Tässäkö se elämä sitten oli
Olen 40v mies ja tullut elämässäni nyt siihen pisteeseen että…. mitä nyt? Edessä häämöttää umpikuja josta ei tunnu olevan poispääsyä.
Koulussa olin luokallani se syrjitty ja koulunkäynti lipsahti 7-luokasta alkaen lintsaamiseen. Itsetuntoni oli muutenkin heikko ja kärsin tietynasteisesta sosiaalifobiasta, tämä johti siihen että lopetin koulun kesken.
Sain jonkin onnettoman työpaikan samantien, se oli määräaikainen ja tuota iloa kesti noin vuoden. Sosiaalifobiani paheni ja se vähäinen itsetunnon jämä joka oli jäljellä, katosi. Tuosta on nyt aikaa yli kaksikymmentä vuotta ja tässä ollaan.
Minut laitettiin työkyvyttömyyseläkkeelle vuonna 2000, siitä asti olen elänyt vailla tarkoitusta tai päämäärää elämässäni, 700 euron kuukausituloilla joista ei ruoan, vaatteiden, lääkkeiden yms. jälkeen jää yhtään mitään.
Minusta on tullut väkisinkin uskomattoman katkera. Kaikki tuttavani ovat elämässään menestyneitä. Joku on toimitusjohtaja, toinen hammaslääkäri, kolmannella on menestyvä yritys jne. Jokainen tienaa tuhansia euroja kuukaudessa, heillä on varaa pitää autoa, asua kauniissa taloissa ja jokaisella on ihana vaimo. Minulla ei ole yhtään mitään muuta kuin katkeruus seuranani.
On ihmisiä jotka eivät halua töihin ja jotka ovat suoraan sanoen laiskoja. Minulla taas ei koskaan ole ollut niitä samoja mahdollisuuksia kuin muilla, kyse ei ole siitä ettenkö olisi halunnut. Olen päässyt tuosta sosiaalifobiasta iän myötä hieman voiton puolelle mutta edelleen koen hirveitä suorituspaineita enkä pysty ottamaan suurta vastuuta tms. Pystyn kyllä hoitamaan päivittäiset asiani mutta jos joudun johonkin porukkaan oikein kunnolla syynättäväksi, menen ihan lukkoon ja annan itsestäni hermostuneen ja yksinkertaisen vaikutelman.
Ei kai se elämä voi olla tässä? Mietin elänkö koko loppuelämäni ilman kunnon harrastuksia (joihin ei ole varaa), yhteiskunnan maksaman eläkkeen turvin kituuttamalla (700 eur/kk) ja itseäni häveten. Olen varmasti kaikkien tuttujeni mielestä vastenmielisin luuseri jonka tuntevat.
Olisiko mitään ideoita, jotain sellaista työtä mihin voisin päästä ilman peruskoulun päättötodistusta? Sellaista jossa ei tarvi olla suurien ihmismäärien kanssa koko ajan tekemisissä? Tai kenties jotain johon pääsisi jonkin lyhyen koulutusjakson jälkeen (vai onko tuo päättötodistuksen puute totaalinen este)?
Pelkään myös että jos jotain tuollaista tarjoutuisi, eikä se oikein sujuisi, niin onko vaikeaa saada eläkettäni takaisin vai joudunko seuraavaksi taistelemaan siitä jos arvelevat että voisin pystyä edes johonkin.
Minulle on ehdotettu esim. henkilökohtaisen avustajan hommaa mutta en usko että voisin työkseni hoitaa jonkun muun asioita kun saan hädin tuskin hoidettua omianikaan. Minulla ei myöskään ole se kaikkein pisin pinna, varsinkaan lapsia en voi sietää.
Jos joku muu on ollut vastaavassa tilanteessa, olisi mielenkiintoista kuulla miten siitä pääsitte eteenpäin, vai pääsittekö. Vetää mielen mustaksi ajatella että elän minimituloilla koko loppuikäni ja kaikki ovet ovat edessäni kiinni, koskaan ei ole senttiäkään mihinkään eikä mitään mahdollisuuksia elää niin kuin muut ihmiset.
Tuntuu koko elämä ihan yhdentekevältä.