Joskus tuli noita aso-asuntoja katsottua, mutta niissä on nykyään hirveät vastikkeet, vuokra-asunto voi olla halvempi. Olen itsekin miettinyt muuttoa. Tässä on kirppistelty, konmaritettu, ja kuolinsiivottu, niin että nykyinen kämppä on turhan iso. Olisi kiva jos tytöllä olisi oma huone, mutta kolmioon ei ole varaa. Tyttö taas haluaisi asua lähempänä koulua ja kavereita. Minkä ikäisiä tyttösi ovat?
Tuo kuolinsiivous on ollut silmiä avaavaa. Kuinka paljon nurkkiin onkin kertynyt tavaraa, jolla ei oikeastaan ole (enää) mitään järkevää käyttöä, ainoastaan tunnearvoa. Miten paljon on tullut säilöttyä tavaraa vain nostalgiasyistä, tai miten jotain lahjaksi saatua ei voi muka hävittää. Tosin kaikkea ei voi vielä hävittää, ettei joudu liian usein valehtelemaan sukulaisille, että kyllä se vielä on tallessa.
Muutaman kerran olen kysynyt tytöltäni pitääkö hän jostain tavarasta. Jos vastaus on ollut kieltävä, miksi ihmeessä säästäisin jotain jonka hän heittäisi pois minun kuoltuani. Se on tuossa kuolinsiivouksessa ideana, käydä oma kuolinpesä läpi vielä kun on itse elossa.
Samalla on tullut pohdittua omaa suhdetta tavaraan ja muistoihin. Pärjäisin varmasti puolella siitä tavaramäärästä joka on vielä kämpässäni, mutta pienituloisena on hyvä olla vähän ylimääräistä varalla. En todellakaan tiedä miksi olen säästänyt tavaroita jotka tuovat mieleen negatiivisia muistoja.
Miksi ihminen hakee turvaa tavaroista, kun samalla tavara lisää ahdistusta? Miksi ihminen hakee turvaa asioista, jotka eivät ole hänelle hyväksi? Melankolia, masennus ja ahdistus ovat jotenkin tuttuja ja turvallisia tunteita, vaikka ne eivät ole minulle hyväksi. Yksinäisyys ja eristyneisyys on suurin ongelmani, mutta miksi en saa tehtyä asialle mitään?
Miksi en saa tehtyä mitään? Tähän viimeiseen tiedän vastauksen. Pitäisi imuroida ja siivota, muttei huvita.