Tiedän, että lääkekysymykset ovat tyhmiä, mutta onko täällä ketään muuta Mirtazapinin käyttäjää?

Tiedän, että lääkekysymykset ovat tyhmiä, mutta onko täällä ketään muuta Mirtazapinin käyttäjää?

Käyttäjä väsynyt5 aloittanut aikaan 27.09.2011 klo 15:16 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä väsynyt5 kirjoittanut 27.09.2011 klo 15:16

Hei,
tiedän, että nämä lääkeasiat ovat yksilöllisiä ja joku toinen reagoi samaan lääkkeeseen eri tavalla. Olisin silti kiinnostunut tietämään minkälaisia kokemuksia teillä on Mirtazapinin avusta masennukseen ja ahdistukseen? Minä olen nyt syönyt sitä muutaman viikon (illalla 30 mg) ja ahdistuneisuutta on vähemmän, mieliala hiukan noussut, mutta aamu- ja päiväväsymys on melkoinen. Pyörryttää aika ajoin (menee kait ohi?) ja keskittymiskyky on heikko, mutta niin se oli ennen lääkettäkin.
Annosta pitäisi piakkoin nostaa ja siksi kyselen tässä ensin muiden kokemuksia omaksi vahvistuksekseni. Vai onko teillä ollut joku combo: Mirta illalla ja joku muu aamulla?
Toivottavasti jollakulla olisi positiivista kerrottavaa Mirtasta🙂👍

Käyttäjä Ansku1966 kirjoittanut 27.09.2011 klo 18:23

Moi! Mulla kyllä aikoinaan Mirtazapin auttoi masennukseen, mutta siinä oli yksi ikävä haittapuoli, tuli kauheat ruokahalut, lihoin n.25 kg. Sitten jossain vaiheessa se vaihdettiin johonkin muuhun lääkkeeseen, en enää muista mihin. Toivottavasti se sopii sinulle hyvin!

Käyttäjä lpirtt kirjoittanut 27.09.2011 klo 19:27

Heippa! Minä käytin n. vuoden ajan Mirtatsapiinia ensin 15mg ja nostetiin 30 mg. Se auttoi pahimman yli ja sain yöunet takaisin. Minulla oli ongelmana, että en saanut enää nukuttua ja heräilin yöllä, mikä pahensi oireitani huomattavasti. Huomasin ajan kanssa, että 30 mg alkoi olla liikaa, koska se teki minusta koneen (ei pystynyt tuntemaan iloa enkä surua). Paino nousi, mitä olen saanut kyllä melko hyvin pois nyt, koska suurin osa on nestettä joka kertyy elimistöön. Pikkuhiljaa tiputin lääkeannostusta ja voin sanoa, että auttoi pahimman yli. Tunnistan tuon väsymyksen, mikä tuli lääkkeen käytön myötä. Aamulla 2 tuntia meni hukkaan aina pöllyssä 🙂

Käyttäjä IisaMari kirjoittanut 27.09.2011 klo 21:24

hei, väsynyt.

Kun minulle määrättiin kyseinen lääke joskus aikoinaan (lopetettu on jo aikoja sitten), minua hoitavat henkilöt eivät kertoneet minulle sen sivuvaikutuksista. Olen siitä edelleen vihainen heille - vaikka toisaalta olisin ehkä vain ahdistunut turhaan, jos he olisivat niistä maininneet.

Minä tosiaan luotin näihin hoitaviin henkilöihin enkä katsonut lääkeselostetta itse. Siellähän nämä sivuvaikutukset lukevat. Jossain vaiheessa tulin sitten itse katsoneeksi tätä selostetta, ja tajusin, että ei hemmetti, nämähän kasvattavat ruokahalua. Eipä ollut kukaan tullut sitä maininneeksi. Siinä sitten oli selitys siihen, miksi olin lihonut puolessa vuodessa kymmenisen kiloa.

Lääkkeessä on kuitenkin hyvätkin puolensa. Ne auttoivat minua saamaan unen aikana, jolloin minulla oli pahoja vaikeuksia saada unta. Se taisikin olla suurin syy siihen, että lääke minulle määrättiin. Itselläni oli sellaista huimaavaa oloa ehkä noin tunnin jälkeen siitä kun olin aina ottanut sen lääkkeen, mutta se ei ollut mitenkään vaarallista, se vain kuului unisuuteen, jonka Mirtazapin aiheuttaa ja oli merkki siitä, että on aika mennä nukkumaan. Niin ja jotkin sivuvaikutukset ovat ilmeisesti sellaisia, että ne menevät ohi, kun elimistö on tottunut vieraaseen aineeseen.

