Toipuminen onnistumaan
Long story (as) short (as possible).
Olen 27 v. nainen, ja oon aina tiennyt olevani tosi herkkä ja ns. helposti haavoilla ja ruvilla henkisesti, mutta erilaisten mt-ongelmien kanssa on tullut painiskeltua ”vaan” 10 vuotta… Oon kokenut sairashistoriassani 3 voimakasta masennusta, joista viimeisin itsetuhoisilla ajatuksilla (viimeisin puolitoista vuotta sitten, papereissa keskivaikea masennus), ahdistuneisuutta (siihen liittyi voimakasta hiusten repimistä niskasta, käden puremista sekä nukkumisvaikeuksia), yhden 2 vk avolaitosjakson, opintojen venymisen (onneksi sain valmistuttua kuitenkin vaikka myöhässä!) ja hullun psykiatrin (elämän ironiaa…) lääkekokeilut kun hän oli jostain syystä aivan varma että olen bipo mikä en sitten ollutkaan (tämä paljastui lääkityksestä kun bipolääkkeet eivät sopineet ollenkaan).
Nyt olen käynyt kerran viikoassa vuoden ajan Kelan tukemana terapiassa ja se jatkuu ainakin vuoden mutta tavoitteena olisi 2 vuotta. Lääkkeenä Venlafaxin,jota söin pitkään 225 mg. Olen loppukeväästä aloittanut vieroituksen tästä ja tällä hetkellä menee enää 10 mg.
Aika paljon kaikkea ns. ”hyvän perheen kiltille, suorituskeskeiselle ja tunnolliselle tytölle”, jolle usein tuntui olevan tärkeintä se että sai pidettyä toiset tyytyväisenä itseensä ja ettei tuota pettymyksiä muille. Mulla on myös vahva sisäinen oma maailma ja värikäs mielikuvitus, jonne uppoudun herkästi. Ehkä tämä kontrasti ja ulkoelämän kasautuvat paineet minut aikanaan sairastuttikin, who knows.
Olen saanut työpaikan opiskelemaltani alalta, minulla on laaja ystävä- ja perheverkosto (tällä hetkellä tosin tulehtuneet välit vanhempiin, jotka eivät antaisi mun tehdä elämässä mitään muuta kuin töitä jos saisivat päättää, kaikki omat itsenäiset päätökseni tuntuvat olevan heille yhtämielisesti nounou mutta eipä voi mitään…) ja hyvä terapeutti eli asiat ovat paremmin kuin pitkään aikaan. Koen että tämän vuoden alusta olen puhtaasti saanut keskittyä toipumiseen ja että ympäristönikin on antanut mulle siihen luvan. Ja ennen kaikkea, olen nyt itse antanut siihen itselleni luvan. Haluan että tää hyvä linja pysyy (ja haluan olla antamatta pelolle valtaa. Joku osa musta sanoo kokoajan että kyllä se neljäs masennusjakso tulee vielä joskus mut en halua kuunnella tätä ääntä).
Joten ihanat tyypit siellä näyttöruutujen toisella puolen, antakaa vinkkejä toipumisen tukemiseen. Myös vinkit joistain ruoka-aineista (muut ku synteettiset lääkkeet) joilla hoitaa itseä, on tervetulleita!
Kiitos paljo ja aurinkoa päiviinne!
☺️