nyt varmasti ainoa paikka ole, mutta olen etsinyt netistä niitä muita enkä ole oikein löytänyt 😟 . No, täytyy katsella. Päivä kerrallaan tässä on elettävä ja saa elää. Eihän meillä ole kuin tämä hetki. Joten siihen keskittynen nyt. Tietysti on hyvä myös miettiä tulevaisuutta. Joskus ratkaisut vain tulevat itsestään. Ja kaikki vastaukset ja tieto on kuitenkin meissä itsessä.

Kiitos todella paljon, että vastasit ja kerroit kokemuksestasi. Kyllä siitä hyötyä on 🌻🙂🌻

Pärjäile ja nauti omasta asumisestasi 😀 Tosi kiva kuulla, että olet jo päässyt sinne asti. Minulla taitaa olla pitkä tie sinne mutta eiköhän se tästä... 🙂👍