Terapia ja rahahuolet

Terapia ja rahahuolet

Käyttäjä ninnuliina aloittanut aikaan 25.10.2015 klo 13:47 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä ninnuliina kirjoittanut 25.10.2015 klo 13:47

Hei, olen 30-vuotias nainen, sairastanut masennusta 13-vuotiaasta ja aloitin toukokuussa yksityisen psykoterapian Kelan tukemana. Olen sosiaalitoimen pitkäaikainen asiakas (tuloina sv-päiväraha ja asumistuki yhteensä n. 805€/kk) ja sieltä luvattiin maksaa terapian kuukausittainen omavastuuosuus. Ja tähän asti ovat maksaneet.

Nyt tuli kielteinen päätös tälle kuukaudelle, koska masennuksen pahenemisen takia jouduin keskeyttämään kuntouttavan työtoiminnan syyskuussa ja lääkäri kirjoitti sairasloman marraskuun loppuun. Kela maksoi sairaspäivärahaa kahdessa osassa niin, että tulot hetkellisesti ylittivät 950€ ja terapialaskua ei haluttu maksaa (330E). Itselläni ei mitenkään ole varaa maksaa noita omavastuuosuuksia näillä tuloilla. Ei ole säästöjä enkä voi lainata keneltäkään rahaa ☹️

Soitin eilen sosiaalitoimeen ja lupautuivat maksamaan harkinnanvaraisella tt-tuella lokakuun terapialaskun. Pyysin maksusitoumusta terapiaan, mutta sitä eivät kuulemma myönnä missään tapauksessa kenellekään. Ja koska tuloni välillä vaihtelevat työmarkkinatuen ja sairaspäivärahan välillä (800-1000E/kk) ja Kela maksaa välillä useammissa pätkissä tukia niin en ole joka kuukausi oikeutettu tt-tukeen.

Joten tällöin terapialasku on maksettava itse ja siihen en kykene, koska omavastuu on joka kuukausi n. 300E. Marraskuulle näyttäisi taas tulevan kielteinen päätös ja en tiedä, miten pystyn maksamaan seuraavan omavastuulaskun ☹️

Joudun siis todennäköisesti keskeyttämään terapian, koska olen vaarassa ajautua vakaviin maksuvaikeuksiin 😭 Ja tämä terapia on mulle se ainoa oljenkorsi, josta saan vielä toivoa. Jos tämä mahdollisuus minulta viedään niin tuntuu että voisin vaikka kuolla kun en voi koskaan parantua ilman terapiaa 😭

Joka kuukausi joutuu kauhulla odottamaan, että saanko laskut maksettua. Vesilasku 180€ erääntyi viime viikolla ja sosiaalitoimi ei anna siihen tukea. En tiedä, miten saan sen maksettua. Sain maksuaikaa marraskuulle, mutta se ei riitä, koska marraskuussa vuokraan ja laskuihin menee yli 800€ ja terapian omavastuuseen 300€ 😯🗯️

En tiedä, miten selviän rahallisesti. Pelkään, että joudun velkoihin ja terapia katkeaa näihin maksuvaikeuksiin. Joka päivä mietityttää ja pelottaa tulevaisuus 😞

Haluaisin kysyä, onko kenelläkään teistä ollut sama tilanne että terapia on vaarassa keskeytyä maksuvaikeuksien takia ja kuinka helppoa/vaikeaa on päästä psykoterapiaan kunnalliselle puolelle?

Pelottaa niin kovin, että en enää koskaan pääse terapiaan jos joudun tämän nyt keskeyttämään 😭

Käyttäjä vaahterainen kirjoittanut 01.11.2015 klo 22:49

Mulla on samantyyppinen tilanne. Jäin kesällä työttömäksi ja maksoin Kela-korvattavan terapiani sitä ennen itse. Nytkin olen maksanut sen itse, mutta minulla ei ole ollut varaa käydä kuin satunnaisesti ja laskujen maksaminen on tuottanut vaikeuksia. Se ahdistaa todella paljon, terapiasta olisi apua. Olen kysellyt, pääsisinkö kunnalliselle puolelle ihan vain juttelemaan asioistani, ei tarvitsisi olla varsinaista terapiaa, mutta siihen ei kuulemma ole mahdollisuutta 😐 Lääkkeitä kyllä saisi ja olen kokeillutkin.

Menin syksyllä kansalaisopiston kurssille, jolla aiheena on itsensä kehittäminen. Se kurssi nojaa johonkin gestalt-menetelmään... No oli mitä oli, siellä tehdään vähän kummallisia harjoituksia ja jossain määrin puhutaan omista asioista. Mutta se on ihan hyväksi. Lisäksi olen soittanut huonoilla hetkillä kriisipuhelimeen (siis kun on vain tuntunut siltä, että on ihan pakko puhua jollekin). Kirjoitan paljon, siinä näkee myös oman edistymisensä. Ja nyt pääsin tänne teemaryhmään käsittelemään parisuhteeni vaikutuksia elämääni. Joten olen etsinyt erilaisia edullisempia kanavia päästä eteenpäin ja purkamaan asioitani.

