terapiaa!!!

terapiaa!!!

Käyttäjä rantakaisla aloittanut aikaan 17.06.2010 klo 15:47 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä rantakaisla kirjoittanut 17.06.2010 klo 15:47

Minulle suositeltiin psykoterapiaa,hain sitä kelalta ja sain hylkäävän vastauksen kun en tiennyt laittaa hakemukseen terapeutin nimeä…no kun en sitä tiennyt ja nyt sitten kun aloin sitä etsiä…miten ihmisillä on varaa mennä terapiaan???Ei minun tulot riitä 40 euron omavastuisiin joka 45 minuutilta.Paha olo ja toivottomuus vain kasvoi kun tajusin ettei ole varaa ja luotin turhaan jo valmiiksi siihen että viimein saan apua.😭

Käyttäjä pala lasia kirjoittanut 17.06.2010 klo 20:37

Hei Rantakaisla!Kysele itsellesi terapeutti ja laita Kelapaperi uudestaan vetämään. Mulla alkoi viime viikolla psykoterapia. Kerkiää olemaan 5 krt ennen juhannusta. Sitten 5 viikon tauko. On se kallista, kun kerta maksaa 72¬ ja Kelasta saa takaisin 44¬ eli omavastuu on n 28¬ . Toi 72¬ on mun päiväpalkan verran enkä minäkään huvikseni terapiassa käy.Tsemppiä sulle!🤔

Käyttäjä volvomies kirjoittanut 17.06.2010 klo 21:41

Heippa
Niin on kurjaa kun tulee hylkäävä päätös pienen muotovirheen takia kelalta.
Mut tietoja uudelleen täydentämään niin se asia korjaantuu.
Vaikka kela on hyvä ja tärkeä laitos niin sitä olen itse ihmetellyt et jos asiakas ei osaa
itse kysyä vaatia itselle kuuluvia etuisuuksia niin sieltä ei tosiaankaan kerrota
mitä tukia ihminen on oikeutettu saamaan.
Mut aina pitää kysyä ja sieltä saa opas vihkosia jossa on lueteltu etuudet.
Nyt en ole varma mut kannattaa sosiaalitoimistosta kysyä kustantaako se teraåian sillä
mielestäni se kuuluu yhteiskunnan piikkiin jos ei ole itsellä varaa.
Mut jos on ongelmia niin etsi itsellesi esim tukijenkilö niin voit jutella mieltä painavista asioista
niin varmasti auttaa.
Ja kirjoita jatkoa miten olet jaksanut???
Kaunista kesää sulle.

Käyttäjä Luminel kirjoittanut 17.06.2010 klo 22:09

Hyvä, että haet apua. Kela todellakin vaatii tietoonsa terapeutin nimen, jotta voi tietää, mistä maksaa. Se on käytäntö. Nyt jatkat etsintää sinnikkäästi. Uskon, että vaivannäkö palkitaan. Kun löydät terapeutin, hänen kanssaan sovitaan ensin yleensä 1-3 tutustumiskäyntiä, jolloin katsotte yhdessä, tuleeko teistä työpari ja käyvätkö kemiat yksiin. Näistä käynneistä maksat kokonaisuudessaan terapeutin perimän taksan. Jos päätätte aloittaa hoitosuhteen, sitten laitat Kelaan uuden hakemuksen. Kotipaikastasi riippuen terapiaan voi joutua valitettavasti jonottamaan, kunnes paikkoja vapautuu.

En oikein tajua, miten terapian omavastuuosuus voi olla 40 euroa. Minun terapeuttini tuntimaksu on 55 euroa, josta Kelan korvauksen jälkeen jää minulle maksettavaksi 18 euroa (siitäkin kyllä kertyy, kun käyntejä on 8-9/kk). Tietysti näissä voi olla alueellisia eroja. Itse asun keskikokoisessa kaupungissa. Terapeuttia oli vaikea löytää, eivätkä omat voimat meinanneet millään riittää avun hakemiseen. Yritys kuitenkin kannatti, sillä nyt käyn toista vuotta aivan mahtavalla, ammattitaitoisella, empaattisella psykoterapeutilla.

Aluksi kehottaisin marssinmaan oman kunnan mielenterveystoimistoon, josta voit pyytää listan alueen psykoterapeuteista. Minä soitin listan läpi, ja alkoi näyttää pahasti siltä, ettei kenellekään pääse. Tajusin onneksi kysyä puhelimeen vastanneilta henkilöiltä, tietävätkö he, kenelle voisi yrittää. Oma terapeuttini ei ollut saamallani listalla, vaan sain hänen yhteystietonsa toiselta terapeutilta.

Yritä jaksaa! Voimia vaaditaan, mutta se tuottaa tulosta jossain vaiheessa.🙂👍

Käyttäjä volvomies kirjoittanut 18.06.2010 klo 10:08

Heippa
Joo asia vähän vaivas mieltä ja kysyinkin varmistuksen.
Ja se menee pääpiirteitäin näin että teet toimeentulo hakemuksen omaan kuntaan / kaupunkiin ja jos ei ole varaa niin yhteiskunta maksaa sinun psykoterapian eli sen erotuksen mitä jää kelan jälkeen terveydenhoito on ihmisen perusasia ja onneksi suomessa se
on hyvästi hoidettu ja näin se pitääkin olla.
ja jos et jaksa / osaa niin siinäkin sinua autetaan mut sinun pitää osata apua pyytää.
Joo jos on kysyttävää niin kysy niin autan ja neuvon sinua???
Kaunista kesää sinulle.

Käyttäjä soineli kirjoittanut 19.06.2010 klo 17:36

Hei!

Mikäli olet kuntoutustuella/sairaseläkkeellä sinulla on mahdollisuus saada Kelasta eläkkeensaajan hoitotukea sännöllisiin sairauden aiheuttamiin kustannuksiin joihin psykoterapia luetaan. Jos et ole oikeutettu eläkkeensaajan hoitotukeen niin toimeentulotuesta kannattaa neuvotella oman asuinalueen sosiaalityöntekijän kanssa. Jaksamista, näissä virastoviidakoissa väsyy 🙂🌻