Mietin tuota syli vertausta. Onko kasvaminen ihmisenä sitä, että luovumme tuosta sylistä?
Että kohtaamme maailman raakana ja epätäydellisenä?
Minulle on hioutunut tietyt rutiinit pikku hiljaa. Että aamupäivällä menen kävelylle yms. Nämä rutiinit auttavat tässä taistelussa elämän puolesta. Välillä on hirvittävää taistelua edes nousta aamulla sängystä.
Minulla usein juuri se nihilismin kehä mielessä. Jatkan vain taistelua eteenpäin. En tiedä enää minkä takia. Mieleeni nousee Camus'n keksimä absurdi elämä. Että pidän elämän liekin elossa vaikka maailma on absurdi. Siis kun emme käsitä elämän tarkoitusta, emmekä tiedä onko Jumala olemassa. Jyräämme vain eteenpäin.
Minulla se nihilismiin nousee siitä ajatuksesta, että minutkin on vain heitetty maailmaan. Että loppujen lopuksi olemme luonnon olentoja. Samalla tavalla kuin muutkin elolliset olennot.
En tiedä tuosta mitä sanoit, että olemme kaikki kvanttifysiikan kautta yhteydessä toisiimme. Kvanttifysiikka on jotain sellaista mitä on vaikea ymmärtää.
Joskus olen ajatellut, että elämä tulee pitää yksinkertaisena.
Kant totesi aikanaan, että kysymykset Jumalasta ja sielusta ovat transsendenttisiä kysymyksiä joihin emme saa tämän elämän aikana vastausta. Joten olen ajatellut että sen takia pitäisi varmaan pohtia maallisia asioita, mutta mitä sitä itselleen voi kun niitä sielu ja Jumala kysymyksiä kuitenkin pohtii. 🙂
Loppuun: yritän olla mahdollisimman paljon ulkona. Se auttaa jonkin verran.