Tsemppiä sinulle ja toivottavasti asiat järjestyvät. Tuo on tosi inhottavaa, kun ihmisen tilannetta ei kukaan näe kokonaisuutena ja sitten pitäisi itse pystyä heikoilla voimilla selvittää ja taistella terveytensä puolesta. Voimia! 🌻🙂🌻

Käyttäjä Zorbas1102 kirjoittanut 02.11.2015 klo 11:16

On itsellä ollut sama tilanne ja on tavallaan vieläkin ongelmaa. Vammaistuki on mahdollisuus hakea sairauden hoidon korkeisiin kuluihin. http://www.kela.fi/vammaistuki-aikuiselle Jos olet kuntoutustuella niin sitten eläkkeensaajan hoitotuki. Olen itse saanut. Pitkin hampain lääkäri sen kirjoitti (on terapiakriittinen ja lääkefriikki). Terapeuttini rohkaisi yrittämään ja lopulta hain ja sain. Pitkäaikainen terapia on auttanut paljon ja olen saanut opiskeltua ammatin sekä tehnyt jonkin verran työtä. En haaveile kokopv työstä mutta mukava kun saa lisätuloja ja on tekemistä.

Käyttäjä lli kirjoittanut 05.11.2015 klo 00:25

Hei!

Puntaroin kerran pitäisikö mennä jollekin terapeutille juttelemaan, mutta epäilin sen maksavan liikaa opiskelijan kukkarolle. Sitten sain sellaisen ahaa-elämyksen että papillehan voi mennä juttelemaan ilmaiseksi! Vaikka siitä ei olisi mitään hyötyä, niin tuskin mitään haittaakaan.

Pari vuotta tällaisen syntymäpakanan piti asiaa sulatella, ennen kuin rohkaisin mieleni. Onneksi kohdalle osui mitä sydämellisin naispappi, jonka kanssa saattoi puhua ihan kaikesta taivaan ja maan välillä. Hän ei tuominnut, ei väheksynyt eikä paheksunut. Pystyin kertomaan kaikesta mikä mieltä painoi, ilman että sain vastaukseksi mitään Jumalahöpinöitä, jotka olisivat menneet aivan yli hilseen.

Joskus tuntuu ettei niin ole väliä kenelle asioitaan puhuu, kunhan vain jollekin mielellään kuuntelevalle puhuu. Yllättäen suurin apu voi tulla lähes tuntemattomalta keskustelukumppanilta, jonka vaikka vain kerran tapaa junan ravintolavaunussa tai bussipysäkillä.

Ja vaikka nyt ei kerralla saisikaan koko ongelmavyyhtiä selvitetyksi, niin yksikin sopiva lause voi viedä lähemmäksi ongelman ratkaisua. (Jos tällaisia satunnaisia kohtaamisia tulee edes silloin tällöin, niin vuositasolla sekin on jo jotain.)

Oletko muuten lukenut kirjoja aiheestasi? Sekin on täysin ilmaista ja voi antaa uusia näkökulmia 🙂🌻

Käyttäjä arka kirjoittanut 06.11.2015 klo 08:42

Hei!
Illi kirjoitti bamasta asiasta mitä minäkin ajattelen. Kirkko on olemassa meitä kärsiviä ja heikkoja varten ja mikä tärkeintä, se ei toimi pelkästään itsensä varassa vaan Jeesuksen rakkaus pääsee siellä tukemaan ja hoitamaan. Jumalanpalveluksessa on synninpäästö, Herran Pyhä ehtoollinen ja Herran siunaus jotka valavat voimaa tulevaan viikkoon ja viikolla ainakin täällä meillä on kirkon oma ryhmä mielenterveyskuntoutujille , jaetaan kärsimystämme ja tutustutaan toisimme ja minun puolestakin on alettu rukoilemaan. Papille voi käydä ripittäytymässä. Jos on aikaa voi liittyä kirkon vapaaehtoistyöntekijöihin, siitä saa sisältöä päiviinsä. En usko julkiseen terveydenhuoltoon vaan kirkkoon ja vertaistukeen. Olen alkanut lukemaan Raamattua kun eräs ihminen kertoi että masennus parani kun luki Raamatun läpi. Aivan ihana tuki on Rukousystävä-lehti jossa kärsivät ihmiset kertovat Jumalan kosketuksesta mielenkiintoisia kertomuksia. Lisäksi Hyvä Sanoma on ihana lehti, miksei myös askel-lehti. Minä olen kärsinyt paljon ja itsemurha-ajatuksia on ollut jo neljä vuotta mutta taistelen. Kirkon liäksi minulle tärkeitä apuja ovat Oxamin-lääke ja olut. Mieheni on omaishoitajani ja tyttäreni voi hyvin. Siinä kiitoksen aiheita. Kirjoittele lisää niin jaetaan ajatuksiamme ja arkeamme.