Hei!
Itselläni oli samanlainen tilanne, perusterveydenhoidossa psykiatrian sairaanhoitajalle puhuminen oli sama, kuin olisi keskustellut kaverin kanssa. Psykiatrian poliklinikalla lääkäri vaihtui tiuhaan ja terapeutin luo pääsin vain kerran kuussa. Sain KELA:lta 6 kk. harkinnanvaraista psykoterapiaa, käynnit olivat 45 min. kerran viikossa. Vasta kolmannen psykiatrin kanssa kemiat pelasi ja terapiasuuntaus (ratkaisukeskeinen) oli minulle sopiva ja helpotti pahaa oloani verrattain nopeasti. KELA:n harkinnanvaraista terapiaa kannattaa hakea heti alkuvuodesta, loppuvuodesta kuluvan vuoden määrärahat saattavat olla jo loppuneet.
Tee terapiaistunnoista muistiinpanoja, niistä on hyvä seurata paranemisprosessia.
Ota selvää paikkakuntasi vertaistukiryhmistä ja Mielenterveyden Keskusliiton sopeutumisvalmennuskursseista, sieltä olen itse saanut parhaimmat vinkit, mahtavaa vertaistukea ja samanhenkisiä uusia, ihania ystäviä.
Terveyskeskuslääkäriltä ja Sinua hoitavalta yksityislääkäriltä saat myös lähetteen netissä toimiviin terapioihin (esim. Selma on nettiterapia, johon et edes tarvitse lääkärin lähetettä). Ne ovat hyvä lisä psyko- tms. terapioille tai auttavat, kun odotat terapeutille pääsyä.
Tarkista KELA:lta onko Sinulla oikeus perushoitotukeen, jos terveydenhoitokuluja on paljon.
Tulehan kertomaan kuulumisesi tänne🙂👍😐🌻🙂🌻🙂🌻