Tarkotus ei ollutkaan syyllistää. Ei kukaan sairastunu tee tahalleen. Se on sairauden oire, samallalailla kun vaikka epilepsiaa sairastavalla epilepsiakohtaus. Ei hänkään sitä tahallaan aiheuta.
Ja ymmärrän täysin ton pelon kaikkee juomaa ja ruokaa kohtaan. Tiedän, miten kamalaa on et joutuu pelätä jokaista suupalaa ja sisään mennyttä kaloria.
Veikkaan, et ihminen joka ei oo kokenu syömishäiriöö tai seurannu sitä läheltä on aika kujalla kuunnellessaan sairastuneen kertomaa. On ehkä hankalaa ymmärtää miks ihminen oireilee syömisjutuilla.
On helppo sanoo vaan et "ala syömään", kun ei tiedä et ongelma ei oo pelkästään siinä. Syömishäiriöinenhän on fyysisesti useimmiten täysin kykenevä syömään eikä sille oo fyysistä estettä mut henkisiä esteitä sitäkin enemmän, esteitä ja vääriä uskomuksia/pelkoja, mitä sairaus ajan kanssa syöttää enemmän ja enemmän.
Läheisesi varmasti yrittää auttaa sua antamalla ohjeita, kun ei osaa muuten auttaa. Ja monesti taas syömishäiriöisen sairas mieli kääntää hyvätkin ohjeet hyökkäykseks itseä kohtaan. Arvosteluks, neuvomiseks, holhoomiseks, pinnalliseks löpinäks.
Ärsyyntyvä suhtautuminen apuun ja neuvoihin ja asioihin on jossain määrin (ehkä isostikin) taas myös kehon näännyttämisen seurausta. Mieli on apea, väsynyt ja alavireinen ihan siksikin, et verensokerit on kokoajan ihan epätasassa. Aivot ja kroppa ei saa kaikkea tarvitsemaansa.
Se käyttää ne kalorit mitä saa nyhdettyä, vain elossapysymisen kannalta tärkeimpiin toimintoihin: hengittämiseen jne.
Mä en osaa sanoa mikä on ollut paras apu mun toipumisen tiellä (täysin en ole toipunut, mutta olen nyt se, joka pitää pääosin sairautta hihnassa eikä toisinpäin.)
Veikkaisin hyvää terapiaa, ja sen myötä syömishäiriön takaa löytyneitä ongelmia. Koen, et mun tapauksessa syömishäiriö on ollu pelkkä naamio, jonkinlainen suojakeino ettei tartte kohdata niitä asioita jotka elämässä oikeesti mättää.
Kun keskittyy pelkästään syömisen kontrollointiin ja jokainen päivä menee miettiessä kaloreita, painoa, jokaista suupalaa jne. ei jää tilaa muille ajatuksille. Ei tartte kohdata niitä oikeita ongelmia siellä taustalla.
Kun oma elämä ja maailma on sekasin, on helpompi pitää hallinnassa esim. omaa syömiskäyttäytymistä ja siihen liittyviä asioita.
En tietenkään väitä et sulla se ois välttämättä ns.suojakeino. Mut kannattaa siltikin kysyä itseltään ja miettiä sitä, et mihin tarvitset eniten sairauttasi. Voiko sen takana olla jotain muuta käsittelemätöntä ongelmaa?
Ehkä sairaus alkaa lieventää otettaan kun vyyhti alkaa purkautumaan jostain kohti. Se on aikamoinen matka, ja palapelin kokoaminen, mut se voi tapahtua milloin tahansa. Älä pelkää, vaikka sairaus ei enää olisikaan sun suoja, sä tuut pärjäämään. Oon siitä elävä esimerkki ja vannon että pelkäsin kuollakseni sitä, että menetän sen mun parhaan ystävän, anoreksian, jossain vaiheessa.
Mä menetin, mut mitään pahaa ei tapahtunutkaan. Sekin pärjäämättömyyden pelko ilman sairautta, oli sairauden syöttämää harhaa.
Muista, et oot ihan yhtä arvokas kun kuka tahansa muukin ihminen täällä. Ansaitset saada syödä tarpeeks jaksaaksesi. Ansaitset myös herkutella. Ansaitset saada tuntee nautintoo hyvästä ruoasta ja sen tuottamasta jaksamisesta. Ansaitset elää ja olla onnellinen, ihan yhtälailla kun kaikki ihmiset.
Voimaa jokaiseen päivääsi, ja toivon että saan viel joku päivä lukea täältä sen, et oot saanu sairaudelta tilaa ees ihan pikkuriikkisen. Sulle itselles.
Oot oman elämäs paras sankari. Pidä siitä sankarista hyvää huolta. ☺️❤️🌻🙂🌻