Te, jotka syötte mirtazapinia

Te, jotka syötte mirtazapinia

Käyttäjä Tyttönen vaan aloittanut aikaan 19.03.2015 klo 20:18 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä Tyttönen vaan kirjoittanut 19.03.2015 klo 20:18

Nii minkälaisia sivuvaikutuksia siitä tuli aluks ja miten se on vaikuttanu oloon? Ja käytättekö sitä unen saantiin vai ihan päivittäisenä masennuslääkkeenä? Mun ku pitäs alottaa tuo lääke unettomuuteen, mut pelottaa ne sivuvaikutukset..

Käyttäjä Amassados kirjoittanut 20.03.2015 klo 10:31

En voi valitettavasti suositella tai sanoa, että olisi loistava lääke. Jollakin ehkä toimii, mutta omalla kohdallani on pakko todeta etten enää söisi jos tietäisin mitä tapahtuu.

Minulle määrättiin viime keväänä Mirtazapinia unettomuuteen ja ahdistukseen. Isäni oli juuri kuollut ja kuukausi hautajaisista lähes 7 vuoden parisuhde hajosi. Jäin erossa täysin yksin ja jouduin muuttamaan pois yhteisestä kodista, joka myytiin. Masennuin ja valvoin yöt nukkumatta ja syömättä viikkoihin.

Mirta auttoi kyllä unettomuuteen, mutta sivuvaikutukset olivat kamalat. Ensimmäiset 4-5 päivää käytön aloituksesta olin kuin zombi. Pää aivan tokkurainen ja liikkeet kuin hidastetussa elokuvassa. Se ei sikäli haitannut, koska olin sairauslomalla muutenkin. Töihin minusta ei olisi ollut mirtaa käyttäessä. Eikä muutenkaan. Ajatus ei kulkenut moneen tuntiin heräämisen jälkeen. Vasta iltapäivisin pää alkoi selkiytyä ja pystyi muuhunkin kuin flegmaattiseen makaamiseen. Zombiuden loputtua alkoi sitten rakettimainen painonnousu, joka oli varsin hämmentävää, koska en juuri syönyt mitään. Kehoni keräsi nestettä valtavat määrät ja turposin kolmessa kuukaudessa 15 kiloa. Neljän kuukauden käytön jälkeen lopetin Mirtan syömisen, mutta paino jatkoi vielä nousuaan 5 kiloa. Tähän oli syynä käytön aikana muuttunut aineenvaihdunta sekä muuttunut elämäntapa superurheilullisesta kotona makaavaksi, jaksamattomaksi ihmiseksi.

Nyt sitten painiskelen paino-ongelman kanssa, koska yrityksistä huolimatta paino ei vaan putoa enää. Ja todellakin tämä 20 lisäkiloa on tehnyt minusta ylipainoisen, joka voi pahoin kehossaan ja on masentunut omasta ulkonäöstään. Tiedän, että täällä on muitakin, jotka jakavat saman kokemuksen kanssani.
Mieti tarkkaan haluatko aloittaa tätä lääkettä. Oletko kokeillut jo miedompia juttuja kuten melatoninia tms?

Käyttäjä Tyttönen vaan kirjoittanut 20.03.2015 klo 12:24

Melatoniinia oon ostanu ilman reseptiä apteekista, mut se ei auta yhtään.. keskustelen ens torstaina sauraanhoitajan kanssa tästä tilanteesta, et mitä kannattas tehä. Et jos lääkäri määräis jtn muuta unettomuuteen..

Käyttäjä elämänilohukassa kirjoittanut 20.03.2015 klo 12:42

Joskus voi pieni annos Ketipinoria auttaa nukkumiseen,se ei ole niin lihottava kuin tuo Mirtatsapiini.Minulla on puolikas 25 mg:n tabletista.Otan sen noin tunti ennen nukkumaan menoa.

Oon joskus kokeillut tuota Mirtaa ja eka viikolla nous paino 3 kg...siihen loppui sen syönti.

