Tämän yhteiskunnan ns. seksuaalisesti sairaat naiset joita ei kuitenkaan jostain syystä luokitella sairaiksi

Tämän yhteiskunnan ns. seksuaalisesti sairaat naiset joita ei kuitenkaan jostain syystä luokitella sairaiksi

Käyttäjä White princess aloittanut aikaan 14.03.2011 klo 01:16 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä White princess kirjoittanut 14.03.2011 klo 01:16

Luulin, että pääsisin nyt nukkumaan. En sit kuitenkaan päässyt. Eli päätin itse auttaa itseäni jotta en sekoaisi, kirjoittamala tänne. Olisin siksi kiitollinen jos saisin vastauksia.
Itse olen sitä mieltä, että ensinnäkin seksuaalisuus on jokaiselle on hyvin intiimi asia. Ennen olin sen suhteen hyvin pidättyväinen. Olin silti jo aikuinen. Oma vahvuuteni oli, että olin hyvin herkkävaistoinen ns. omasta mielestäni sairaan ja minusta terveen seksuaalisuuden kanssa. Kotonani oli vanhoillisen tiukka kotikasvatus siinä mielessä, että emme niitä aisoita koskaan julkisesti puhuneet. Opetettiin niin seksuaalielämän rajat. Esileikit meillä ole koskaan olleet julkisia. eEvätkä edelleenkään ole. Nämä asiat jäivät ja jäävät edelleen omaan kotiin. Meillä. Opin siinä hienotunteiseksi. Kunnioittamaan siis seksuaalisuuden rajoja myös muissakin ihmissä. Minusta tämä oli esim.terve kotikasvatus. Siitä johtui, että en niin sanotusti kestänytkään enkä vieläkään todellakaan kestä jesim. julkista kikattelua tai muuta suomalaiseen kulttuuriin epäsopivaa saatika sitten esim. sairaalakultuuriin sopivaa käytöstä. Minusta tämä on joissain ympäristössä vahvuus. Ei se ole suomalaista kulttuuria. Suomalaisessa seksuaalikasvatuksessa on monesti selkeät rajat, se on suomalaista. Itse nään esim. ranskalaisen kulttuuriin hyvin voimakkaasti kuuluvat avoimman seksuaalikäytöksen nykyään luotaantyötävänä. Itsensään tyrkyttävänä. Se ei ole minua. Tietysti tässäkin peillaan vain omaa taustaani.Kysymykseni kuuluukin, mitä Suomeesa tekee, jos esim. sairaalassa josta hakee juuri seksuaaliseen loukkaukseen (siis jos seksielämä on mennyt julkiseksi, vaikka itse ei todellakaan ole puhunut ja se on ollut yksityistä) apua, että ei menettäisi yöuniaan, eikä joutuisi soittamaan taas äidille, loukataan ns. julkisilla esileikeillä? Entä mitä siinä tilanteessa jos terveyskeskuksessa udellaan esim. miten ns. harrastat seksiä? Ja kesrrotaan tapaukia miten esim. syöpäpotilas on tämän ratkaissut? Kait nyt jokainen aikuinen ihminen itse tähän osaa itselleen vastata. Olisin kiitollinen vihjeistä! Koin nämä kaikki seksuaalisuuteni kohdituvana loukkauksena, eli rajani rikottiin. Vastasin vasin esim. terveyskeksuksessa että miehen kanssa. Enkä kommentoinut enempää… Olisin kiitollinen vihjeistä. Minusta nämä eivät kuulu ollenkaan terveyden huoltoon.

Käyttäjä pala lasia kirjoittanut 14.03.2011 klo 18:27

Itsekin pidän hyvin ahdistavina noita kysymyksiä. En tiedä, onko se normaalia? Minähän en ole normaali. Seksuaalisuus on intiimein ja jokaisen yksityinen asia! Tsemppiä White princess!

Käyttäjä Mara70 kirjoittanut 14.03.2011 klo 21:07

Olen samaa mieltä, kysymysket ovat ahdistavia, ehkäpä se johtuu itsellänikin tiukasta kotikasvatuksesta, kasvatuksesta jossa seksi oli tarkkaan piilotettu asia.
En kuitenkaan ollenkaan ole varma onko se huono asia, itseasiassa mielestäni se on hyvä asia, ehkäpä sen takia avioliittoni on todellakin ollut uskollinen...niin tiedä johtuuko siitä.
Mutta näillä eväillä mennään jotka kotoa mukaani 25 vuotta sitten sain.

Käyttäjä dies nafastus kirjoittanut 15.03.2011 klo 09:02

Jaa no.... Ns. seksuaaliterveys on tärkeä osa ihmistä. Esimerkiksi syöpähoidoista johtuen seksuaalisuuden toteuttamisessa saattaa tulla ongelmia - kyky- tai halu- ja esim halvauspotilailla myös keino-. En ollenkaan usko että ketään hoitohenkilstöön kuuluvaa kiinnostaa varsinaisesti, vaan pyritään hoitamaan. Hoitavat pystyvät myös antamaan apua jos asiassa tulee ongelmia ja vihjeet kuinka joku toinen on onnistunut. Parisuhteessa kun myös sen toisen osapuolen tarpeet on hyvä ottaa huomioon. Olen todella iloinen että myöskin seksuaalisuus ja parisuhteen hoitaminen otetaan nykyisin rohkeasti esiin muuta asiaan mahdollisesti vaikuttavaa sairautta hoidettaessa.