Minulla oli Mirtazapinin kanssa kaksi muuta mielialalääkettä, tilanteeni oli sen verran huono. Lääkäri tietää, mitä lääkkeitä voi ottaa sen rinnalla ja mitä ei.

Eli kyllä siinä lääkkeessä on hyviä puolia, vaikka joitain ikäviäkin ehkä myös. Itse sain laihdutettua kilot pois sen käytön lopettamisen jälkeen kyllä, että ei niiden nyt ikuisiksi ajoiksi kehoon tarvitse jäädä.

Voi hyvin 🙂

Käyttäjä väsynyt5 kirjoittanut 28.09.2011 klo 10:30

Kiitos kommenteista! Ihanaa, että lääke on auttanut joillakin masennukseen!
Minulla on yhtenä ongelmana myös ruokahaluttomuus ja paino on pudonnut melkein kymmenisen kiloa, joten ehkä Mirta ruokahalua lisäävänä sitten sopii minulle. Samoin aamuyöllä herääminen on ongelmani masennuksen ja ahdistuksen lisäksi. Mietin vielä haluanko nostaa annosta psykiatrin suositukseen 45 mg, kun se jotenkin tuntuu kovin isolta annokselta kehooni. Oli vaikeata päästä jo 15 mg->30 mg asti, kun nostossa niitä sivuoireita tuli aika reippaasti, mm. sydämen sykkeen melkoista nousua, huimausta, ruuansulatuksen ongelmia, voimakasta päänsärkyä, painajaisunia jne.
Tuttua tuo aamulla 2 tunnin pöllyssä oleminen tai melkein koko aamupäivän, vaikka lääkkeen ottaisi jo klo 21! Näin sairiksella se menettelee, mutta jos palaudun vielä työkuntoiseksi, niin sitten aamupöhnä ei enää käy.
Kiitos vastauksista vielä kerran🌻🙂🌻

Käyttäjä xenija kirjoittanut 29.09.2011 klo 09:15

Minä aloitin vuonna 2009 Mirtazapiinin. Diagnoosi oli hieman epäselvä, aloitin 15 g annoksella. Heti auttoi unettomuuteen, mulla oli kova ahdistus, en saanut unta iltaisin, ja heräsin myös yöllä enkä saanut unesta enää kiinni. Lisäksi kovia masennusoireita ja muuta. Alussa suu oli kuiva, väsymys oli ihan järkyttävä ja oli vähän muissa maailmoissa. Sen jälkeen sivuoireet katosivat, ja huomasin miten paremmin voin jo sen takia, että sai kerrankin nukuttua kokonaisia öitä.
Aloitin myös Venlafaxiinin (Efexor), 75 mg, kun sain kaikki diagnoosit. Mirza nostettiin 30 mg. Sillä mentiin, ja olen jotenkuten parantunut (käyn myös terapiassa).
Mulla oli näköjään atyyppinen anoreksia, joten ihan hyvä se lievä painonnousu. Sitten taas Venlafaxiini hillitsee ruokahalua, joten nyt sanoisin että on ihan "normaali" ruokahalu.
Olen tässä vuosien varrella vähän joutunut välillä ottamaan isompia annoksia lääkettä, mutta nyt kun olen syksystä aloittanut uuden työn, enkä enää ole työkyvyttömyyseläkkeellä, pärjään annostuksella mirza 15g ja Venlafaxiini 75g.
Mulla lääkkeet toimi loistavasti, eikä haittavaikutuksia juuri ollut. On ihana pystyä nukkumaan ja muutenkin toimimaan.

Toivottavasti sulla kaikki hyvin, ja että saat juuri sinulle sopivat lääkkeet ja annokset! 🙂

Käyttäjä väsynyt5 kirjoittanut 29.09.2011 klo 09:52

Kiitos myös sinulle xenija kommentista🙂
Minulla myös kokeiltiin Venlafaxinia Mirtan kanssa, mutta se lääkecombo oli minulle liikaa: sivuoireet tulivat ihan mahdottomiksi.
Joillakin on ilmeisesti noita mielialalääkkeiden sivuoireita tosi vähän. Sinä kuulut niihin minun mielestäni onnekkaisiin, joilla ei oireita ole tullut tai ne ovat vähäisiä ja vain alkuvaiheessa. Itselläni sivuoireet ovat olleet minulle määrättyjen lääkitysten (Optipar, Cipralex)kohdalla hyvinkin voimakkaita, mutta sentään yhden eli Mirtan sain taisteltua niiden läpi. 🙂👍