Terapia ja rahahuolet
Hei, olen 30-vuotias nainen, sairastanut masennusta 13-vuotiaasta ja aloitin toukokuussa yksityisen psykoterapian Kelan tukemana. Olen sosiaalitoimen pitkäaikainen asiakas (tuloina sv-päiväraha ja asumistuki yhteensä n. 805/kk) ja sieltä luvattiin maksaa terapian kuukausittainen omavastuuosuus. Ja tähän asti ovat maksaneet.
Nyt tuli kielteinen päätös tälle kuukaudelle, koska masennuksen pahenemisen takia jouduin keskeyttämään kuntouttavan työtoiminnan syyskuussa ja lääkäri kirjoitti sairasloman marraskuun loppuun. Kela maksoi sairaspäivärahaa kahdessa osassa niin, että tulot hetkellisesti ylittivät 950 ja terapialaskua ei haluttu maksaa (330E). Itselläni ei mitenkään ole varaa maksaa noita omavastuuosuuksia näillä tuloilla. Ei ole säästöjä enkä voi lainata keneltäkään rahaa ☹️
Soitin eilen sosiaalitoimeen ja lupautuivat maksamaan harkinnanvaraisella tt-tuella lokakuun terapialaskun. Pyysin maksusitoumusta terapiaan, mutta sitä eivät kuulemma myönnä missään tapauksessa kenellekään. Ja koska tuloni välillä vaihtelevat työmarkkinatuen ja sairaspäivärahan välillä (800-1000E/kk) ja Kela maksaa välillä useammissa pätkissä tukia niin en ole joka kuukausi oikeutettu tt-tukeen.
Joten tällöin terapialasku on maksettava itse ja siihen en kykene, koska omavastuu on joka kuukausi n. 300E. Marraskuulle näyttäisi taas tulevan kielteinen päätös ja en tiedä, miten pystyn maksamaan seuraavan omavastuulaskun ☹️
Joudun siis todennäköisesti keskeyttämään terapian, koska olen vaarassa ajautua vakaviin maksuvaikeuksiin 😭 Ja tämä terapia on mulle se ainoa oljenkorsi, josta saan vielä toivoa. Jos tämä mahdollisuus minulta viedään niin tuntuu että voisin vaikka kuolla kun en voi koskaan parantua ilman terapiaa 😭
Joka kuukausi joutuu kauhulla odottamaan, että saanko laskut maksettua. Vesilasku 180 erääntyi viime viikolla ja sosiaalitoimi ei anna siihen tukea. En tiedä, miten saan sen maksettua. Sain maksuaikaa marraskuulle, mutta se ei riitä, koska marraskuussa vuokraan ja laskuihin menee yli 800 ja terapian omavastuuseen 300 😯🗯️
En tiedä, miten selviän rahallisesti. Pelkään, että joudun velkoihin ja terapia katkeaa näihin maksuvaikeuksiin. Joka päivä mietityttää ja pelottaa tulevaisuus 😞
Haluaisin kysyä, onko kenelläkään teistä ollut sama tilanne että terapia on vaarassa keskeytyä maksuvaikeuksien takia ja kuinka helppoa/vaikeaa on päästä psykoterapiaan kunnalliselle puolelle?
Pelottaa niin kovin, että en enää koskaan pääse terapiaan jos joudun tämän nyt keskeyttämään 😭