Käyttäjä salainen55 kirjoittanut 20.03.2015 klo 14:43

Muistan syöneeni tuota lääkettä ja nukahtamislääkettä myös joskus 15v sitten kun en kyennyt nukkumaan. Lääkäri antoi luvan vain kuuriin, koska olen addikti.
Sain selkeät ohjeet miten piti toimia, jonkinlainen unikouluhan se oli. Joka ilta piti mennä nukkumaan samaan aikaan, muistaakseni lääke piti ottaa jotain puoli tuntia ennen sänkyyn menoa. Sitten oli myös muita ohjeita, oli huolipäiväkirjaa, ulkoilua ja ruokailunkin tarkkailua, kahvia ei saanut juoda enää klo 17.00 jälkeen. Ja paljon muuta, en enää muista kaikkea. Mutta tehosi. Opin nukkumaan. Sen jälkeen on ollut joitain aikoja jolloin jouduin ottamaan nukahtamispillerin puolikkaan tai neljänneksen että kykenin nukkumaan, mutta varoin ottamasta enempää. Nykyään otan joskus erittäin harvoin melatoniinin puolikkaan.
Tärkein on ollut oppia rauhoittumaan ja rentoutumaan ja ettei mieti liikaa asioita. Minulla kun meinaa välillä mieli olla liian vilkas silloin kun pitäisi mennä nukkumaan.
En ole oikeastaan koskaan uskaltanut syödä mitään mielialalääkettä, pelkään että miten ne vaikuttaa minuun.

Käyttäjä Tyttönen vaan kirjoittanut 20.03.2015 klo 15:33

Ketipinoria oon syöny, et sain unta mut ei sekään enää loppuvaiheessa auttanu ja annos, ku oli 100 mg, nii olo oli ku zombilla aamusin.. pitäs pikemminkin saaha painoo pois, ku lisää..

Käyttäjä topcat kirjoittanut 20.03.2015 klo 19:11

Hei!

Olen syönyt Mirtazapinia masennukseen nyt noin 9 kk annoksella 30 mg/vrk. Otan lääkkeen illalla nukkumaan mennessä eikä minkäänlaisia sivuvaikutuksia ole ilmaantunut. Minulla on kyllä muutenkin kova toleranssi lääkkeisiin - tuon Mirtazapinin lisäksi otan 300-400mg Ketipinoria unen tueksi.

Mirtazapin on siitä erikoinen lääke, että uneen se auttaa parhaiten pienellä annoksella (7,5-15mg). Itselläni lääke aloitettiin juuri tuolla 15mg annoksella ja huomasin selkeästi olevani todella väsynyt 15-30 min sen ottamisen jälkeen. Kun annosta nostettiin, hävisi myös tuo liian väsyttävä vaikutus.

Kaikki lääkkeet vaikuttavat ihmisiin erilailla eikä Mirtazapin todellakaan ole huono vaihtoehto unensaantiin kunhan siitä ei tule sivuvaikutuksia. Lääke ei ole koukuttava eikä muutenkaan haitallinen kuten esim. bentsot.

Käyttäjä Tyttönen vaan kirjoittanut 21.03.2015 klo 08:39

Vaikee tilanne, keskustelen ens viikolla hoitsun kaa tästä lääkkeestä ja tilanteesta. Onko teille tullu alussa itsetuhosia ajatuksia enemmän, ku joissain lääkkeissä on se riski.Mut kiva ku jaksoitte vastata näihin kysymyksiin 🙂

Käyttäjä topcat kirjoittanut 23.03.2015 klo 13:34

Kaikissa masennuslääkkeissä on varoituksena itsetuhoisuuden lisääntyminen. Tämä johtuu siitä, että lääkkeen alkaessa vaikuttaa toimintakyky paranee, mutta mieliala ei vielä ole parempi. Eli käytännössä henkilö, jolla on ollut itsetuhoisia ajatuksia mutta ei voimia toteuttaa niintä, saattaa voimien lisääntyessä toteuttaa ajatukset ennen kuin lääkkeen mielialaa parantava vaikutus on todella alkanut. Tämä riski on kuitenkin tietääkseni todella pieni ja jo sen tiedostaminen estää ajatusten muuttamisen teoiksi.

