Transgenderiys ja etunimen muuttaminen

Transgenderiys ja etunimen muuttaminen

Käyttäjä Tweek aloittanut aikaan 12.10.2012 klo 22:25 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Tweek kirjoittanut 12.10.2012 klo 22:25

Olen sukupuoli-identiteetin tutkimuspoliklinikalla tutkimuksissa. Diagnoosia ja leikkauksia odotellessa olen päättänyt muuttaa etunimeni neutraaliksi. Transprosessi antaa minulle toivoa, mutta muiden suhtautuminen tilanteeseeni aiheuttaa suurta pelkoa. Nimen muuttaminen auttaisi minua voimaan paremmin, mutta uudesta nimestä kertominen aiheuttaa tuskaa.

Muiden kuin läheisten suhtautumisen lisäksi pelkään, miten vuokranantajani siihen suhtautuu. Omituinen pelko ehkä, mutta en uskalla kertoa vuokranantajalle nimen muuttamisesta. En myöskään tiedä, kannattaako hänelle kertoa syytä nimen muuttamiseen vai ei. Tosin hänellä ei varmaankaan ole mitään oikeutta häätää ihmistä asunnosta sukupuolen korjaamisen vuoksi, mutta silti pelkään ilmoittaa nimestä.

Mitenköhän kannattaisi menetellä tuon uuden nimen ilmoittamisen kanssa? Kannattaisiko vaan tekstata vai soittaa vuokranantajalle?
Sattuisiko kukaan tietämään, aiheutuuko etunimen muutoksesta vuokranantajalle jotain toimenpiteitä? Vai voinkohan vaan sanoa hänelle, ettei tarvitse tehdä mitään, kunhan tietää oikean uuden nimeni..😑❓

Käyttäjä Oryx kirjoittanut 13.10.2012 klo 09:30

Hei.

En haluaisi masentaa sinua, mutta ehkä nimenvaihdoksen ajateleminen on tuossa tilanteessa hieman aikaista. Olen itse käynyt nuo transtutkimukset läpi, ja minulta kiellettiin pitkän tutkimusjakson jälkeen oikeus sukupuolenkorjaukseen. Olen kuullut tällaista tapahtuvan paljon, ETENKIN jos "potilaalla" on joitakin psyykkisiä ongelmia. Sinuna jättäisin nimen muutoksen siihen kun tiedät varmasti hyväksytäänkö sinut prosessiin. On varmasti kurjaa joutua huolehtimaan noista asioista, joten ehdotan että lykkäät koko nimenvaihdon siihen kunnes saat päätöksen tutkimusjaksolta.

Paljon voimia toivotan sinulle tässä taistelussa!

Käyttäjä Tweek kirjoittanut 19.10.2012 klo 11:58

Kiitos vastauksesta!

Joo, kyllä tuo oli masentavaa kuulla ja juuri tuota leikkausten kieltoa pelkäänkin. Olen tietoinen siitä, etten ehkä saa korjausta, mutta pakko jaksaa yrittää. Prosessista voi tulla hyvinkin pitkä ja tutkimukset voi kuulemma joutua käymään läpi moneen kertaan.

Ainakin transkinikka ja muut tahot suosittelivat nimen muutosta jo nyt. Pysyn aina neutraalina, vaikka en saisi edes diagnoosia. Neutraalin nimen voi pitää, vaikka ei saisi korjauksia.

En ole nimeä muuttamassa ihan heti, koska sekin on oma prosessinsa ja haluan olla varma valitsemastani nimestä. Mietin vain tätä asiaa jo nyt ja sille vuokranantajalle ja vanhemmille kertominen tulee eteen väistämättä ja toivoisin siihen neuvoja täältäkin.

Kiitos tsempistä!🙂

Käyttäjä Oryx kirjoittanut 20.10.2012 klo 09:28

Hei,

Rohkeutesi prosessin suhteen on hienoa, ja toivonkin sinulle hartaasti myönteistä päätöstä! Tuosta nimen vaihdosta; jos vaihdat kerran nimesi sukupuolineutraaliksi, niin vuokranantajallesi todennäköisesti tämä meinaa vain normaalia nimenvaihtoa, joita tehdään paljon nykyään etunimiin liittyen. Hänellä ei pitäisi olla mitään ihmettelemistä nimenvaihdossasi. Olen itse vaihtanut kaikki etunimeni ja olihan siinä vaivaa, muttei kukaan mitään kysellyt.

Niin ja jos sinulla on edes melko ok välit vanhempiisi, niin he kyllä oppivat kutsumaan sinua uudella nimelläsi. Minunkin jopa isovanhempani oppivat ja koko suku. Sinun pitää vaan pitää kiinni nimestäsi, ja jos se tosiaan on neutraali, niin kellään ei ole valittamisen aihetta.

Toivon kovasti että sinä onnistut siinä minkä minä feilasin - silloin maailmassa on edes vähäsen oikeutta!

Lämpimin terveisin
Oryx

Käyttäjä Pupunapu kirjoittanut 22.10.2012 klo 20:49

Komppaan Oryxiä, tuskin vuokranantajasi siitä kummempia ajattelee, varsinkin jos valitsemasi nimi on sukupuolineutraali. Ja vaikkei olisikaan niin asia ei hänelle millään muotoa kuulu, joten kertoa ei tarvitse (varsinkaan jos on pelko että seuraavaksi olisi tulossa häätö) välttämättä missään vaiheessa, ei edes sukupuolen korjaamisen jälkeen.

Onnea prosessiin!

Käyttäjä KataX kirjoittanut 23.10.2012 klo 17:13

Heippa!

