taloushelvetti, ulosottomuus, työttömyys, ja kuolema

taloushelvetti, ulosottomuus, työttömyys, ja kuolema

Käyttäjä piipeM aloittanut aikaan 18.04.2008 klo 16:43 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä piipeM kirjoittanut 18.04.2008 klo 16:43

Olen kirjaimellisesti kusessa.
Viikko sitten sain kirjeen että luottotietohini on tullut merkintä. Nyt tuli ulosotto mieheltä lasku ja kirje. Olen joutunut talousahdinkoon laskujen ja vippien takia. Olen ollut työtön kohta kolme vuotta ja sairastellut etten ole voinut maksaa kaikkia. Miehelleni en ole omasta talousahdinkosta vielä uskaltanut puhua. En halua olla toisten holhouksessa. Olen yrittänyt kaikin keinoin saada itse hoidettua asiat mutta enää ei onnistu. Olen työttömänä ja en saa lainaa, en rahaa mistään. Tämä tilanne vie yksinkertaisesti terveyden. Yöunet on kortilla, uni ei tule kun päässä pyörii joka ilta, että miten tästä ahdingosta voi selviytyä täyspäisenä! Tämä on yhtä helvettiä! En ole nukkunut moneen kuukauteen itken vain aina kun olen yksin.
Merkintä ilmeisesti vaikuttaa ainakin vuokra-asunnon saantiin vai vaikuttaako, jos en itse ole ekana hakijana? Voiko tästä selviytyä? Miten?

Olen äärinmäisen tiukoilla rahaa ei jää mihinkään. Yritän jotain maksaa ja nyt jos ulosotto vie vielä suoraan tilistä. Minulla ei jää lääkkeiden jälkeen rahaa ollenkaan. Miten kerron omasta talousahdinkosta poikaystävälle joka on rikkaasta perheestä eikä ymmärrä?

Ole todellakin oppinut kantapään kautta ”helpon rahan” houkutukset, mutta jos tästä selviän niin voi olla varma etten ikinä enää sorru. Ei tämä ole ihmisen elämää. Elämäni menee siihen, että järjestelemme jatkuvasti velkojien kanssa eräpäiviä. Pääasiassa suostuvat. Perintätoimiston kautta makselemme aikalailla velkoja.

Älkää hyvät ihmiset sortuko ”laskujen maksun jättämiseen tai vippeihin”. Siitä tulee kierre.

Te, joilla olisi hyviä ja asiallisia neuvoja ottaisin kiitollisuudella vastaan. Tässä on mielenterveys jo kysymyksessä. Ei tätä jaksa kovin kauaa. On tullut ajatuksia itsarista. En uskalla/voi puhua kenellekään ulkopuoliselle asiasta eli kukaan ystävä, tuttava tai sukulainen ei ole tietoinen tilanteestani.

Koen tämän niin vaikeaksi. En jaksa enää. Auta? Mistä aloitan? Mistä apua?

Hyvää tässä tilanteessa on se, että olemme molemmat työssäkäyviä. Rahat ei siltikään riitä. Kaikesta on tingitty. 😭😑❓

Käyttäjä Juulia00 kirjoittanut 24.04.2008 klo 18:40

Nyt en ihan ymmärrä. Sanot ensin että olet työtön, ja lopussa kumoat tämän?

Käyttäjä AnninaV kirjoittanut 25.04.2008 klo 13:49

Hei piipeM,

Nyt ihan ensiksi otat päivän kerrallaan.

Jos huomasit, niin kirjoitin toisessakin viestissä Takuusäätiöstä ja velkaneuvonnasta.

Takuusäätiöstä voi anoa 8000€ saakka säätiön takaamaa lainaa. Sen lainan alle laitetaan kaikki olemassa olevat lainat ja sitten tehdään suunnitelma, jonka mukaan niitä maksetaan. Valitettavasti siinä pitää olla takuita siitä, että ne voi maksaa eli esim. työpaikka. Se ei siis välttämättä ratkaise asiaa nyt, mutta se on hyvä painaa korvan taakse.

Katso netistä, onko paikkakunnallasi velkaneuvontaa ja tilaa sinne aika. Siellä ei tuomita velkakierteeseen joutuneita, vaan sieltä saa asiallisia neuvoja siitä ulos pääsemiseen.

Joka tapauksessa sinun pitää nyt pysyä rauhallisena, jotta pystyt ajattelemaan selkeästi. Salailu ja häpeä on turhaa. Avun pyytäminen on sitä todellista vahvuutta. Levitä korttisi pöydälle rohkeasti ja kerro asiasta kumppanillesi. Jos hän välittää sinusta aidosti, hän kyllä kuutelee, eikä tuomitse. Tai kirjoita kirje.

Oletko siis työtön? Jos olet, niin mikä on työttömyyden syy?

Tiedätkö tarkkaan, paljonko sinulla on lainaa, maksamattomia laskuja jne.? Ensimmäinen askel on kartoittaa ja laskea kaikki, jos et ole sitä jo tehnyt.

Olen ollut samassa tilanteessa itse ja siitä pääsee ulos.

Toivotan sinulle voimia jatkaa eteenpäin ja toivon, että itsetuhoiset ajatukset haihtuisivat pois.

Ystävällisin terveisin, AnninaV

Käyttäjä JustMe kirjoittanut 26.09.2008 klo 17:50

Hei!

Nyt on jo syyskuun loppu 2008. Taloudellisista ongelmista ei selviä kuukaudessa. Itse sairastuin mm taloudellisen ahdingon vuoksi mielenterveysongelmaan ja kamppailen nyt jo vaikka kuinka monetta vuotta samojen ongelmien kanssa.

Miten sulla menee nyt? Mitä olet tehnyt selvitäksesi? Oletko pysynyt terveenä? Käytkö töissä vai oletko työtön? Kerro - käyn katsomassa vastaustasi.

Voimia ja tsemppiä!

Käyttäjä piipeM kirjoittanut 28.09.2008 klo 17:39

Hei vaan
Elämä on edelleenkin päin p___. Miehenikin sai potkut töistä ja jäi työttömäksi. Hän ei ole saanut rahaa moneen kuukauteen ja olemme joutuneet elämään minun tuloilla. olen edelleen työtön ja minulla epäillään lihassairautta. Velat ja laskut ovat menneet minulla ulosottoon ja en tiedä miten selviä. Meillä on tällä hetkellä myös kolmen kuukauden vuokrat maksamatta. Auttakaa miten selvitä? En yksin kertaisesti enää meinaa jaksaa elää olen ajatellut että olisi parempi vain kuolla. Ei ole elämän iloa enää yhtään. Kaverini kysyi mikä on kun en enää käy missään eikä minua nää. En ole poistunut sisältä muutenkuin kauppaan pariin viikkoon. Mistä saisin taloudellista apua? Ruokaa ja rahaa laskuihin. Miten vuokra rästien kanssa? Auttakaa. ☹️😭😯🗯️😯🗯️

Käyttäjä angergo kirjoittanut 29.09.2008 klo 16:57

Yritä saada tilattua aika sosiaalitoimistoon. Sieltä voivat tulla vastaan ja maksaa jopa rästivuokria.
Samaten ole oikeutettu saamaa toimeentulotukea, jos ulosotto vie suoraan tililtä rahat.
Voimia!