Toimeentulotuella opiskelu

Toimeentulotuella opiskelu

Käyttäjä Hapaneito aloittanut aikaan 01.10.2014 klo 20:21 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Hapaneito kirjoittanut 01.10.2014 klo 20:21

Aloitan aiheen. Ehkä tämä aihe on joillekkin ihmisille viraantuntuinen, mutta tästä lähtee uusi lehti elämässäni joka kuivuu ja varisee pois, kuin aika tiimalasissa.

Olen ollut monta vuotta Sosiaalitoimiston toimeentulotukeen oikeutettu. No, päätin muuttaa elämäni ja lähteä opiskelemaan mielenkiintoista alaa. Olin hoitanut opintotuen, asumislisän ja lakkauttanut yleisen asumistuen opiskelujeni takia.

Kerkesin olemaan koulussa kuukauden, kun tämän lokakuun päätös tuli. Jossa lukee seuraavasti. ”Jatkossa huomioidaan opintolaina 400e tuloina, koska opiskelijan ensisijainen etuus toimeentulotukeen nähden joka on viimesijainen. Ellei hakijalle myönnetä opintolainaa, tulee siitä toimittaa päätös jolloin lainan osuutta ei huomioida tuloina”

😑❓😑❓😑❓

Ensiksi selvitin onko minun mahdollista saada opintolainaa, vastaus oli myönteinen.

Mutta pointti onkin, etten tahdo kyseistä lainaa, koska minulla on ennestään todella paljon opintolainaa entisistä opinnoistani. Tämä ei riittänyt perusteluksi sosiaalitoimistoon vaan he sanoivat ”Tämä on suomen laki, emme me tälle mitään voi”

Oman päänimukaan homma menee näin.

Vuokra x katsotaan menoksi joka huomioidaan toimeentulotukihakemuksessa, saan

Opintorahaa 249,21 e/kk

Asumislisä
201,60 e/kk

Opintolainan valtiontakaus
400,00 e/kk

Opintotuki yhteensä
850,81 e/kk

Eli Sossu maksaa minulle katon päänpäälle, mutta antaa minulle perustoimeentulon joka on 480e/kk. Vaikka mielestäni minulle kuulusi tuo 249,21+ 400 = n. 650e.

Mutta ei, jos haet sosiaalitoimistosta toimeentulotukea niin saat vaan ainoastaan tuon 480e, mutta jos asut sillan alla taikka mummisi huvimajassa niin saat 650e eikä tarvitse pahemmin varmaan vuokria maksella.

Sosiaalitoimisto siis syö minun ottaman lainani jonka joudun tulevaisuudessa maksamaan valtiolle takaisin. Ja kun ottaa huomioon vielä tämän entisen opintolainani niin tätä kakkua kertyy 30 000 e yhteensä. Mitä järkeä?

Ei mitään, niinpä päätin lopettaa koulun. Sain sairaslomaa mt-ongelmistani joka jatkuu pitkään. Olin jo tätä ennen loppu, enkä ollut nukkunut kuukauteen ja tämä kakun päälle tämä juttu, niin ei vaan jaksa enää. Eikä tässä ole mitään järkeä.

Näin meillä hyvinvointi suomessa!

Eli ollaan kotona ja nostetaan sitä perusturvaosuutta, kun sairaspäivärahaakaan en saa kun se on käytetty jo loppuun vuosien mittaan.

Olin kotona monta vuotta ja löysin elämäni ilon koulusta ja mitä tulee, pakote ottaa laina jotta saan opiskella. Eli maksaa opinnoistani (3v) se 12-15000e about.

Toivon että tämä julkastaan ja ihmiset huomaatte mihin tämä suomi on menossa!

Olisin halunnut olla motivoitunut opiskelija vaikka onkin mielenterveysongelmia ja hankkia itselleni sellainen ammatti jolla olisin löytänyt mahdollisesti itselleni mielekästä työtä ja jaksanut maksaa veroja suomen kansalle, mutta ei niin ei.

