töissä vaikeaa

töissä vaikeaa

Käyttäjä Piakristiina aloittanut aikaan 11.09.2017 klo 15:49 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Piakristiina kirjoittanut 11.09.2017 klo 15:49

Töissä sattui ikävä tapaus. Eräs asiakas ei supstunut nousemaan sängystä ylös vaikka oli ulosteet alla. Meitä kävi tosi monta hoitajaa eikä kukaan onnistunut. Asiakas kieltäytyi kaikesta avusta. Aikaa kului ja paikalla kävi myös ambulanssi, mutta eivät saaneet mukaan. Sairaanhoitajakin kävi. Viimein mummo nostettiin väkisin ylös ja laitettiin ambulanssiin. Pian hän kuoli. Nyt hoitajia syytetään ties mistä. Jokaisella on kurja olo ja unettomuutta yms. Joudumme kuulusteluun. Onko muilla ollut samanlaista ja kuinka olette selvinneet?

Käyttäjä Piakristiina kirjoittanut 11.09.2017 klo 16:50

Olen jo miettinyt töistä irtisanoutumista. Hoitoalalla ei paljon koskaan mitään kiitosta saa. Haukkumista ja valittamista vaan. Kun tekee työnsä hyvin ja kaikki on ok niin ei kuulu mitään. Mutta kun teet vahingossa virheen tai jää jotain tekemättä niin tulee hirveät haukkumiset ja saarnat.
Eräskin päivä pesin monet paskat ihmisten housuista ja siivosin sotkut. Ei mitään kiitosta. Jäi ruokataukokin jäi tosi lyhyeksi. Pomo kun sattuu paikalle jos hetkeksi istuu alas niin heti tulee sanomista. Kokoajan pitäisi tehdä vaan töitä mennä paikasta toiseen.

Käyttäjä Joie kirjoittanut 13.09.2017 klo 09:37

Raskaita asioita sulla Piakristiina... ei ihme, jos tuntuu, ettet jaksa. Onks työkavereista tukea näissä? Tokihan työpaikan vaihtaminen voi olla vaihtoehto, jos se helpottaisi. Alallasi kuitenki varmaan on töitä. Harmittaa tosi paljon toi mitä kerroit, että kiireistä ja raskasta työtä eikä kiitosta saa. Se on kyl väärin.

Käyttäjä Mollyan kirjoittanut 13.09.2017 klo 10:42

Voimia sulle Piakristiina. Vanhusväestö lisääntyy koko ajan ja päättäjät panevat pään pensaaseen. On hyvä ajatus,että ihmiset voisivat olla omassa kotonaan mahdollisimman pitkään,mutta pitäisi olla hoitohenkilökuntaakin riittävästi. Kaikki me vanhennutaan ja ei toivo omaa vanhuutta sellaiseksi,että hoitajan pitää kello kädessä rientää paikasta toiseen ja antaa vain se minimi,jonka laki määrää. Hoitajien työtä pitäisi arvostaa,että ihmiset jaksaisivat tehdä tätä arvokasta työtä. Meillä ei arvosteta vanhoja ja sairaita ihmisiä sillä tavoin kuin joissakin vanhoissa kulttuureissa. He ovat vain pakollinen kuluerä,josta pitää selvitä mahdollisimman pienellä panostuksella ja rahalla.

Käyttäjä kirjoittanut 13.09.2017 klo 16:11

Ei kai tässä aloittajan tapauksessa ollut kyse hoitajien vähyydestä tai kiireestä. Heitä kävi kyllä useampi vanhuksen luona.
Ehkä hän vaan kuoli eikä enää välittänyt vaikka oli ulosteet housuissa.

Käyttäjä Piakristiina kirjoittanut 13.09.2017 klo 17:32

Kiitos teille jotka vastasitte. Työkaverit ovat olleet todella ystävällisiä ja auttavia. Hyvin olemme pystyneet keskustelemaan asiasta. Myös lähin esimies on ymmärtäväinen tilanteessa. Minulla on huomenna kuulustelu. Pelkään ja jännitän sitä ihan kamalasti Mutta olen valmis sanomaan myös mielipiteeni miten olisi pitänyt toimia myös johtajien taholta. Ja tästä lähtien aion pakottaa jokaisen asiakkaan ylös sängystä ja pesuille vaikka olisi mikä. Ettei enää tule sanomista.
Tuntuu kamalalta pakottaa vanha väsynyt ihminen pesuille ja ylös sängystä.

