Saloka, olet ansainnut joululahjan, jota minulla ei ole Sinulle antaa. Siksi yritän tehdä sen näin: nimitän Sinut virallisesti Prinsessa Rohkeaksi ja Urheaksi. Keski-ajan ritarit olivat, paitsi pääosin miehiä, raskaissa haarniskoissa heiluneita heppuja, jotka huitoivat toisiaan pitkillä peitsillä. Sinä olet heitä kauniimpi ja... järkevämpi. Sinun sukkapuikkosi ehkä muistuttavat peitsiä mutta ovat paljon paremmat nujertamaan todellisia elämän lohikäärmeitä.
Jonain päivänä tulevaisuudessa tyttäresi ymmärtää kaiken ja hän ei voi ajatella tätä tarinaa ilman silmiensä kyyneltymättä. Hän näkee kuinka Sinä rakastit häntä kaikessa heikkoudessasikin niin paljon. Äitisi on myös urhea ihminen. Hän on saanut paremman terveyden, mutta häneltä olet perinyt sen kunka välität ihmisistä omista vastoinkäymisistäsi huolimatta. Teissä on samaa. Muista kiittää häntä, sillä vaikka hän ei sitä pyydä ja on toiminnan ja tarmon ihminen, syvimmällä sisimmässään hänkin on haavoittuvainen. Se, kuinka huolehdit isäsi voinnista, on liikuttavaa. Te olette ehkä parasta terapiaa toisillenne. Ja tyttäresi teille, vaikka se joskus tuntuisikin ylivoimaisen väsyttävältä.
Saloka, vika tuskin on ensisijaisesti päässäsi. Silti voi olla että sitä ei koskaan tarkasti löydy. Sellaisia tarinoita on tässä maailmassa, useitakin. Voit olla yksi heistä. Sinussa on heikkoja kohtia, jotka eivät kuitenkaan ole niin selviä, että ne tuosta vain löytyisivät. Sinun on vain elettävä sen mukaan. Ja aina etsittävä ja kokeiltava, eikä koskaan lannistuttava. Jokainen pienikin askel parempaan on aina askel, joka kannattaa ottaa. Kun kokeilemisesta ja etsimisestä tulee toinen luontosi, et enää välitä pettymyksistä vaan vain siitä mitä löydät. En ole lukenut tätä ketjua (se on niiiin pitkä) kokonaan, joten en tunne tarinaasi täysin. Ehkäpä keliakian, laktoosi-intoleranssin ja ruoka-aine allergioiden mahdolisuudet on tutkittu ja suljettu pois. Jotenkin hieman kuitenkin keliakiaan tai laktoroosi-intoleranssiin viittaavia nuo Sinun vatsaoireesi ovat. Koska vatsasi näyttäisi vaivaavan eniten, kannattaa, vaikka tutkimuksia olisi tehty ja syytä ei olisi löydetty, kokeilla ruokavalioita ja hakea tasapainoa sen suhteen. Jotkut lääkkeet voivat myös aiheuttaa vatsaongelmia. Itse kävin läpi lyhyen mutta rajun antibioottikierteen ja sen seurauksena vatsani lakkasi sietämästä maitotuotteita. Nyt 15 vuotta myöhemmin, hyvin rajoittuneen ruokavalion jälkeen pystyn taas niitä syömään, mutta koska totuin niistä pois, en niitä paljolti edelleenkään käytä. Jotkut särkylääkkeet ovat ongelmallisia vatsalle ja joitakin varten saa erillistä suojalääkettä vatsaa varten. Mielialalääkkeistä en tiedä, itsellä ei ole koskaan ollut kuin parin viikon Xanor-kuuri. Tekihän se rauhallisen ja mukavan olon, mutta kivut, joita tuolloin oli, eivät sillä hävinneet. Päinvastoin, koin oikein mielenkiintoisia ilmiöitä kropassani, kipu tuntui surinana korvassa! Ja olo oli vallan ihmeellinen, kivun jotenkin aisti mutta kokonaisuutena tuntui vain niin hyvälle ettei se haitannut ollenkaan. Se pani ajattelemaan, että entä jos saan vaikka pahan haavan jonnekin huomaamattomaan paikkaan enkä itse tajua sitä kunnolla... Kun kerroin lekurille lääkkeen vaikutuksista, hän totesi, että ei kannata jatkaa, seuraus on vain että jää turhaan koukkuun. Hengityselinten ongelmiin auttoi lopulta, jossain määrin, allergialääkitys, vaikka virallisissa allergiateisteissä ei pahkuroita noussut. Sitä en ihmettelekään, sillä iho-ongelmia minulla ei ole koskaan ollut, lukuunottamatta kuivuutta joissain paikoin. Iän myötä hengityselin ongelmien laatu on muuttunut, mutta tavalla, joka oikeastaan on ollut ennustettava. Eli keuhkoputki alkoi reagoida ja sitä varten on nyt inhalaatiolääkitys. Mitään noista en kuitenkaan tarvitse jatkuvasti, vaan olen tottunut erittäin rajoittuneeseen elämääni, jonka avulla voin minimoida lääkkeiden tarpeen. Ja samalla maksimoida niiden tehon, jatkuvassa käytössä nuokin lääkkeet menettävät tehoaan jonkin verran. Iän myötä olen alkanut käsittää tätä kaikkea hieman paremmin. Äitini suvussa on hengityselin sairauksia ja enollani oli melko vaikea astama, jonka kanssa hän kuitenkin pärjäsi suhteellisen hyvin. Jos en olisi näin herkästi reagoiva, olisin varmaan minäkin kehittänyt astman, nyt kaikista ongelmista huolimatta tilanne on parempi. Itselläni pöly ei ole se joka aiheutta ongelmia, tai tietyt pölyt kyllä, mutta tavallinen huonepöly ei juurikaan. Sen sijaan jotkut hajusteet ja mikä kiusallisinta, savut ja käryt, jotka kipeyttävät limakalvot. Lyhyt altistus ei vaikuta oikeastaan mitään, mutta pidempiaikainen saa lopulta veren irti ja poskiontelo- ja päänsärky on mahtava. Keuhkoihin alkaa viiltämään ja hengittäminen vaikeutuu. Ja siinä tilassa ohuet pölyt alkavat selvästi vaivata.
