Hei Maanvaiva
Tuo lohtu itsemurhasta takaporttina on tuttu minullekin. Toivottavasti sitä takaporttia ei koskaan tarvitse käyttää, vaikka niin monesti mieli tekisi.
Jäi vaivaamaan tuo äitisi itsemurha ja siihen liittyvä syyllisyys. Tiedätkö, voi olla, että äitisi on ollut väsynyt sinun kanssasi, saanut tarpeekseen ja vaikka mitä. Kahden lapsen äitinä tiedän miten väsynyt ja mitta täys voi omien lastensa kanssa olla. Varsinkin nuorempi lapseni meinasi ajaa minut hermoromahduksen partaalle ollessan pienempi. Joo, olisin voinut tehdä vaikka mitä siinä väsymyksessä ja raivossa, jotka lapseni minulle aiheuttivat. Ja edelleen olen väsynyt, masentunut ja välillä niin kyllästynyt koko elämään. MUTTA ei lapset oikeasti aiheuta tätä kaikkea. Sen aiheuttaa äidin aikaisempi elämä, oma lapsuus, vaikeat kokemukset. Koska on vaikea itsensä kanssa, on vaikea jaksaa muitakaan. Jos jonain päivänä teen itselleni jotain, ainoa toivomukseni olisi, etteivät lapseni ikinä jäisi siihen uskoon, että tein sen heidän takiaan, että HE olisivat olleet niin vaikeita. Ei lapsia hankita sen takia, että elämä olisi helppoa. Lapsia saadaan. Joillekin elämä vain tulee liian raskaaksi elää. Silloin tekee oman ratkaisunsa ja vähiten siihen syypäitä ovat omat lapset. Siitä olen aivan varma.
Ymmärrän kuitenkin kirjoituksesi syyllisyydestä. Ihmiset kantavat aika paljon merkityksettömämmistäkin asioista syyllisyyttä eikä läheisen itsemurha ole millään mittapuulla merkityksetön asia. Isoisäni ampui itsensä ja sillä on vieläkin suuri vaikutus perheeseeni. Syyllisyydentuntoon voi jollakin tavalla kasvaa kiinni. Se antaa selityksen sellaisille teoille, joita muuten on mahdotonta selittää. On jotenkin helppoa syyttää itseään tapahtumista, koska silloin asialle on selitys ja syyllinenkin on löydetty.
En tiedä saitko selkoa koukeroisista ajatuksistani. Uskon, että olet hyvä tyyppi Maanvaiva. Sinussa on alkuvoimaa ja jotain sellaista omaperäisyyttä (ehkä käytät sille nimeä omituinen), josta vielä voi kehittyä vaikka mitä! Olet selvästi luova ja voisin kuvitella sinut jonakin taiteilijana alalla, jossa lahjakkuutesi ilmenee.
Kuulostaako ollenkaan järkeenkäyvältä?