Ihmistä ei ole tehty ikuisesti eläväksi olennoksi.
Se onko im moraalisesti oikein, on sitten taas asia erikseen. Monien filosofien mukaan im on moraaliton teko. Monien uskontojen mukaan myös.
Olen miettinyt että onko im siis verrattavissa toisen ihmisen murhaamiseen? Onko ihminen niin vapaa että hän saa valita kuolinpäivänsä? Vai onko sittenkin jokin korkeampi voima, joka sen kieltää?
Sehän siinä eniten mietityttää.
Mutta sitten millaista roolia rakkaus näyttelee tässä kaikessa? Rakkaus elämään, Jumalaan, toisiin ihmisiin.
Luulen että ihmisen on erittäin vaikea olla sadan prosentin ateisti. Siis että ihminen sanoisi olevansa täysin vapaa tekemään mitä tahtoo ja että mitään ihmistä korkeampaa olentoa ei ole. Mutta onko asia niin? Meillähän on omatunto. Meillä on jonkinnäköisiä moraalisia sääntöjä. Emme me toisaalta ole välttämättä vapaita siinä mielessä, että saisimme tehdä elämällä mitä vain.
Ja sitten on myös kyse kunniasta. On kunniakasta kulkea ns. myrskyä kohti pää pystyssä. Ihmiseltä ei voi kukaan riistää oikeutta kunniakkaaseen elämään. Mutta toisaalta, onko joskus im myös kunniallinen teko? En tiedä. Japanissahan on sellainen kulttuuri että joissain tapauksissa se on.
Toisaalta pääasia on varmaan elää hyvää elämää. Täydellistä elämästä ei ikinä tule. Hyvää siitä saattaa tulla.
Ihmiselle tärkein asia elämässä tuntuu olevan kieli. Kommunikointi tärkeintä luulen. Ihminen vain nyt sattuu olemaan sellainen olento että hän tarvitsee kommunikointia. Muut eläimet ovat erilaisia. Tai toki nekin kommunikoivat, mutta ihmiselle kommunikointi on äärimmäisen tärkeää. Ehkä jopa elämän tärkein asia. Yhdessä me kuitenkin kuljemme tämän elämän läpi.