Kyllähän oireet joskus moraalia koettelevat. Varsinkin kova kipu on sellainen, että kun se jatkuu pidempään, alkaa ajatella, että eroon on päästävä keinolla millä tahansa. Ja jos toimintakyky laskee kovin paljon, miettii kyllä synkkiä. Elämä tuntuu täysin turhalle, mutta kun tähän on tottunut, että tilanne joskus on tuollainen, niin sitä vain aivan kuin automaattisesti tekee sen mitä asialle voi ja toistaiseksi se on aina paremmaksi siitä kääntynyt. Sitten taas kun tilanne helpottaa, on olo aivan taivaallinen. Saattaa nauraa aivan ilman syytä tai aivan mitättömille vitseille, koska tunnelma on niin helpottunut, ja synkät jutut unohtuvat hetkessä. Seuraavana hetkenä huomaa taas olevansa kiinni arkisissa asioissa, joita sitten voi ollakin rästissä. Vuoristorataa tietyllä tavalla, toisinaan, mutta tuohon on jo niin tottunut, että se vaan on noin ja sen mukaan on mentävä. Mutta kun minullekin nuo oireet tulivat nuorella iällä, niin helppoa sopeutuminen ei ollut. Tilanne raivostutti joskus aivan älyttömästi. Se, ettei pystynyt enää elämään kuten oli tottunut, otti aluksi koville. Itsemurha ei kyllä käynyt mielessäkään, päin vastoin, kaikin keinoin etsin keinoja pysytellä hengissä. Oli hetkiä, että elämä tuntui käsittlmättömän synkälle ja värittömälle. Mutta jos elämä ottaa, se myös antaa. Menetettyjen asioiden tilalle tuli uusia, ja joskus olen jopa miettinyt, että entä jos elämä olisi mennyt "niin kuin sen olisi pitänyt", mistä kaikesta olisin jäänyt paitsi. On koko joukko asioita ja ihmisiä, joihin en koskaan olisi törmännyt, ja käsitykseni maailmasta olisi ehkä montakin piirua tyhmempi nyt.
Juuh, no niin, se on vain elämää, ei sen enempää. Tykkäsin Irwinistä aivan älyttömästi kun olin pieni 🙂 Yksi asia ei ole elämässäni kuitenkaan muuttunut: rakastan hyvää musiikkia. Tai siis sellaista, mitä itse pidän hyvänä musiikkina. Juuri nyt se on esim tuo, jonka laitan tähän linkkinä sullekin Saloka. Jos pidät, hyvä nin, jos et niin just ignore it. Ehkä juuri Sinä olet tuo intiaanityttö noissa kuvissa.
http://www.youtube.com/watch?v=nhOWn1sI1JQ
Eksyin tänne jonkun google-haun kautta ja lueskelin tarinoita silkasta mielenkiinnosta. En ehtinyt kovin pitkälle siinä, kun tuli halu kirjoittaa itsekin hieman. Toivottavasti tästä ei ole haittaa kenellekään enkä ole sotkenut kenenkään ketjuja. En oikein pidä kertoa asioistani julkisesti, joten tämä on erittäin poikkeuksellista. Olen aika huono seuraamaan foorumeita, mutta silloin kun on yksin ja ei ole mitään muuta järkevää tekemistä, sitäkin tulee tehtyä. Joten en tiedä onko minusta virtuaaliystäväksi, vaikka tämä paikka on täynnä ihmisiä, joiden kanssa voisi hyvin ystävä ollakin. Tämä on jotenkin todella lämminhenkinen paikka, harvinaista netissä.