Kiitos sosiaalitoimisto ja suomi! Olen taas tyhjänpäällä.🌻🙂🌻

Käyttäjä kirjoittanut 03.10.2014 klo 12:11

Hei, Hapaneito!

Jos sinulla siis on oikeus opintotukeen, asumislisään ja opintolainaan, niin silloin ne tosiaan ovat lain mukaan sinun ensisijainen tulosi eikä sosiaalitoimiston kuulu maksaa sinulle 650 e/kk niin kuin laskeskelit. Ymmärrän kyllä oikein hyvin, ettet haluaisi ottaa lisää lainaa, jos sitä on reilusti jo ennestään.

Lueskelin täällä netissä Sosiaali- ja terveyministeriön julkaisua "Toimeentulotuki: opas toimeentulotukilain soveltajille", ja siinä kerrotaan opiskelijan toimeentulotuesta näin:

"Toimeentulotukilain soveltamisessa lähtökohtana on, että opiskelijan toimeentulotukeen nähden ensisijainen taloudellinen tuki on opintotuki sisältäen myös opintolainan. Tietyissä tilanteissa voi kuitenkin olla kohtuullista, että opintolainan hakemista ja nostamista ei opiskelijalta edellytetä. Tällaisia tilanteita ovat esimerkiksi ne, joissa asiakkaan olosuhteiden kokonaisuus huomioiden lainan ottamista ei
voida pitää kohtuullisena.

Edellä olevan mukaisesti ministeriö katsoo, että opintolainan ottamista
ei tulisi edellyttää alle 18-vuotiailta opiskelijoilta. Opintolainan ottamista
ei tulisi myöskään edellyttää lastensuojelulain tarkoittamassa jälkihuollossa
olevilta nuorilta. Lisäksi nuorilta, jotka opiskelevat sellaisessa koulutuksessa,
joka antaa valmiuksia jatko-opintoihin, mutta ei paranna opiskelijan työmarkkinavalmiuksia tai valmista ammattiin, ei tulisi edellyttää opintolainan ottamista. Kyseessä oleva koulutus voi olla esimerkiksi lukiokoulutus tai
maahanmuuttajanuorille suunnattu kielitaitoa ja opiskeluvalmiuksia parantava koulutus."

Lisäksi oppaassa kerrotaan tällaisesta korkeimman hallinto-oikeuden päätöksestä, jonka mukaan opiskelijaa ei voitu vaatia nostamaan opinto-lainaa, koska hänellä oli psyykkinen sairaus:

"Pitkään psyykkisiä sairauksia sairastaneella A:lla oli ollut toimeentulotuen
määräytymisen ajanjaksoina oikeus opintoetuuksiin, mukaan lukien opintolainan valtiontakaus. Kun otettiin huomioon A:n erityiset olosuhteet ja se,
että opiskelulla voitaisiin katsoa olevan A:n kuntoutumista tukevia tavoitteita, A:lta ei voinut edellyttää opintolainan nostamista, eikä lainaa ollut
kohtuullista ottaa tulona huomioon toimeentulotukilaskelmassa." (KHO 2009:2338)

En tiedä, onko näistä tiedoista sinulle apua, mutta halusin ainakin yrittää vähän selvitellä tilannettasi.

Käyttäjä Hapaneito kirjoittanut 05.10.2014 klo 22:25

Hei!

Kiitos tuosta. Tuo kyllä helpotti, mutta ei sosiaalitoimisto näköjään tiennyt, ettei voi vaatia. Koska moni kohta täyttyi tuossa ei voida opiskelijaa vaatia opintolainan ottamista. Tämä tutkinto olisi ollut työllistymistä edistävää ja kuntouttavaa koulutusta vaikka tätä ei ole kirjattu kelalle mihinkään. Kela kehoitti minua ammatilliseen kuntoutukseen joka on minun tapauksessani mahdollinen.

Lisäksi helpotti se, kun kävelen huomenna kelaan sekä opintotoimistoon sekä katkaisen opiskelun sekä opintotuen, niin sosiaalitoimisto ei voi vaatia minua hakemaan valtiontakaamaa opintotukea takautuvasti, koska sitä ei makseta jos on kekskeyttänyt opinnot.