Jokainen näkee ja kokee värit omalla tavallaan. Värien merkitys on myös kulttuurisidonnaista. Masennuksen mustakin vaihtelee mustan aukon täydellisen pimeyden ja hennon harmaan sumun välillä. Välillä voi näkyä sateenkaaren värejä, sitten ne häviävät.
Sielu olisi varmasti moniaistinen kokemus, paljon värejä ja ääniä. Omassani olisi luultavasti myös ripaus savua, tervaa, kosteaa multaa, kieloa, kastetta, puhtaan pyykin tuoksua…
Joistain asioista ei vain voi puhua. Liika avautuminen on kaduttanut jälkeenpäin. Synkimpiä asioita en ole kertonut kenellekään. Mitä kukaan voisi niihin sanoa? Ei vanhoja asioita voi muuttaa.
Joka kerta kun ihminen muistelee jotain muisto muuttuu. Kuvittelemme muistavamme tarkasti, mutta muistimme pettää meidät. Tiedän että minulla on myös joitain valemuistoja. En voi luottaa muistiini. Yritän olla ajattelematta liikaa menneitä.
HerKaramazov, tökkäsit tietämättäsi itkuhermooni, saat sen anteeksi. Olemme sopineet että tyttö on vuoroin joulun äidillä ja uudenvuoden isällä, ja seuraavana vuonna toisin päin. Eroa seuraavana vuotena tyttö oli sitten jouluna isällään. Avasin aattona tytön paketin, jossa oli hänen piirustuksia. Se oli erittäin tunteellinen hetki, itkin pitkän aikaa.
Minulla on yksi ongelma. Tyttöni on useamman kerran kysynyt, miksi me vanhemmat erosimme (kysynyt myös toisesta erosta). Ympäripyöreät vastaukseni eivät ole tyydyttäneet uteliaisuutta. Toistaiseksi, kerron sitten kun olet vanhempi, on mennyt läpi. Jossain vaiheessa minun on kerrottava taustoista. Mielestäni tytöllä on oikeus kuulla, miksi hänen vanhempansa erosivat. Olen varonut puhumasta mitään kovin negatiivista eksistäni. Myös ulkopuolisille olen kertonut vain silotellut minimi versiot. Miten HerKaramazov olette keskustelleet erosta ja sen syistä tyttärillenne?