Terapian rajoista/säännöistä

Terapian rajoista/säännöistä

Käyttäjä sellainen aloittanut aikaan 27.11.2016 klo 10:56 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä sellainen kirjoittanut 27.11.2016 klo 10:56

Käyn psykoterapiassa, joka on jatkunut nyt muutaman kuukauden. Vointini on huonontunut koko ajan, välillä mietin olenko sairaalahoidon tarpeessa.

Miten teillä muilla tai mitä mieltä olette? Voiko/Saako terapeutille lähettää tekstiviestejä istuntojen ulkopuolella? Toimiiko hän väärin, jos hän vastaa niihin? Terapeutti on jyrkkä sen suhteen, että ne eivät kuulu terapiaan ja että hän ei ole käytettävissä istuntojen ulkopuolella. Mun on kuitenkin vaikea olla lähettämättä viestejä. Olen kyllä vähentänyt viestien lähettämistä, mutta olen välillä oikeasti epätoivoinen, kun en saa häneltä vastausta.

Käyttäjä Tunnusx kirjoittanut 27.11.2016 klo 18:35

Oman kokemukseni mukaan ainakin oma terapeuttini ei halua että soitetaan kuin määrättynä aikana. En ole koskaan soitellut tosin kun en oikein tykkää puhua puhelimessa.

En tiedä voivatko terapeutit kirjoittaa lähetteen mutta voisi ainakin varata lääkärille ajan joka sitten kirjoittaisi lähetteen muumilaaksoon. Itsekin olin aikoinani muumilaaksossa ja se aika auttoi paljon. Sai lääkkeet suunnilleen kohdilleen, tapasi muitakin ongelmaisia, sai kunnolla puhua psikiatrille ynnä muuta. Eikä edes maksanut mitään.

Käyttäjä soroppi kirjoittanut 27.11.2016 klo 22:23

Jos sellainen itse jo mietit tota sairaalahoidon tarvetta, ehkä sun kannattais ottaa asia puheeksi terapeutin kanssa. Olettaisin että hän ainakin tietää millaisia hoitokuvioita (terapian rinnalle) on mahdollista järjestää, tai mitä kautta niitä kannattaa lähteä selvittämään. Oletteko puhuneet hänen kanssaan siitä, että vointisi on huonontunut?

Tavallaan ymmärrän terapeuttiasi siinä suhteessa ettei hän halua luvata, että vastaisi viesteihisi terapia-ajan ulkopuolella. On raskasta olla ihan koko ajan käytettävissä, vaikka varmasti hän toivoo sinulle hyvää. Jos sulla on akuutti hätä, ehkä voisit olla yhteydessä jonnekin muualle? Kriisipuhelimeen, tai tukinetin chattiin?

Käyttäjä Joie kirjoittanut 29.11.2016 klo 20:00

Minusta on tosi tärkeetä kunnioitta toisen asettamia rajoja, niinku missä vaan ihmissuhteessa. Jos terapeutti on sanonu, että tekstiviestit ei kuulu terapiasuhteeseen niin sitten ne ei kuulu.

Käyttäjä Axuli83 kirjoittanut 29.11.2016 klo 22:36

Hei Sellainen: Raja menee monilla niin eri paikoissa. Se riippuu terapeutista. Mutta tuo että voit huonommin koko ajan niin voi johtua siitä että olette alkaneet repiä auki niitä vanhoja haavoja? Ne tuo pinnalle tunteet. Joskus itelläkin aika karmea olo.

Tai sitten sun ja terapeutin ajatukset ei kohtaa. Onko hän sopiva sulle?
Tässä oli muutamia mahdollisuuksia mitkä itellä tuli mieleen.

Mun terapeutti vastaa mun viesteihin jos kysyy jotain tai jos on todella paska ja vaikea hetki. Lähettää joskus mulle hienoja kuviakin. Ollaan nämä asiat keskenään sovittu.
Mutta itse oon vaan kysynyt terapia ajoista tai ilmoittanut jos sairastun. Mä ite en halua häiritä terapeuttia. Koska hänelläkin on oikeus vapaa-aikaan raskaan työpäivän jälkeen.

Mutta kuten sanoin. Terapeutit ovat erilaisia ja niin ovat potilaatkin🙂.

Tsemppiä🙂🌻!