Käyttäjä Tyttönen vaan kirjoittanut 24.03.2015 klo 09:27

Ylihuomenna on sairaanhoitajalle aika, nii puhun sille tosta lääkkeestä et mitä kannattas tehä sen suhteen..

Käyttäjä rikottu sydän kirjoittanut 03.04.2015 klo 22:40

minä olen nyt syönyt sitä noin kolme viikkoa. alussa oli sivuoireena päänsärkyä ja selkäsärkyä jotka ovat nyt jo helpottaneet. aloitin ensin puolella 15 mg tabletilla iltaisin ja sit pari viikkoa myöhemmin yksi tabletti iltaisin ja nyt kaksi tablettia iltaisin. lisäksi lääkäri määräsi ketipinoria 25-50 mg unilääkkeeksi tarvittaessa. Eilen oli vielä päänsärkyä mutta tänään ei ole sitä vaivaa ollut. luulenpa, että elimistö alkaa jo tottua siihen. Masennuksesta sen voisi sanoa että tämä lääke alkaa jo puremaan, eikä masenna läheskään enää niin paljon kuin aikaisemmin. nyt onkin hyvä suorittaa kaikessa rauhassa itsetutkiskelua. hakeuduin itse lääkärin vastaanotolle kun sain lievän "infarktin" tässä reilu pari kuukautta sitten ja rasituskokeissa ei näkynyt mitään sydänvikaa ja tohtori tuumasi, että sydänvaivat johtuivat masennuksesta ja stressistä. sen vuoksi hakeuduin itse hoitoon kun lisäksi oli ongelmia nukkumisen kanssa. Mirtazapiini tuntuu minulla ainakin auttavan tällä hetkellä. viime kesänä käytin sertralinia ja se toimi silloin myös minulla hyvin kunnes lopetin itse lääkityksen omapäisesti. nyt lääkäri sanoi että mun on nyt syötävä näitä ainakin puoli vuotta ellei jopa vuoden verran... aika näyttää...

Käyttäjä rikottu sydän kirjoittanut 07.04.2015 klo 16:52

mirtsapinin väsyttävä vaikutus tuntuu olevan voimakkaimmillaan pienillä annoksilla. puolikas 15 mg tabletista ei ole varmaankaan vaarallinen unettomuuteen. mulla on nyt annoksena 30 mg iltaisin ja vaikutus on mennyt käänteiseksi. ja muisti alkaa pätkimään... viikonloppunakin kun perustin oman kirjautumis tilin tähän tukinettiin niin enkös unohtanu käyttäjätunnuksen. löytyi se lopulta kun olin laittanut sen muistiin mutku en muistanu ekana minne 😉 ja paljon muutakin asiaa selvisi viikonloppuna. olin tulostanut tulostimella sellaisia lappuja mistä mulla ei ollut mitään muistikuvaa 🙂 hölmöiltyä tulee, mut eikai se ketään haikttaa...

Käyttäjä Eeppis kirjoittanut 08.04.2015 klo 11:16

Itsellä Mirta auttaa ahdistukseen ja pelkotiloihin. Otan sen yleensä illalla, koska se alkaa noin tunnin päästä nukuttamaan. Huonoa tässä lääkkeessä on, että se syötättää. Siis itsellä muutenkin painon kanssa ongelmia, niin olen huomannut että lääke lisää ruokahalua. Mutta itselle ainut lääke joka auttaa, tonnikeiju mutta elossa. 🙂

Käyttäjä lonelyhome kirjoittanut 08.04.2015 klo 21:34

Jos otan illalla puolikkaan Mirtazapinin, uni kyllä tulee, mutta seuraavana päivänä olen tosiaan kuin zombi. Minusta ei ole mihinkään koko päivänä. Lekuri sanoi että tuon sopivan annostuksen tietää vain kokeilemalla.