Taloudellinen tilanne

Taloudellinen tilanne

Käyttäjä Nimetön aloittanut aikaan 17.07.2021 klo 11:47 kohteessa Aikuisen elämää
Käyttäjä kirjoittanut 17.07.2021 klo 11:47

Nyt on pakko purkaa ajatuksia ja ahdistusta mikä painaa rintaani. Aihe on itselleni erittäin arka ja saa kyyneleet virtaamaan poskilleni heti. Tunnen olevani epäonnistunut, varsinkin äitinä. 

Kaikki alkoi n.6vuotta sitten avioeroni jälkeen. Taloudellisesti oli erittäin tiukkaa, olin opiskelija ja opiskelun ohella tein vähän töitä mutta rahat ei millään riittäneet. Aloin ottaa netin kautta kulutusluottoja jotta lasten kanssa pärjäisimme ja se oli suurin virheeni. Tyhmänä ajattelin pystyväni maksaa uudella lainalla vanhat pois.. Nyt tilanne on se että luottotiedot ovat menneet ja ulosoton kautta maksan velkojani.

Tällä hetkellä olen ammattiani vastaavassa työssä ja olen tehnyt ulosoton kanssa maksusuunnitelman. Maksusuunnitelmasta johtuen en saa toimeentulotukea. Toissapäivänä tuli palkka tilille ja kaikkien laskujen jälkeen summasta jäi 100e. 

Kaksi lapsistani on sairastunut masennukseen, molempia on koulukiusattu ja vanhempi lapsista yritti itsemurhaakin kaksi vuotta sitten. Onneksi selvisimme säikähdyksellä. Ja tänä päivänä vanhempi lapsi voi paremmin ja on muuttanut eri paikkakunnalle ja hän aloittaa opiskelun elokuussa. Ja ehdottomasti haluan olla hänen tukena ja olenkin. 

Tunnen erittäin paljon syyllisyyttä siitä että en voi tarjota lapsilleni yhtään mitään, en voi auttaa heitä taloudellisesti, en voi ostaa mitään heille uuteen kotiin. En yhtään mitään. En tarkoita toiveita miljoonista vaan sellaisesta elämästä jossa voisin tarvittaessa ostaa lapsille vaikka lampun, mikron tms. Mutta ei. Uusia vaatteita en edes muista milloin olen pystynyt ostamaan lapsille, saati itselleni. Ja teini-ikäinen poikani on kasvanut vuodessa hurjasti ja välillä valitettavasti joutuu pitämään pieneksi jääneitä vaatteita. Kirppareilta olen tehnyt muutaman vaatelöydön hänelle, mutta monet vaatteet sielläkin on ylihinnoiteltuja. Ei puhettakaan että tekisimme jotain esim.yllättäen pikkureissun jonnekin tms. Tiedän, oma syyni että sössin raha-asiani ja kannan vastuuni ja maksan lainani pois mutta tämän epäonnistumisen ja ahdistuksen kanssa kun vielä oppisi elämään. 

Nyt alkaa töistä vapaat ja tyttö toivoi että olisin tullut häntä auttamaan hänen uuteen opiskelijakämppään mutta jouduin siihenkin sanomaan että ei onnistu, ei ole rahaa. Mätkyjäkin tuli maksettavaksi vajaa 2000e ja niistä tein maksusuunnitelman vuodeksi, alkaen tästä kuussa. 

Olen yrittänyt olla vahva ja ajatella positiivisestikin että kaikesta selvitään. Tällä hetkellä kuitenkin voimat alkaa olla aika lopussa. Joka päivä itken piilossa ja olen niin väsynyt tähän itkemiseenkin. Onnellinen olen kuitenkin lapsista, meillä on erittäin hyvät välit ja voimme puhua kaikesta. 

Ehkä jonain päivänä helpottaa.. 

Käyttäjä kirjoittanut 18.07.2021 klo 09:51

Minulla oli eilen kaikki hyvin. Olin ihmisten parissa. Unohdin käsilaukun, siinä auton avain., pääsin kyydissä. Illalla katosi kotona puhelin. Sen mukana pankkikortti, ajokortti kelakortti. en voi käydä kaupassa. en voi ajaa autoa. viime kertaisella työreissulla autosta alkoi kuulua kova ääni. Ystävällinen ihminen lähti mukaan lyhyen koeajon tekemään, sanoi laakerivika. Kallis remppa tulossa. Säätiedotus, uhkaavaa tuulta. Yöllä sulkupalvelun kautta suljin kortit. en voi maksaa remppaa jos jostain lähiaikoina saisin korjaamosta jostain ajan. Kiitos Elämä, pidät kuitenkin toivottavasti hiukset ja tajun päässä jos elämä tuiskiikin!

Käyttäjä Waileamakena kirjoittanut 25.07.2021 klo 17:30

Heippa!

Onpas sinulla kurja tilanne... Itsekin olen paininut velkaongelmien takia viimeiset 15 vuotta, nyt päädyin myymään asuntoni jotta saisin velkani maksettua 🙁 Vanhemmat ja kaverit luulevat että olen nyt rahoissani kun sain asunnon myynnistä reilusti väliä käteen, mutta todellisuudessa kaikki meni velkojen hoitoon. Ikinä en ole kenellekään uskaltanut kertoa totuutta, enkä varmasti tule koskaan kertomaankaan.

Olethan käynyt velkaneuvojalla juttelemassa tilanteestasi? Myös Facebookissa (jos siellä olet) on hyvä tukiryhmä velkaongelmaisille, sieltä voisi löytyä myös neuvoja hankalaan tilanteeseen.

Käyttäjä kirjoittanut 27.07.2021 klo 14:47

(Täälläkin on kiinnitetty alkuun pitkä ketju tästä rahateemasta.)