Ehkä tämä yksinäinen elämä sopii minulle.
Ehkä haluan elää sivussa kaikesta. Nauttia vain hetkistä.
Olen usein ihmetellyt minkä takia ihmiset rääkkäävät itseään vaikeissa töissä?
Tai käsitän sen että he saavat elämälleen tarkoituksen sitä kautta, mutta mehän eletään aika post-modernia aikaa. Relativistista aikaa. Että jokin asia voi olla niin tai näin. Että mitään perimmäistä totuutta ei ole, vaan mennään ihan fiilis pohjalla läpi elämän.
Että ei tarvitse löytää pysyvää tarkoitusta elämälle, vaan että on ns. välitarkoituksia. Että esim. tänään minun elämäni tarkoitus on kitkeä rikkaruohoja ja huomenna siivoaminen. Että mitään perimmäistä uskonnon antamaa tarkoitusta ei enää ole. Se on aika valtava ajatus, että ei ole mitään afterlifeä vaan että jokainen saa tehdä lain puitteissa mitä tykkää. Tavallaan kellutaan vain ajan virrassa.
Mutta en tiedä onko se huono asia? Keskiajalla elettiin pienissä kyläyhteisöissä. Luotettiin Jumalaan. Mutta elämä oli karua.
Sitten maailmansodat tulivat koska usko Jumalaan hiipui. Ei enää uskottu että ihminen on Jumalan kuva. Vaan teurastettiin miljoonia ihmisiä suunnattomalla tahdilla.
Nyt sentään maailmassa on vain korona, eikä keskitysleirejä.
Mutta toisaalta keskiössä on yksilö. Koska me lopulta elämme yksin. Siis siinä mielessä että valinnat elämässä täytyy tehdä yksin. Menenkö junan alle vai haenko yliopistoon, kummatkin on valintoja ja ne pitää tehdä yksin.
Sen takia ajattelin että tämä yksinolo tekee minulle välillä hyvää, kun kuitenkin elämme jossain määrin yksin tämän koko elämän...