Itse olen vaihtanut nimen tässä viitisen vuotta sitten. Itse en vaihtanut nimeä sukupuolen vaihdoksen vuoksi vaan ihan muusta syystä vaihdoin nimeni. Vanhempani tai sukulaiseni eivät vieläkään suostu kutsumaan minua uudella nimelläni, tänä vuonna ensimmäisen kerran lähettivät vanhempani nimppari viestin. Itse en ole sukulaisten kanssa, joita harvoin näen, tuonut edes esille nimen vaihtoani. Jos jostain syystä omaa nimeä olen joutunut käyttämään heidän läsnäollessaan niin olen ilman selityksiä käyttänyt uutta nimeäni.

Mutta muuten nimen vaihdoksesta pelkkiä positiivia kokemuksia! Uudet tuttuni eivät edes tiedä vanhasta nimestä ja minusta ei ole hetkeäkää tuntunut että olisi ollut väärä päätös, tai etten olisi reagoinut uuteen nimeeni tai tuntuvut väärälle. Vanhaan nimeeni en reagoi, tahtomattanikaa. Sukulaisten luona muistan vastata vanhaankin nimee mutta muualla ei tule mitään "pään kääntö" reaktiota.

Suosittelisin että "kokeilisit" uutta nimeä vaikka puoli vuotta. Itse aloin käyttämään uutta nimeäni aktiivisesti vähän yli puoli vuotta aikaisemmin kuin virallisesti vaihdoin nimeni. Kaverini, koulussa, töissä ja joka puolella pyysin (pakotin 😀) ihmiset käyttämään vai uutta nimeäni ja se tuntui aivan mielettömän hyvälle, joten päätin sen virallisesti vaihtaa. Ja ilman mitään selityksiä ilmoitin pankkiin, vuokranantajalle jne. että nimi muuttunut! Ei se heidän asia ole mitä teen nimelläni.

Onnea prosessiin!🌻🙂🌻

Käyttäjä Tweek kirjoittanut 28.10.2012 klo 17:35

Kiitos paljon hyvistä neuvoista!

Tuli jo positiivisempi olo ja kiva kuulla, että muilla on mennyt nimenvaihto pääosin hyvin. Mietinkin, että onko minun edes pakko kertoa vuokranantajalle kun henkilötunnus tai muut tiedot eivät tule kuitenkaan muuttumaan. Tai sitten vaan rohkeasti ilmoittaa asiasta, koska tosiaan ei hänellä pitäisi olla syytä häätää tai muuta jos on aina hoitanut vuokran ja muut asiat hyvin.

Vanhemmille kertominen kyllä jännittää. Meillä on sukulaiset ns. pannassa (toisaalta hyvä, koska ei tarvitse heille kertoa) ja vanhemmat ovat kieltäneet kertomasta suvulle mitään transasiasta. Tulee vähän olo, että he häpeävät minua ja siksikin tuo nimiasia jännittää kun en tiedä miten reagoivat. Jos eivät suostu kutsumaan uudella nimellä niin en voi heitä pakottaa. Heillä on muutenkin vielä vaikeuksia ymmärtää tai täysin hyväksyä sukupuoli-identiteettiäni, mutta varmasti läheiset oppivat ajan kanssa hyväksymään tällaiset asiat.

Olen siskolle ja kaverille jo kertonut ja meni tosi hyvin. Olenkin kaverin kanssa jo kokeillut nimiä ja onkin hyvä idea, että kokeilee ensin vaikka sen puoli vuotta.
Toivon, että kaikki kutsuisivat minua uudella nimellä eikä asiaa varmaan tarvitse sen kummemmin selitellä jos ei halua, koska tosiaan se nimi tulisi olemaan neutraali. Luulen, että kun on itse sinut uuden nimen kanssa eikä huomioi vanhaa, niin muidenkin olisi helpompi oppia käyttämään sitä.

Kiitos taas tsempeistä! 🙂

Käyttäjä Tweek kirjoittanut 15.11.2012 klo 08:25

Hei taas,

Viestiketku taisi loppua jo, mutta olisi mukava tietää mitä mieltä muut olisivat erilaisista nimista, mitä olen pyöritellyt mielessäni. Eli tuota etumineä olen vaihtamassa.

Mielipiteet vaihtelevat koko ajan ja tulen tuhta hulluksi niiden miettimisten kanssa 😋

Tällä hetkellä on muutama nimi, josta pidän. Pidän nimestä Jera ja Jeri. Aina kun alan pitämän yhdestä nimestä, alkaa tuntua, että se tuntuu silti feminiiniseltä. Jeri on ainut, mistä itselleni ei tule mieleen kuin neutraali nimi.
Tuntuu, että varsinkin Suomessa ihmiset jotenkin väkisin haluavat lokeroida kaikki neutraalit nimet joko miehiin tai naisiin. Toisaalta, jos nimi aiheuttaa eriäviä mielipiteitä, tarkoittaa se myös sitä, että nimi tosiaan on NEUTRAALI. Jos nimi olisi miehen tai naisen nimi, kukaan ei kyseenalaistaisi niitä.

Tuntuu, että Suomessa varsinkin ajatellaan, että jos nimi loppuu kirjaimeen a, se on fem. jos o, se on m. Siksi tuntuu, etten haluan nimeni loppuvan a:n. Tämä nimiasia turhauttaa.

Haluan sellaisen uuden nimen, mikä ei toisi mieleen naisen nimeä, mutta se on vaikeaa.

Olisiko muilla ehkä jotain nimiehdotuksia? Haluaisin neutraalin nimen, jossa olisi mielellään neljä kirjainta. Olen tutkinut nimivaihtoehtoja niin paljon, että pää hajoaa jo 😀