Käyttäjä jiipik78 kirjoittanut 14.09.2017 klo 07:16

Kuulostaa todella raskaalta, voimia sinulle. Oletko miettinyt työpaikan vaihdosta? Vanhustyössäkin on monenmoista, esim. kotihoidon duuneja, jotka eivät varmasti ole niin kuormittavia, ainakaan henkisesti.

Mutta ei kai hoitajia voi tapahtuneesta syyttää, jos on ensihoitajat (ambulanssi) käynyt jo kerran, eivätkä katsoneet olevan aihetta ottaa kyytiin? Ja jos sairaanhoitajakaan ei ole tähän päätynyt.

On todella ikävää kaikkien kannalta, että resursseja pihistellään tällaisissa asioissa. Onneksi nykyään sentään pyritään pitämään ihmiset kaikin keinoin siinä kunnossa, ettei tarvitsisi pysyvää laitospaikkaa.

Voimia! 🙂🌻

Käyttäjä Mollyan kirjoittanut 14.09.2017 klo 09:27

Toivon,että saat äänesi kuuluville siinä kuulustelussa ja voit kertoa mitä siellä kentällä tapahtuu. Aina välillä kuulee hoitajien kertomuksia ja tuntuu ihan kauhealta se arki siellä. Työolosuhteiden olisi muututtava,ei riitä että joku voi siirtyä vähemmän kuormittavaan työhön. Jonkunhan se on aina tehtävä ne rankimmat duunitkin. Ei vanhukset saisi olla se välttämätön paha,joiden hyvinvointiin viimeksi satsataan.

Käyttäjä Joie kirjoittanut 14.09.2017 klo 09:31

Voimia sulle Piakristiina! 🙂🌻 Hyvä, ettet oo yksin tuossa asiassa. Varmaan se kuulustelu on sellanen asia mikä sääntöjen mukaan täytyy tehdä.

Käyttäjä soroppi kirjoittanut 14.09.2017 klo 17:49

Täydet sympatiat kyllä sulle, Piakristiina! Mun mielestä sä et ole tehnyt mitään väärää.

On tosi kuormittavaa joutua tuolla tavalla "syytetyksi" vaikka on yrittänyt parhaansa mukaan toimia oikein. Mä olen samaa mieltä Joien kanssa siinä, että toi tutkinta on varmaankin sellainen virallinen käytäntö, joka on pakko tehdä noissa tapauksissa - vaan tuskinpa mustakaan olisi väkisin repimään vanhusta ylös sängystä siivoamista varten, jos hän ei suostu. Tsemppiä kuulemiseen!

Mulle kävi vastikään vähän samalla tavalla (mua syytettiin epäeettisestä toiminnasta), vaikka teenkin töitä ihan eri alalla. En vielä tiedä meneekö juttu viralliseen tutkintaan asti. Nyt koetetaan selvittää olisiko jonkinlainen sovitteluratkaisu mahdollinen. Jännää, että vaikka en mielestäni ole tehnyt mitään väärää (lähin esimieheni on samoilla linjoilla), mua silti hävettää jo pelkästään syytetyksi joutuminen sen verran etten ole kertonut asiasta kuin ihan lähimmille työkavereille.

Käyttäjä Piakristiina kirjoittanut 16.09.2017 klo 17:54

Kiitokset tsemppauksesta! Alkaa jo helpottaa. Sain sanottua sanottavani, mutta paskamyrsky mediassa ja somessa jatkuu, kun kaiken maailman "asiantuntijat" laukovat mielipiteitään.
Mutta monet asiakkaat ovat sanoneet että ovat tyytyväisiä työhömme eivätkä lue noita juttuja. Asioilla on aina niin monta puolta. Toinen näkee asian eri tavalla kuin toinen.