Teflon kirjoitti 18.5.2013 15:25
Hei LiljaLaaksosta ja zelda, miten selkeitä ajantajunmenetyksiä teillä on ollut, onko kyse ollut vain tunneista - olette deklä tai jäljessä - vai ulottuuko se viikkoihin tai pidempiin jaksoihin. Ja miten selkeästi tunnette ympäristön vieraaksi tai olette itsenne ulkopuolella. Miten että miten selkeät oireet teillä on. Miten tunnistatte Liljan kuvaaman "ajatusten, aistimusten ja tekojen" yhteensovittamattomuuden? Ja miten paljon unohtelette asioita tai teette esim siirrytte tekemään toista asiaa toisen ollessa kesken. Unohdqtteko mitä olitte tekemässä jo kun teette vai miten teillä on ollut?
Minulla ajantajunmenetyksiä ei ole ollut paljoa. Mutta ne on olleet lyhyitä_ muutaman tunnin sellaisia. Itseni vieraaksituntemista ei ole ollut vähään aikaan, mutta silloin kun on ollut, niin oireet on olleet hyvin pelottaviakin: ensimmäisissä elämäni aikana olleissa (muistissa olleissa) oireista se, että tunsin ns. liukuvani ympäristöön..ei ollut rajoja minun ja ympäristön välillä, on ollut myös sellaisia, että kun toimin niin en tunne olevani kropassani fyysisesti ja se on ihan kamalan pelottavaa.
En mielestäni unohtele kauheasti asioita. Niitä kokemuksia on, että olen mekaanisesti tehnyt jotain, mutta olen ollut TÄYSIN ajatuksissani..esim. kävellyt kouluun (ollessani opiskelija) ja vasta perillä palannut nykytodellisuuteen.Sekin oli hyvin pelottava kokemus.
Luulen, että mulla ei ole kyse vakavasta traumaperäisestä dissosiaatiohäiriöstä. Vuosien mittaan klassisia dissosiaatio-oireita on ollut yhä vähemmän ja vähemmän..siis noita kummajaisia, joista äsken mainitsin. Voi olla, että lääkkeet ovat auttaneet niihin...tai siihen, että ainakaan sitä kauheaa paniikkia niistä ei tule.
Sellaista kyllä on edelleen hyvinkin paljon, että jos hyvästelen ihmisiä tai he minua, niin mulle tulee ihan kauheen yksinäinen olo ja ihan hirveän hylätty olo...sellainen että tajuan, että tässä on jostain vanhasta traumasta kysymys..se on niin paniikinomainen tunne. Ehkä positiivista on se, että olen päässyt noista oudoista oireista tunnetasolle, mutta se onkin sitten kinkkistä, että miten niiden tunteiden kanssa sitten ollaan, kun ne on potenssiin sata verrattuna "normaaleihin" ihmisiin.
Teflon..kirjoitit: "Miten tunnistatte Liljan kuvaaman "ajatusten, aistimusten ja tekojen" yhteensovittamattomuuden?". Ollaan terapeutin kanssa todettu, että mussa on erillään tavallaan 3 persoonanosaa: aikuinen minä, lapsiminä ja auttaja/terapeutti -minä. Varsinkin ihmissuhteissa tuo lapsiminä ottaa vallan ja tuntuu, että ajatukset ja teot on jotain pienen lapsen hädästä käsin tekemiä. Lapsiminä on ns. tullut esiin eniten seurustelusuhteissa ja muissa tärkeissä kiintymyssuhteissa. Traumaperäisen dissosiaatiohäiriön vakauttamishoidossa/terapiassa pyritään luomaan yhteyttä näiden eri osien välille, niiden tunnistamisen jälkeen, jotta ne voisivat minussa integroitua yhteen. En osaa nyt paremmin selittää. Kannattaa ehdottomasti lukea se Traumaperäisen dissosiaatiohäiriön vakauttaminen -kirja!!
Tsemppiä oikein paljon!!! 🙂🌻