Hyvä, että haet apua. Kela todellakin vaatii tietoonsa terapeutin nimen, jotta voi tietää, mistä maksaa. Se on käytäntö. Nyt jatkat etsintää sinnikkäästi. Uskon, että vaivannäkö palkitaan. Kun löydät terapeutin, hänen kanssaan sovitaan ensin yleensä 1-3 tutustumiskäyntiä, jolloin katsotte yhdessä, tuleeko teistä työpari ja käyvätkö kemiat yksiin. Näistä käynneistä maksat kokonaisuudessaan terapeutin perimän taksan. Jos päätätte aloittaa hoitosuhteen, sitten laitat Kelaan uuden hakemuksen. Kotipaikastasi riippuen terapiaan voi joutua valitettavasti jonottamaan, kunnes paikkoja vapautuu.
En oikein tajua, miten terapian omavastuuosuus voi olla 40 euroa. Minun terapeuttini tuntimaksu on 55 euroa, josta Kelan korvauksen jälkeen jää minulle maksettavaksi 18 euroa (siitäkin kyllä kertyy, kun käyntejä on 8-9/kk). Tietysti näissä voi olla alueellisia eroja. Itse asun keskikokoisessa kaupungissa. Terapeuttia oli vaikea löytää, eivätkä omat voimat meinanneet millään riittää avun hakemiseen. Yritys kuitenkin kannatti, sillä nyt käyn toista vuotta aivan mahtavalla, ammattitaitoisella, empaattisella psykoterapeutilla.
Aluksi kehottaisin marssinmaan oman kunnan mielenterveystoimistoon, josta voit pyytää listan alueen psykoterapeuteista. Minä soitin listan läpi, ja alkoi näyttää pahasti siltä, ettei kenellekään pääse. Tajusin onneksi kysyä puhelimeen vastanneilta henkilöiltä, tietävätkö he, kenelle voisi yrittää. Oma terapeuttini ei ollut saamallani listalla, vaan sain hänen yhteystietonsa toiselta terapeutilta.
Yritä jaksaa! Voimia vaaditaan, mutta se tuottaa tulosta jossain vaiheessa.🙂👍