Terveydenhuollon tulevaisuus. Loppuuko hoito?

Terveydenhuollon tulevaisuus. Loppuuko hoito?

Käyttäjä aavameri aloittanut aikaan 16.02.2017 klo 21:40 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä aavameri kirjoittanut 16.02.2017 klo 21:40

Anteeksi kaikille että teen monta ”aloitusta” , mutta on mulle tärkeitä ja toivon tukea ja keskustelua näistä.

Mutta asiaan, olen tosi ahdistunut miten minun ( vähävarainen) terveydemhuollon köy tulevaisuudessa kun rahat loppuu suomelta ja multa. Onko enää samanlaista kuin nyt. Pelottaa😭

Eniten huolettaa mun äiti kuin saa syöpään hoitoa joka kuukausi piikin ( 1400 e kpl) ja muita lääkeitö että miten käy jos nuo loppuu. Silloin äiti kuolisi ennenaikaisesi😭 koska ei varaa meillä niihin.

Miten käy sairaanhoidon meillä teidän näemyksien mukaan ?

Itken noita välillä ja herään öisin kun olen kuitenkin ”realisti” ja tiedän niin väistämättä käy…😭 eihän muuallkasn maailmassa ole näin. Entä jos se loppuu täältäkin nykymuotoisena…😭😭

En tiiä miksi mietin ja masennun tästä. Tuleva vaan kaininpuolin pelottaa… muutenkin kuin tän osalta.😭

Kiitos kaikille vastaajille etukäteen jos en huomaa vastata myöhemmin. Kaikista on apua kuitenkin. Olette ihania <3

Käyttäjä Tammyka kirjoittanut 17.02.2017 klo 12:30

Kyllä on moninaiset huolet sinulla ei voi muuta sanoa. Kai se terveydenhuolto toimii jatkossakin ja ihminen saa tarvitsemansa hoidon. Relaa jo välillä ja pane ajatuksesi oikeisiin mittasuhteisiin.Tuollainen asioiden paisuttelu ei tee hyvää kenenkään päänupille.

Käyttäjä Amassados kirjoittanut 18.02.2017 klo 07:42

Sinun ei tarvitse kantaa kaikkia huolia maailmassa. Trust me, niitä kyllä riittää. Olet oikeassa siinä, että Suomen tilanne on pelottava. Eikä edes vähiten terveydenhuollon osalta. Ihan kaikessa ollaan menossa niin hurjaa vauhtia alamäkeä, että itseäkin pelottaa millaisen tulevaisuuden nyt syntyvät lapset saavat. Onko tulevaisuutta kun pohjavedet myydään, elämän perusoikeudet tulevat maksullisiksi. Oikeus puhtaaseen juomaveteen tai ilman hengittämiseen on kohta maksun takana. Terveydenhuolto alkaa olla rikkaiden etuoikeus. Se on ollut sitä jo pitkään.

Kun olin vielä työelämässä, en ymmärtänyt miten etuoikeutettu olin saadessani käyttää loistavia työterveyspalveluita isolla, yksityisellä lääkäriasemalla. Jos olin sairas, pääsin tunnin sisällä lääkäriin. Jos tarvitsisin röntgenkuvan tai ortopedin lausuntoa, pääsin sinne heti. Ei viikkojen odottelua kipeällä jalalla arvauskeskuksen loputtomassa jonossa jossa hoitomuotona tarjotaan buranaa ja lepoa kun polvesta on ristiside poikki jne... Nyt kun olen syrjäytynyt, olen kaiken ulkopuolella: terveydenhuollon, hammashuollon, toimeentulon ym.

Yritän silti selvitä päivästä toiseen liikoja miettimättä. Meillä ei ole kristallipalloa jotta näkisimme tulevaisuuteen ja hyvä niin. En ehkä halua tietää millainen vanhuus minua odottaa.

Ja mitä tulee tuohon kommenttiin relata ja laittaa asiat oikeisiin mittasuhteisiin niin se on sama kuin sanoisi masentuneelle että lopeta synkistely, hymyile välillä ja ota itseäsi niskasta kiinni. Ei onnistu. Jos on psyykkinen sairaus, masennus tai ahdistus, siihen ei relaamiset ja hymyilyt auta. On yritettävä löytää keskusteluapua, jotta omaa maailmankuvaa voi peilata ja saada sitä kautta apua ajatuksiinsa.

Käyttäjä Mollyan kirjoittanut 18.02.2017 klo 11:38

Jos ihminen alkaa murehtia jokaista asiaa ei elämästä tule mitään. Ei kannata lietsoa itseään maailmanlopun tunnelmaan eikä kenenkään vahvistaa näitä käsityksiä.
Yhtenä päivänä pohjavedet,toisena terveydenhuolto. Kyllä elämässä riittää murehtimista!

Käyttäjä aavameri kirjoittanut 21.02.2017 klo 17:57

Tänään ollut taas huono päivä. Usko mennyt aivaan kaikkeen (taas). Huonoina hetkinä suunittelen itsemurhaa.

Kiitos kaikille vastaajille, olen iloinen kun luette ja vastaatte mun ketjuun. Siitä on apua mulle ollut. Tsemppiä ja voimia teille🙂🌻

Käyttäjä aavameri kirjoittanut 23.02.2017 klo 15:41

Hei,

Tänään ollut vielä huonompi päivä. Kun luen uutisia ja juttuja terveydenhuollosta, SOTE;sta ja näiden tulevaisuudesta, niin ei hyvää seuraa.

Mä en tiedä miksi, mutta mä en vaan enää pysty uskomaan että Suomessa on terveydenhuoltoa tulevaisuudessa tavallisille ja köyhille kuten minä 😭😭

En vaan voi nähdä sitä. Pelkään että enää ei montaa vuotta ole sitä jollei ole rahaa, ja mulla ei ole..😭

Uskotteko te että se loppuu ja jos milloin? Mitä näkökantoja teillä on?

Terveydenhuollon loppuminen on suurimpia ahdistuksia mulla, nytkin rintaa puristaa ja ahdistaa, en nuku, ruoka ei maistu. Mitään takeita ei ole että nykytilanne jatkuisi, ei muuallakaan maailmassa ole näin, ja rahatkin loppuu siitä...😭😭

En enää tiedä mikä auttaisi tähän pelkoon, realisti kun olen...😭😭

Mitä voin enää tehdä? Uskotteko te että terveydenhoito loppuu suomesta?
On vaan niin ahdistunut olo tämän vuoksi, pelottaa.

Mä olen oikeasti ajatellut että teen itsemurhan jos näin käy,´ei olisi stressiä tästä enää...

Käyttäjä kirjoittanut 23.02.2017 klo 15:49

No ei sun sitten tarvi tehdä itsaria, jos terveydenhoito loppuu. Odottelet ihan rauhassa luonnollista kuolemaa.

Käyttäjä Desper kirjoittanut 24.02.2017 klo 00:42

Hei aavameri! Ymmärrän ahdistuksesi, kun minullakin on yleistynyt ahdistuneisuushäiriö enkä yleensä mahda ahdistuksen tulolle mitään. En usko, että julkinen terveydenhuolto loppuu Suomesta, ei mitään merkkejä siihen suuntaan ole.

Käyttäjä kirjoittanut 24.02.2017 klo 09:14

Minusta terveydenhoito on menossa parempaa suuntaan, kun tulee niitä valinnanmahdollisuuksia. Esim. minä voin mennä Hesaan ja maksetaan matkatkin. Ainakin lappalaisille tämä on hyvä asia, koska parhaimmat erikoislääkärit kuitenkin ovat etelässä.