saloka,
meinaatko, että jalassa voisi olla psykosomaattista turvotustakin... johan nyt, sanoisi jo itse Freudkin.
Jos nyt sanon aivan suoraan, niin kyllä nuo oireet ovat sellaisia, että raskaan luokan vakaviakin asioita tulee mieleen, mutta kun kipua on jatkunut jo pidempään ja lääkäri on jalkaa jo katsonut, niin ne pitäisi olla suljettu pois. Mutta kaiken varalta sanon nyt kuitenkin: jos jalkaan koskee todella kovaa, se turpoaa ja jos vielä värikin alkaa muuttua, niin voi olla laskimotukos ja se on erittäin vaarallinen tilanne. Silloin pitäisi hakeutua hoitoon mahdollisimman pian ja liikuttaa jalkaa mahdollisimman vähän.
Vähemmän vakavista tulee tässä mieleen kihti. Yleensä se on vanhojen ihmisten tauti, isäni sairastui siihen seitsemänkympin jälkeen, äitini äskettäin yli kahdeksankymppisenä. Käsittääkseni se johtuu munuaisten toiminnan heikkenemisestä ja vanhuksilla jotkut verenpainetaudin hoidossa käytetyt lääkkeet voivat edesauttaa sen syntymistä. Äidiltäkin vähennettiin verenpainelääkitystä ja saikin, nyt se välillä meinaa olla liian alhaallakin. Mutta jos aineenvaihdunnassa on ongelmia, niin voi se kihti varmaan tulla nuorempaankin. Verikokeella sen pitäisi löytyä, en tiedä miten hyvin löytyy silloin, jos kokeet otetaan kun oireet eivät ole päällä. Perinteinen kuva kihdistä on isoisän turvonnut varvas, mutta se voi tulla mihin niveleen tahansa. Isälläni se tuli rystysiin ja sorminiveliin, äidilläni nilkkaan. Isäni tapauksessa lääkäri tutki ja ihmetteli, eikä keksinyt, mikä olisi vikana. Isäni itse sitten ehdotti, että voisiko se olla kihti. Lääkäri ei oikein uskonut, mutta otatti ne kihtikokeet ja sehän se oli. Lääkkeillä ja ruokavaliolla kipu ja turvotus katosivat.
Seuraavana tulee mieleen iskiashermon tulehdus. Sen ei kyllä pitäisi turvottaa ja kipu tuntuu kai enemmänkin pakaran luona kuin jalassa. Monilla yllättävän nuorillakin lievästä ylipainosta kärsivillä ihmisillä olen kuullut sitä vaivaa olevan. Ja voi varmaan vaivata ihan normaalipainoistakin, liittyy varmaankin vähän ruumiinrakenteeseen.
Voisi olla myös rasitusvammaa jossain lihaksessa tai nivelessä. Nekin ovat kivuliaita.
Minulla se yksityislääkäri silloin aikoinaan kokeili kortisonikuuria ihan vain sen takia, että selviäisi oliko kyse tulehdusperäisestä kivusta. Kyllä oli, kun se kuuri tehosi. Se olisi yksi juttu, jota tuossa sinunkin tapauksessasi pitäisi kokeilla. Tuollaisissa kivuissa sitä kai piikitetään.
Eräs tuntemani nainen, maatalon emäntä, sai kipuja hartianiveliinsä. Hän meni paikalliseen TK:een, maanviljelijöiden työterveys kun on siellä. Tohtori oli alkanut epäillä vian olevan korvien välissä ja se käynti oli loppunut siihen. Kyseinen nainen on itse työskennellyt sairaanhoitajana, keskoshoitajanakin joskus nuoruudessaan, ja tiesi asioista siis jotakin. Hän varasi ajan yksityiselle ja vika löytyi. Raskaiden esineiden nostelu ei tee hyvää naisten luustolle ja niveliin oli kehittynyt vaurioita. Nyt sitten käy silloin tällöin piikittämässä kortisonia. Paras hoito on tarjota liikettä sopivasti. Aika ajoin kipu on kuitenkin niin kova, että ei kärsi liikuttaa ja sitten hartiat jumiutuvat kokonaan ja kipu vain pahenee. Käyttää joskus särkylääkettäkin, mutta todella kovaan kipuun niitä tarvitsisi sitten ottaa kourallinen, joten kortisonipiikin paikka se sitten on. Siinäkin vain on sivuvaikutuksensa pitkäaikaisesti käytettynä, melko hankalia ovatkin. Täytyy nyt vain toivoa, kun heilläkin karjatalous loppui, että saa hoidettua muilla keinoilla edes sen verran parempaan kuntoon, ettei tarvitsisi jatkossa muutaman kuukauden välein piikittää kuten vielä joku aika sitten.
Paikoitellen tuntuu, että TK-puolella on tuo psykodiagnosointi mennyt vähän liiankin pitkälle. Täällä kaupungissa ovat kyllä lääkärit olleet tuolla TK:kin asiansa osaavia. Tosin pitää sanoa, että silloin kun siellä sellaisia on. Välillä saa aikoja odottaa kun ei ole lääkäriä ollenkaan. Sitten tulee joku vastavalmistunut, mutta ne ovat hyviä, sillä heillä on uusin tieto juuri opittuna päässään ja kokemukseni mukaan tutkivat todella tarkasti. Ja ovat löytäneet viat ja hoitokeinot myös, ainakin minun kohdallani. Hyvä niin, minulla ei nykyisellään ole varaa edes katsoa yksityislääkäriin päin.
Joka tapauksessa, jos nyt jotain sen peikon kanssa aiot tehdä, niin sen, että otat särkylääkettä. Ei yliannostusta vaan normaaliannoksen. Se voi taas aiheuttaa ongelmia vatsaan ja heikotusta mutta tuo mielialasi on sellainen, että jotain helpotusta on syytä etsiä. Kuten sanottua, kovaan kipuun ei tahdo kyllä käsikaupan napit paljon auttaa, mutta jos edes hieman lievittää. Ja tosiaan jos oikein kovasti koskee, niin TK:een ja vaikka piikki tarvittaessa. Kokemuksesta tiedän, että mieliala korjaantuu aika äkkiä kun kipu helpottaa.
Saloka, kyllä sinä tästä selviät. Kun olet jo päässyt tännekin saakka, ei se tuohon tyssää. 🙂👍