Otsikko minulta meni kokonaan "ohi"
🤨

Käyttäjä White princess kirjoittanut 15.03.2011 klo 15:56

Kiiitos viesteissänne. Minusta kiva kuulla ja nähdä, että on muitakin jotka reagoivat, kun omat rajat rikotaan.
Eri kulttuureissa on eriaista seksuaalikäytöstä. Oma mielipiteeni on (huom. en voi sanoa mikä on oikein ja mikä väärin), että kunhan kunnnioittaa toisen ihmisen tapaa suhtautua näihin asioihin, saa olla ihan mikä on.
Nämä loukkauksethan alkavat jo esim. yläasteella. Esim. joku poika heittää muka hyvänkin vitsin, et meidän luokalla on seitsemän poikaa! Ja oikesti oli vähän vähemmän... Esim. siitä voi johtua anorexia. Jälkiviisastelua. En minä salaile näitä juttuja. Olisinhan muuten vielä sen kuvion vanki. Meillähän on jo kaikenmaailman kustannustehokkuus vitsiä ja muuta huumoria ruokatunnilla näistä entisajoista tietyissä piireissä. Itse nään tämän voittamisena. täälaisesta muka hyävstäkin läpästä voi esim. voi johtua se, että on vielä yli kolme kymppisenä sinkku. Minusta olisi siksi halvempaa ja terveempää näissä terveydenhuollolle jatkuvasti heiteltyissä ns. nakeissa (duuni) todella paljon järkevämpää ratkaista se siellä missä se on alkanutkin. Ikinä ei saa kieltäytyä näkemästä koulukiusausta. Itse ajattelen näin. Onhan näitä tapauksia. Kyllähän näistä pitää puhua. Ennekuin joissain tapauksissa on sitten jo ns. liian myöhäistä. Näin itse ratkaisisin koulujen ongelmat. Tosi opettajaa minusta tuskin koskaan tulee. Senkin kanssa nykyään ihan tapapainossa.

Käyttäjä White princess kirjoittanut 15.03.2011 klo 15:56

Kiiitos viesteissänne. Minusta kiva kuulla ja nähdä, että on muitakin jotka reagoivat, kun omat rajat rikotaan.
Eri kulttuureissa on eriaista seksuaalikäytöstä. Oma mielipiteeni on (huom. en voi sanoa mikä on oikein ja mikä väärin), että kunhan kunnnioittaa toisen ihmisen tapaa suhtautua näihin asioihin, saa olla ihan mikä on.
Nämä loukkauksethan alkavat jo esim. yläasteella. Esim. joku poika heittää muka hyvänkin vitsin, et meidän luokalla on seitsemän poikaa! Ja oikesti oli vähän vähemmän... Esim. siitä voi johtua anorexia. Jälkiviisastelua. En minä salaile näitä juttuja. Olisinhan muuten vielä sen kuvion vanki. Meillähän on jo kaikenmaailman kustannustehokkuus vitsiä ja muuta huumoria ruokatunnilla näistä entisajoista tietyissä piireissä. Itse nään tämän voittamisena. täälaisesta muka hyävstäkin läpästä voi esim. voi johtua se, että on vielä yli kolme kymppisenä sinkku. Minusta olisi siksi halvempaa ja terveempää näissä terveydenhuollolle jatkuvasti heiteltyissä ns. nakeissa (duuni) todella paljon järkevämpää ratkaista se siellä missä se on alkanutkin. Ikinä ei saa kieltäytyä näkemästä koulukiusausta. Itse ajattelen näin. Onhan näitä tapauksia. Kyllähän näistä pitää puhua. Ennekuin joissain tapauksissa on sitten jo ns. liian myöhäistä. Näin itse ratkaisisin koulujen ongelmat. Tosi opettajaa minusta tuskin koskaan tulee. Senkin kanssa nykyään ihan tapapainossa.

Käyttäjä Nuokku kirjoittanut 20.03.2011 klo 18:01

Jokaisella on tietenkin oma rajansa, mistä haluaa puhua ja kuinka paljon. Uskon, että pääosin terveydenhuoltohekilökunta oikeasti kysyy vain siksi, että taustatietojen avulla kokonaiskuvasta tulee parempi. Ihmisessä kun asiat vaikuttavat ristiin. Ja aina voi vastata itse haluamallaan tasolla. Kuten teitkin.

Ei esimerkiksi hammaslääkärille meneminen ole mukavaa, mielummin tekisin jotain muuta. Mutta terveyden takia sekin pitää tehdä. Joten voisiko asioista puhumiseenkin hoitohenkilökunnan kanssa suhtautua samalla tavalla? Että tämä nyt liittyy perustietoihin, joten käsitellään sekin aihe nopeasti ja siirrytään eteenpäin. Aiheeseen voi palata tarkemmin myöhemmin, jos ilmenee jotain mikä kannattaisi käydä tarkemmin läpi.

Käyttäjä White princess kirjoittanut 21.03.2011 klo 13:02

Hei Nuokku!

Olet osittain oikeassa. Mutta itse ajattelen terveydenhuollosta niin ,että esim. seksuaalielämään liittyvät kysymykset voisi tosiaankin jättää ns. tilanne tajun varaan. Uskoisin, että jokainen aikuinen ihminen kyllä tuntee itsensä siinä mielessä riittävän hyvin. Ei voi koskaan tietää, miksi ihmiset ovat esim. sinkkuja. Nämä kysymykset ovat hyvin tungettelevia. Syöpäpotilaan käyttäminen esimerkkinä seksin harjoittamiseen ei ehkä ole se kaikkein sopivin tapa lähestyä muista syistä terveydenhuoltoa tarvitsevia. Tässä tarvitaan herkkävaistoisuutta. Esim. ikäkriisissä kyseinen kysymys saattaa tulla pahaan kohtaan. Niin, en itse tosiaan vastannut kyseiseen kysymykseen mitään muuta kuin että miehen kanssa. Mielummin olisin vaihtanut puheenaihetta. Se enempää kommentoimatta miksi...